כסף וצרכנות

איך תדעו שהרימון מתוק? אלה הזנים המומלצים לשולחן החג

או שנפלתם בזה טוב או שנפלתם בזה רע: ההבדל בין רימון מתוק ואדום לרימון ורדרד וחמצמץ עושה לנו את ההבדל בשולחן החג. איך תדעו לבחור את הרימון הנכון? רמז: קצת יותר פשוט מלבחור אבטיח
שירה יום טוב | 
רימונים (צילום vecteezy, freepik)
למרות ייתרונותיו הבריאותיים הייחודיים, לא בטוח אם היינו אוכלים רימון בצורתו הרגילה לולא מקומו המכובד בשולחן ראש השנה. בתקופה הקצרה הזאת של חגי תשרי, אנחנו צורכים מחצית מכמות הצריכה השנתית שעומדת על 14 טון. רוב צריכת הרימונים נעשית שלא בצורתם הרגילה, והכוונה היא למוצרי משקאות, מזון מעובד שהרימון נכלל במרכיביו, ומוצרי קוסמטיקה. בסך הכל 24 טון רימונים משמשים לייצור משקאות ולייצוא הפרי לחו"ל.
לפי נתוני משרד החקלאות, יבול הרימונים בעונת 2023/2024, יעמוד על כ-38,000 טונות. במשך שנים רבות התרכז ענף הרימונים בעיקר בשיווק רימונים שלמים בתקופת חגי תשרי, והיקפו היה מצומצם ועמד על כ-3,500 דונם. 
לפני כעשרים שנה, פותחה על ידי מינהל המחקר החקלאי במשרד החקלאות מכונת פריטת רימונים שאפשרה עדנה מחודשת לפרי, והגשה של גרגרי רימון מוכנים לאכילה. בעקבותיה, החלה תעשיה של מוצרים שונים כמו מיץ טבעי, שיכר, מוצרי יוגורט, גלידה, שמן, מוצרי קוסמטיקה ועוד. עם עליית הביקוש לפרי הרימון בארץ ובעולם ושילוב של זנים חדשים, בין השנים 2003–2012 הורחבו הנטיעות באופן משמעותי. בשנים האחרונות עקב ירידה ברווחיות ישנן עקירות של מטעים, בעיקר במשק המשפחתי.
נכון לשנת 2022, הענף עומד על כ-18,000 דונם מטעים מניבי פרי ועוד כ-1,000 דונם מטעים צעירים המעובדים על ידי כ- 200 מגדלים בכל רחבי הארץ. כיום משווקים רימונים בשלמותם או כגרגרים באריזות החוסכות את עבודת הקילוף. בנוסף, משווקים רימונים בצורה של מיץ טבעי, משקאות אלכוהוליים, גלידות ואף כמוצרי בריאות וקוסמטיקה.

לפרי ערך בריאותי גבוה, הוא מכיל נוגדי חמצון, ויטמין C וברזל בכמויות גבוהות. הזנים העיקריים והמומלצים הם: "עמק" (ורוד), "עכו" ו"שני" (אדומים) – מוקדמים בעונה (אוגוסט- ספטמבר) ולכן מגיעים לבשלות ומתיקות בדיוק לחג ו- ו"ונדרפול" (חמוץ-מתוק וגדול) זן אפיל (זן מאוחר), שאת פירותיו ניתן למצוא על המדפים עד סוף החורף והאביב. בשנים האחרונות החלה נטיעת הזן "נטע" שהינו בכיר מאד המבשיל כבר בסוף חודש יולי. זהו זן שנרשם כפטנט ופותח על ידי ד"ר דורון הולנד וצוותו מתחנת הניסיונות נווה יער, מכון וולקני. 
ניתן לראות גידול משמעותי במכירת הרימונים ברשתות השיווק בשבוע לפני ערב החג. הכמות הנמכרת של רימונים בשבוע זה מהווה כ-15% מהכמות הנמכרת במהלך השנה כולה. אספקת הרימונים לנפש בישראל עומדת על-4.2 ק"ג רימונים בשנה, לרבות תוצרי רימון (כגון: מיץ רימונים).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה