קריירה ולימודים

זה הסעיף שלא יופיע יותר בחוזי עבודה

רגולציה חדשה של ממשל ביידן תמנע מחברות להגביל את החופש של עובדיהן לקחת איתם את הידע שצברו בהן למתחרות ישירות. הממשל צופה שהמהלך יוביל לעלייה משמעותית בשכר הממוצע
יאיר מור |  2
הסכם חתום (צילום unsplash)
מעסיקים בארה"ב לא יוכלו יותר להכניס לחוזי ההעסקה של העובדים את מה שנקרא פסקאות אי-תחרות – כלומר כאלו שקובעות כי לעובד אסור לעבוד בחברה מתחרה, בין אם מדובר בחברה קיימת או חדשה, באותו תחום בו פועלת החברה המעסיקה אותו כעת, למשך תקופה של חודשים או שנים לאחר סיום עבודתו בה.
השינוי הדרמטי הזה הוצג על ידי נציבות הסחר הפדרלית (FTC) ביום חמישי האחרון, כחלק ממסע הצלב שמנהלת יו"רית הנציבות, לינה קאן, בענקיות הטכנולוגיה. אמנם, לפי מחקרים, פסקאות מהסוג הזה נמצאות בחוזי ההעסקה של 20%-45% מהאמריקאים בכל התחומים, ולא רק בהייטק – אך בהייטק הם גורמים, לפי מחקרים אחרים, לבעיות חמורות במיוחד, שכן מדובר בתחום שבו חברות שונות זקוקות לאנשים עם כישורים וידע ספציפיים להחריד כדי להוציא לפועל רעיון חדשני.
אליזבת' ווילקינס, מנהלת המשרד למדיניות ותכנון ב-FTC, הצהירה לפי הניו-יורק טיימס כי "מחקרים מראים כי השימוש של מעסיקים באי-תחרות על מנת להגביל את ניידות העובדים מנמיכה באופן משמעותי את משכורות העובדים – אפילו לאלה שאינם מוגבלים על ידי סעיפים כאלה, או חתומים על סעיפים כאלה שאינם ניתנים לאכיפה בשל חוקים מדינתיים".
קאן הצמה אמרה לפי NPR (המקבילה האמריקאית לקול ישראל): "החופש לעבור משרה הוא חירות כלכלית בסיסית ולכלכלה תחרותית ומשגשגת (הטעות הדקדוקית במקור). אי-תחרות חוסמת עובדים מהחלפת משרות באופן חופשי, ומונעת מהם משכורות גבוהות יותר ותנאי עבודה נוחים יותר, ומונעת מעסקים (גישה ל)מאגר כישרונות שהם זקוקים להם על מנת להיבנות ולהתרחב".
הנשיא, ג'ו ביידן, אמר בקבינט כי הפסקאות "מיועדות פשוט להוריד משכורות של אנשים. ההסכמים הללו חוסמים מיליוני עובדים קמעוניים, עובדי בניין ואנשים עובדים אחרים מקבלת עבודה טובה יותר, תנאי שכר טובים יותר, באותו תחום".
כעת, לאחר שההצעה לכלל החדש הוצגה, יש לציבור 60 יום להציג חוות דעת, ולאחר מכן תערוך הנציבות שינויים אחרונים ש-180 יום לאחר מכן יהפכו לסופיים. לפי הנציבות, הכלל יוביל לעלייה משמעותית של 300 מיליארד דולר בשנה בסכום הכולל שמשולם לעובדים בארה"ב. זאת לאחר שבאורגון הביא כלל דומה לעליית שכר של 2%-3% ובהוואי 4%.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    החלטה מצוינת
    דניאל 01/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעולם לא צייתתי לסעיף הזה, אף חברה מאלה שעבדתי בהן לא מימנה את התואר הראשון וגם לא את השני שעשיתי, הידע שלי והניסיון שלי נרכשו על ידי ועבורי בעמל כפיי, המעסיק רק שוכר את שירותיי.
    סגור
  • 1.
    החלטה מצוינת שתגביר תחרות (ל"ת)
    אאא 01/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור