פרויקטים
דרום מרכזי: דרום תל אביב בדרך הבטוחה להפוך למניה הלוהטת בעיר
במתיחת הפנים המתוכננת, לפרויקט ויתניה תל אביב – במסגרתו נסגרה לאחרונה עסקת ענק עם בנק הפועלים בשווי של כ-970 מיליון שקלים - תפקיד משמעותי. המגדלים הממזגים בין משרדים, מסחר, מגורים ומלונאות, יהוו את העוגן הכלכלי של דרום העיר. מנכ"ל ויתניה, עפר זיו: "הפרויקט מהווה מהפך של ממש באזור"
אם נדמה היה שמגפת הקורונה תהיה זו שתבלום את הנהירה לעבר הנדל"ן התל אביבי, הרי שהמציאות מוכיחה אחרת. אחד האזורים שממשיך למצב עצמו כאחד היעדים החמים, הוא דרום העיר - שעתיד לעבור במהלך השנים הקרובות מתיחת פנים רחבת היקף, אחרי עשורים רבים בהם היה מתחת לרדאר וזוהה עם הזנחה ודלות.
"עיריית תל אביב פועלת לפתח את רצועת התעסוקה הממוקמת ממערב לתוואי נתיבי איילון, ולהקים בה מתחם הכולל עירוב שימושים של תעסוקה, מגורים, מסחר ושימושים ציבוריים", אומר גורם בכיר בעירייה - והאפקט כבר מורגש בשטח. לצד חברות וארגונים החפצים בנדל"ן מסחרי בעיר המבוקשת בישראל, יותר ויותר משקיעים מפרשים את פערי המחירים מצפון ומרכז העיר לדרומה, כהזדמנות אטרקטיבית.
אולי בזכות המיקום האופטימלי, אולי בשל הנגישות התחבורתית – סמיכות לנתיבי איילון והקרבה לתחנת ההגנה של רכבת ישראל, ולתחנת יצחק שדה של הרכבת הקלה העתידה לנסוע באזור בתוך שנים ספורות – ואולי דווקא על רקע החזון העירוני ותוכניות הפיתוח של עיריית תל אביב לאזור - כך או כך, רחוב החרש פינת לה גווארדיה מסתמן כפנינה ייחודית בנוף, וסממן להתעוררות בדרום העיר.
פרויקט רב שימושי
מי שהטיבה להבין את הפוטנציאל מבעוד מועד היא חברת ויתניה, המשרטטת מחדש את קו הרקיע העירוני עם פרויקט ויתניה תל אביב - רובע עסקים חדש והעוגן הכלכלי של האזור. במוקד המיזם השאפתני שלושה מגדלים בני כ-40 קומות כל אחד, המבקשים ליישם הלכה למעשה את מודל עירוב השימושים - וצפויים להפוך את האזור למוקד משיכה שוקק לאורך כל שעות היום.
מי שהטיבה להבין את הפוטנציאל מבעוד מועד היא חברת ויתניה, המשרטטת מחדש את קו הרקיע העירוני עם פרויקט ויתניה תל אביב - רובע עסקים חדש והעוגן הכלכלי של האזור. במוקד המיזם השאפתני שלושה מגדלים בני כ-40 קומות כל אחד, המבקשים ליישם הלכה למעשה את מודל עירוב השימושים - וצפויים להפוך את האזור למוקד משיכה שוקק לאורך כל שעות היום.
גושפנקא למוניטין לו זוכה המיזם, ניתנה בחודש שעבר בטקס חגיגי בו הוכרזו הזוכים בתחרות מצוינות בבנייה לשנת 2021 ע"ש אורי דורי ז"ל, שמקיימות התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ענף הבנייה. במסגרת זו, זכה הפרויקט בקטגוריית מבנה שאינו למגורים.
אם לא די בכך, רשם בימים האחרונים פרויקט ויתניה תל אביב עוד ציון דרך משמעותי במיוחד, כאשר מדורי הכלכלה דיווחו בהרחבה על עסקת הענק שחתמה ויתניה עם בנק הפועלים לרכישת אחד המגדלים במתחם, בשווי מוערך של כ-970 מיליון שקל. המגדל, שנרכש ברמת מעטפת יחד עם למעלה מ-1,100 מקומות חנייה, צפוי לשמש את יחידות ההנהלה של הבנק ולרכז אותן יחדיו.
בהמשך ישיר לאותה עסקה, ויתניה היא הקטר המאיץ את תהליכי פיתוח של הסביבה כולה, כשהמגרש עליו פועלת החברה יכלול עם השלמת העבודות 120 אלף מ"ר משרדים, 11 אלף מ"ר שטחי מסחר, 7,000 מ"ר מלונות, לצד אולמות קונגרסים ו-15 אלף מ"ר למגורים עם כ-130 יחידות דיור.
את אקורד הפתיחה לפרויקט ויתניה תל אביב סיפקו אולמות התצוגה המרשימים של מאזדה-פורד, BMW ומיני קופר בשטח כולל של כ-10,000 מ"ר שנפתחו בתחילת 2019 ואליהם התווסף מגדל המשרדים הראשון בגובה 36 קומות ובשטח כולל של 40,000 מ"ר שאוכלס בשנה שעברה. השלב השני בפרויקט, אותו מקדמת החברה מאז הרבעון האחרון של 2019, הוא בניית 100 אלף מ"ר נוספים בשני מגדלים הכוללים משרדים, מגורים, מלונאות ושטחי מסחר. המגדל עצמו מתהדר בעמידה בתקן הישראלי של בנייה ירוקה וקיימות.
לפרויקט ויתניה תל אביב מביאה החברה רזומה מרשים של למעלה משני עשורים בבניית פרויקטים מורכבים ואיכותיים, המתורגמים הלכה למעשה לכ-200 אלף מ"ר של מבני משרדים, מסחר ומגורים בערים דוגמת תל אביב והרצליה פיתוח.
על נגישות ואסטרטגיה
הבשורה שמציג מגדל המשרדים - הממוקם בכניסה לתל אביב מדרום, מתבטאת בפרופיל הגבוה של הדיירים. כך למשל, משמש המגדל אכסניה למשרד עו"ד גורניצקי ושות' שהתמקם בקומות 27-22 במגדל; לחברת הגיימינג מון אקטיב ששכרה לא פחות משש קומות בחודש מאי אשתקד; ולחברת חללי העבודה מיינדספייס השוכרת בו שלוש קומות.
הבשורה שמציג מגדל המשרדים - הממוקם בכניסה לתל אביב מדרום, מתבטאת בפרופיל הגבוה של הדיירים. כך למשל, משמש המגדל אכסניה למשרד עו"ד גורניצקי ושות' שהתמקם בקומות 27-22 במגדל; לחברת הגיימינג מון אקטיב ששכרה לא פחות משש קומות בחודש מאי אשתקד; ולחברת חללי העבודה מיינדספייס השוכרת בו שלוש קומות.
ההצלחה השקטה, שכבר הביאה לאכלוס כמעט מלא של הקומות, מתבססת על יתרונותיו הברורים של המתחם – הקרבה לצירי תנועה מרכזיים, היצע החניות הנרחב, ומינימום שהייה בפקקים של העיר הסואנת. כאשר מוסיפים לכך אטרקציות קולינריות ומתחמי בילוי ופנאי, לבאי המגדל לא ייחסר דבר. "הודות למיקום הנגיש והאסטרטגי, אנחנו בתפוסה כמעט מלאה", מעדכן עפר זיו, מנכ"ל ויתניה. "נותרו בסך הכל קומות בודדות ואני מאמין שגם הן יאוישו בזמן הקרוב, הפרויקט הזה מהווה מהפך של ממש באזור".
לאופטימיות שמשדר זיו באשר לפרויקט ויתניה תל אביב, שותפים גם אנשי נדל"ן, הרואים במגדלים נדבך משמעותי במהלך לשדרוג דרום העיר. "שוק התעסוקה מתאושש והמשרדים חוזרים להיות מאוישים. מי שרואה את רווחת העובדים לנגד עיניו, מבין את האיכויות שבמיזם מהסוג הזה שמציע למעשה הכל מהכל", מנתח שמאי המקרקעין והכלכלן ראובן שם טוב. "צריך כמובן להביא בחשבון שאנחנו רק בשלבים הראשונים בתהליך שעתיד בשנים הבאות להתעצם, ולמתג את לה גווארדיה ודרום תל אביב מחדש".
אופק נדלני
לצד המתחם של ויתניה ההולך ומתרומם, פרויקט אחר עתיד דווקא להתפנות מהאזור. במאי האחרון פורסם על התקדמות משמעותית בהליך פינוי התחנה המרכזית החדשה – כאשר לפי המתווה המתגבש בין עיריית תל אביב למשרד התחבורה, ההליך יושלם עד שנת 2023. המשמעות: כ-200 קווי אוטובוס הפועלים בתחנה צפויים לשנות את מסלולם, דבר שיוביל להקלה משמעותית בצירי התנועה בקרבת המגדלים.
לצד המתחם של ויתניה ההולך ומתרומם, פרויקט אחר עתיד דווקא להתפנות מהאזור. במאי האחרון פורסם על התקדמות משמעותית בהליך פינוי התחנה המרכזית החדשה – כאשר לפי המתווה המתגבש בין עיריית תל אביב למשרד התחבורה, ההליך יושלם עד שנת 2023. המשמעות: כ-200 קווי אוטובוס הפועלים בתחנה צפויים לשנות את מסלולם, דבר שיוביל להקלה משמעותית בצירי התנועה בקרבת המגדלים.
מנכ"ל ויתניה, עפר זיו צילום: עזרא לוי
מיזם נוסף אשר יעניק רוח גבית לאזור, נוגע להקמת גשר שיחבר בין מתחם ויתניה לעברו השני של איילון. "התוכנית המתגבשת בימים אלו מביאה עמה בשורה של ממש", קובע זיו. "הקמת הגשר פירושה חיבור עירוני לשטחי ציבור, שייתן מענה איכותי לתושבי המתחם בבחינת מוסדות חינוך, מתנ"סים, ושאר שירותים קהילתיים. באופן הזה דיירי הפרויקט העובדים בסביבה יוכלו ליהנות לא רק מקרבה מרבית למקום עבודתם, אלא גם מכלל השירותים למשפחות בקרבת הבתים, באופן שייתר כמעט לחלוטין את החזקת הרכב הפרטי וימנע את הנסיעה היומיומית המפרכת בכבישים".
"ראיית מרחבית מאפשרת לנו כבר היום להבין את עומק השינוי שצפוי בדרום תל אביב", מסכם שם טוב. "אני יכול לומר שמשקיעים פוטנציאליים מזהים את האופק הנדלני שמציע האזור הזה, ואת ההשבחה העתידית הצפויה לנכסים שבתחומו. אני מאמין שהמחירים כאן עוד לא הגיעו למיצוי".