טלוויזיה

ווארט: פרק הספיישל חשף את הצביעות במגזר החרדי - ביקורת טלוויזיה

כשמועצת השדכנים ומנחי התוכנית התכנסו לדבר עם משתתפי "ווארט" על התגובות שהם קיבלו מהרחוב החרדי, הם גילו שכולם צופים בתוכנית. אבל איך בעצם זה יכול להיות שחברה כל כך שמרנית נחשפה לתכנים של "העגלה הריקה"? הצביעות נחשפת בפרק הספיישל. ביקורת טלוויזיה

אפרת קרסנר | 
ווארט (צילום מסך רשת 13)

כשהתכנסו שדכני תוכנית "ווארט" וניסו לשדך בני זוג בתוכנית, שחלקם אגב מההתחלה לא התאימו בכלל, לא בטוח שמטרתם הייתה לגרום להם להתחתן.

כמו אחותה החילונית, חתונה ממבט ראשון, המכונה בפי רבים "חתונמי", המטרה הראשונית של מפיקי התוכנית הייתה ליצור הד וקהל מעריצים שיתעניין בעלילותיהם של המשודכים. ובזה אין ספק ש"ווארט" הצליחה. בפרק הספיישל ששודר אמש (שני), וככל הנראה צולם לפני זמן מה, כי חלק מאותם משתתפים שהוגדרו כרווקים, כבר פורסם שהתארסו - בינהם הודיה ואלון, השידוך בתוכנית שכשל.
היה מעניין לראות את הדיון של מנחי התוכנית יקי ושרה עם השדכנים, ששאלו אותם על השפעת הסדרה ואיזה אפקט היה לה על המגזר. כולם סיכמו כי הייתה לה השפעה חיובית, למרות שאף אחד מהם לא הצליח לשדך את המשתתפים שרצו להתחתן במסגרת התוכנית. מלבד הזוג החרדי החוצניקי, שבעצם מדובר בשני חרדים צעירים שהכירו אחד את השני כבר לפני התוכנית, והיו זקוקים רק לשדכן שישלח אותם לחופה. בשידורי התוכנית היה זה נדמה כאילו המלהקים היו נואשים למצוא זוג אמיתי, כיוון שאף שידוך רגיל של השדכנים פשוט לא הסתדר להם.
 

כשיקי ביקש להבין מדובי כיצד צפה בתוכנית, כי הוא חסיד גור שלא מחזיק בביתו טלוויזיה, אמר לו דובי בפליאה: "יש לי סמארטפון". כמובן שיש לו סמארטפון, לאיזה חרדי אין היום? כאשר רות נשאלה על התגובות שהיא קיבלה מהציבור על השתתפותה בסדרה, סיפרה כי ילדות קטנות ניגשו אליה ושאלו אותה אם "זו רות המפורסמת מהטלוויזיה?", למרות שהן לא אמורות בכלל לצפות בטלוויזיה, אמרה רות בגיחוך והוסיפה כי תלשין עליהן. מדובר במופע הצביעות של המגזר החרדי, שטוען כי חשיפה לטלוויזיה אינה עומדת בקו ההלכתי של גדולי הדור, ובכל זאת אין אדם חרדי שלא נחשף לתכנים שמשודרים בה. יקי רייסנר אף הגדיל ואמר כי גם החרדים שאין להם אינטרנט בבית, ביקשו את פרקי התוכנית ב-USB.


(כמו החילונים ב"חתונמי" גם רות פוסלת על מראה חיצוני. צילום מסך רשת 13)
כשצביאור ורות אמרו בתוכנית שהם מחליטים לפסול שידוך על סמך מראה חיצוני, זה מזכיר לנו את "חתונמי" וגם כשהודיה סיפרה שנפסלה בגלל הוריה הגרושים, זה מראה לנו עד כמה החברה החרדית היא חברה סגורה, קשוחה שמנציחה פערי מעמדות. ואולי זה סוד ההצלחה של התוכנית - תככים ואכזבות וכישלונות בשידוכים, גרמו לקהל בבית להזדהות עם מה שהם ראו. לראות כל פעם זוג שמצליח להתאהב ולהתחתן תוך מספר דייטים, ייתכן שזה היה מאוד משעמם והפקת התוכנית לא הייתה משיגה את מטרתה - להביא לרייטינג וליצור עניין.
צביאור ניסה להסביר את התנהגותו בפרקי התוכנית וטען כי לא באמת יצא ל-400 דייטים כפי שטען, אלא הגזים בכוונה. ואם יצא רק עם 100 בנות? זה משנה משהו? כנראה שלא. כי נדמה שלא סתם צביאור עדיין לא מצא את בחירת ליבו, כאשר בפרקי התוכנית התקשה להוריד קצת מהאגו הגברי ולתת לנשמה להוביל אותו. למרות שצביאור טען כי הוא אינו שוביניסט, במהלך פרק הספיישל הוא תקף את יקי ואמר כי נעלב שאמר שהוא צריך להפסיק לפסול על פי מראה חיצוני. התקיפה של צביאור רק מחדדת מדוע הוא אינו מוכן עדיין להתחתן, מכיוון שהתעסק בעלבון ולא בביקורת הבונה שקיבל מיקי, שבאמת ובתמים היה מוכן לעזור לו למצוא את שאהבה נפשו.
"יכול להיות שהדור של היום בררנים מדי?", שאל יקי את הגברים שהשתתפו בשידוכים, ובעצם גרם לכך להישמע שגם החרדים בדיוק כמו החילונים פוסלים זוגיות על אותם הדברים. ואולי הם בכלל לא חרדים? טענה שגם היא נשמעה לאורך כל הסדרה, כיוון שחלק גדול ממשתפי התוכנית מגיעים מבתים של חוזרים בתשובה או מבתים של חרדים לא אדוקים. ובכל זאת, נדמה כי התוכנית יצרה עניין רב במגזר, גם אם משתתפיה אינה מייצגים במדויק את אורח החיים החרדי.

(ליאת היא נקודת אור בתוכנית - בחורה מהממת שבאמת רוצה להתחתן. צילום מסך מתוך רשת 13)
אבל הנה מספר נקודות אור שיצאו מהתוכנית: הראשונה היא ליאת, צעירה מהממת שחזרה בתשובה, ורק מחכה למצוא בחור שיתאים לה. השידוך שלה עם גיל כשל, וכנראה טוב שכך כי גיל מצא את עצמו מתחתן מאוד מהר אחרי צילומי התוכנית - ואז גם התגרש, ממישהי אחרת.
השנייה היא דובי, חסיד הגור הפתוח והמודרני, שעובד בעולם השיווק והפרסום, ומודה בפה מלא כי לא מעניין אותו הרקע הדתי של המשודכת. זה לא עניין של מה בכך, כאשר החברה שהוא מגיע בתוכה מקטלגת אנשים על פי עדה, גיל וגם מעמד כלכלי.
והשלישית, יהודה, אמנם הוא פסל את רות בגלל שהייתה מבוגרת ממנו בשנתיים, וזה היה מאוד טיפשי. אבל בסוף התוכנית חשף שהחליט להתגייס למילואים במלחמת חרבות ברזל, למרות שהוא כבר בן 36 ומעולם לא עשה טירונות, בגלל שזה ישב על מצפונו. לצערנו יהודה אינו מייצג את כלל המגזר החרדי, ורובם אינם מתגייסים, וכנראה גם לא יתגייסו בעתיד. אבל אם יש אנשים כמוהו, אולי בכל זאת יש לנו עם מי לדבר.
 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה