טלוויזיה

טקס המשפחות היה מרגש אך עדיין היה חסר בו משהו: ביקורת טלוויזיה

טקס הזיכרון הממלכתי היה מרגש וטקס הזיכרון של המשפחות ששודר לפני כן, היה מצמרר לא פחות. חבל שביום כזה לא הצליחו שני הטקסים להתאחד ובמקום זאת נאלצנו לצפות במשדר ארוך ומסורבל. טקס הזיכרון הלאומי של המשפחות ריגש עד דמעות, אך דווקא את מה שחיפש האזרח הישראלי הממוצע שידרו בטקס הממלכתי ובאופן פרדוקסלי הם השלימו אחד את השני. ביקורת טלוויזיה
אפרת קרסנר |  11
טקס הזיכרון הממלכתי 7 באוקטובר (צילום מסך מתוך הטקס הממלכתי)
טקס המשפחות האלטרנטיבי, שכונה טקס הזיכרון הלאומי, לציון אירועי הטבח ב-7 באוקטובר בשנה שעברה היה מרגש והציג סיפורים מגוונים מאוכלוסייה הישראלית, אך עדיין היה חסר בו משהו שהטקס הממלכתי שידר בגאווה ובגאון - תקווה לעתיד טוב יותר.
בסופו של דבר מצאו את עצמם אזרחי ישראל צופים בשני הטקסים אחד אחרי השני (חוץ מערוץ 14 שהחליט להפסיק לשדר את טקס המשפחות האלטרנטיבי לאחר מספר דקות בלבד). האחד התקיים בלייב והשני הוקלט מראש.
הטקס ששודר בשידור חי מפארק הירקון היה מלא בפאתוס ורגש, ואין ספק שההפקה עשתה עבודה טובה בבחירת השירים, המיצגים והדוברים. הרגע בו שורדת הנובה יובל שרביט, שאיבדה את בן זוגה באותו יום נורא, עלתה לבמה עם עברי לידר בדמעות לשיר את השיר שבן זוגה כל כך אהב, סיפק את אחד מרגעי השיא של הערב. גם עדותה המצמררת והקשה לשמיעה על הרגעים בהם הייתה עדה לאונס של המחבלים, וגם הופעתה על הבמה גרמו לקהל בפארק הירקון ובבית לבכות יחד איתה.
במהלך הטקס של המשפחות הקפידו ברגישות ובעדינות להציג סיפורים שונים מחלקים שונים של החברה הישראלית, וגם התאימו כל סיפור וכל עדות לשיר ולאומנים שביצעו אותו. הנואמים שעלו לבמה בחלקם קראו ללקיחת אחריות של הממשלה על אירועי הטבח וסאגת הטקס הגיעה לסיומה עם שירת התקווה וההמנון, אך זהו רק הפתיח להמשך מאבק המשפחות להקמת ועדת חקירה ממלכתית ל-7 באוקטובר.
בסיום טקס המשפחות נאם יונתן שמריז, אחיו של אלון ז"ל, החטוף שנורה בשוגג ע"י צה"ל ואמר: "זה היה יום בלי צבא ובלי מדינה, הפקרה. במקום שתוקם ועדת חקירה ממלכתית - אנחנו שואלים את השאלות בעצמנו. אין דוגמה אישית, אין חזון, אין מנהיגות ואין קבלת אחריות".
לכאבו של שמריז שותפים אזרחים רבים, שחשים כי המדינה בגדה בהם ונטשה אותם ב-7 באוקטובר. טוב היה אם מירי רגב הייתה זזה הצידה ונותנת לאיש ציבור אחר לנהל את הטקס, ייתכן ובכך הייתה מסתיימת סאגת הטקסים הנפרדים והיינו מקבלים טקס אחד וממלכתי שידבר לכולם. אבל לא זה היה המצב, וכך קיבלנו משדר זיכרון ארוך וטיפה מסורבל. למשפחות השכולות שפגשו את האימה ב-7 באוקטובר מגיע הרבה כבוד והערכה. הם הקריבו את היקרים להם מכל למעננו, ועל כן הרגישו כי חייב להיות טקס משלהם ללא נגיעות חיצוניות. מגיע להם, והם צודקים.
למרות זאת, טקס הזיכרון הממלכתי, שהוקלט מראש ובחלקו גם עם קהל, דווקא הצליח לרגש בנקודות אחרות מטקס המשפחות. הוא נפתח בריקוד שמח שהפך לריקוד של אבל, והמשיך בהצגת המנחים, כולם בני משפחות שכולות מה-7 באוקטובר, בהם עיתונאית חדשות 13 חן זנדר שאיבדה את אחותה נועה זנדר ז"ל בפסטיבל הנובה.
כשהתראיינה בסוף השבוע זנדר לידיעות אחרונות אמרה כי בחרה להשתתף בטקס הממלכתי כי רצתה להרגיש שהממלכתיות שייכת גם היא למשפחות השכולות: "אני לא אומרת כן לממשלה, אני אומרת כן לצרכים שלי".
טוב עשתה שבחרה להנחות את הטקס הממלכתי, מכיוון שהיא ושאר המנחים בני המשפחות השכולות מייצגים את כל מה שיפה בארץ הזאת. המנחים ריגשו בסיפור האישי והציגו את השירים המרגשים, בינהם גם היה קליפ נוגע לב ויפיפיה על פצועים מאירועי הטבח שהצליחו להשתקם כנגד כל הסיכויים. 
הקליפ של הפצועים הזכיר לנו את מה שטקס המשפחות האלטרנטיבי שכח להזכיר. את בני האדם שנשארו בחיים ושרדו את התופת, למרות האובדן, למרות הייאוש - הם ראו את האור. את התקווה להמשך קיומה של מדינת ישראל. גם היו כמה רגעים של חזרה למקורות ולמסורת היהודית עם "אנא בכוח" של שולי רנד ואמיר דדון, והכנר שנפצע, סמל חיים עזיזי וניגן יחד איתם. השיר "לצאת מדיכאון" של יגל אושרי, שהפך להמנון הרשמי של המלחמה ובוצע על הבמה יחד עם הלהקות הצבאיות - "תמיד זה הכי חשוך לפני הזריחה", תזכורת למי שעדיין שקוע עמוק בצער ובאבל, יהיה כאן יותר טוב.
"אצלנו בגן" שבוצע על ידי ילדי הדרום והבית הנוסף שנכתב במיוחד עבור המשדר ואותו שרה ילדה תושבת מג'דל שאמס בעקבות הירצחם של 12 ילדים במגרש הכדורגל שבצפון הגולן, וריגש גם הוא את הצופה הממוצע. אבל בעיקר תחושת התקווה והאור שבקעו מהטקס הממלכתי והיו קצת חסרים בטקס המשפחות.
נאומו של הנשיא הרצוג היה מחמם ומקרב, לעומתו נאומו של נתניהו היה מיותר בערב הזה ואולי גם אחת מהסיבות המרכזיות להחלטה של המשפחות השכולות להפיק וליזום טקס אחר שלא יהיה בו שום גורם פוליטי. מצד אחד טקס המשפחות היה מרגש ומצמרר, ומצד שני הייתה חסרה בו נימה של אופטימיות שהצופה הישראלי הממוצע כנראה דווקא חיפש לראות ולשמוע בטקס הממלכתי. הלוואי שבשנה הבאה ימצאו את הדרך לטקס משותף, כרגע לא נראה שזה הולך לקרות.
 
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    טקס של הקסטה שגנבו להם את המדינה ! (ל"ת)
    אסף 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 10.
    תפסיקי את עם הפוליטיקה-
    אלטרנטיבה אאוט 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הטקס הממלכתי שיקף את העם, את מצבו, את האירוע והשבת השחורה ואת הביחד ננצח הנחישות והמאבק. האלטרנטיבה משקפת אובדן דרך ומרד אזרחים. לא מירי רגב הייתה צריכה להתקפל-ומספיק כבר לנכס את האבל ואובדן לקבוצה אחת שעושה דה הומניזציה לאנשים כאילו היינו עכשיו גרמניה 1937. ומשרתי הציבור עכשיו עמלים גם לקיום שגרה של המשק וגם למאבק באויבים שרואים בהשמדת ישראל מטרה היחידה בחייהם. ואל תבלבלו את המוח-הם עובדים! זה שאת ועדר קפלן מזלזלים ומסיתים ושונאיםזה רק שלכם הופך אתכם לאויב מבית. מאמינה במירי יותר מלפיד -בושה איך שאתם מדברים ומתנהגים, גרמניה 1937 עברה לכאן. קפלן מכונת רעל נבערת ומסוכנת. התארים של האנשים שם לא מעידים דבר על אנושיות רק בעתה שלוקחים להם עמדות שליטה והפסקת הנפוטיזם המושחת שלהם. נמאס כבר מוכן ביבי ינאם! הוא ראש הממשלה. נמאס כבר מכל השנאה הבלתי נסבלת שלכם. מתחילים להבין שהאלטרנטיבה שלכם היא לעומתיות גרידא וממש לא לאומיות!
    סגור
  • 9.
    חבל מאד שאני כאזרח מהשורה אחרי שנה קשה מנשוא
    טל 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך לצפות בשתי עצרות זכרון. והכל משום שיש פה במדינה מיעוט קולני שחושב שבחירה דמוקרטית של אזרחי ישראל היא לא לגיטימית . ויחזרו שוב ושוב על המנטרה "גנבו לנו את המדינה" כאילו המדינה היא שלהם והאימא שלהם הורישה להם אותה . מה שברור הוא שהם לא לומדים כלום מלקחי העבר. והם במו ידיהם יביאו לכך שהמחנה שהם כל כך מתעבים ילך ויגדל רק משום שהוא מרגיש שדיעותיו והצבעותיו לא נחשבות בעיני אותו מיעוט קולני. ומצער עוד יותר שהמיעוט הזה הוא עשיר בכסף ובאמצעות הכסף הוא מנסה לתת תחושה שהוא הרבה יותר גדול ממה שהוא בפועל . זה היה כך גם בבחירות האחרונות . הרבה אזרחים הגיעו לקלפי לא משום שהם תומכים במחנה כזה או אחר . הם הגיעו כי במשך שנים הם ראו דגלים שחורים מונפים על גשרים וצמתים ברחבי המדינה . הם הגיעו כדי לאמר אנחנו פה כדי לממש את זכותנו הדמוקרטית ולא ניתן למיעוט הקולני הזה להתוות את דרך חיינו . וכך בדיוק קרה המחנה הימני שוב זכה בבחירות והכל בגלל הדגלים השחורים . וכך אני מאמין שיקרה גם הפעם . המחנה הימני יקבל הרבה יותר מנדטים ושוב יקים ממשלה . ושוב המיעוט הקולני יצא לרחובות כי הוא לא יקבל את תוצאות הבחירות.
    סגור
  • 8.
    כל הכבוד לביבי שנתן נאום
    אהוד 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הלוואי ינאם גם במחאות קפלן
    סגור
  • 7.
    ביקורת טלויזיה - ביקורת זה יופי - אבל זה טקסט מביך
    מירה יבין 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מצופה מאדם, בוודאי אחת שמפרסמת טקסטים שלה למחייתה, להפעיל את הראש. הטקסט של גב. קרסנר לא מאורגן (יש עורך בסביבה?) לא ברור מה היא רוצה לומר, היא באה לבקר אבל אין לה מושג על מה היא מדברת. למה? כי הרגילו אותה שמסםיק שהיא באה לבקר לא באמת צריך תוכן. מספר הצעות קטנות ברשותך:שורדת הנובה יובל שרביט עדיף: שורדת הטבח ב"נובה" יובל שרביט. וגם: הייתה עדה לאונס של המחבלים. עדיף: "הייתה עדה לאונס נורא שבצעו מחבלי חמאס". ואוסיף כי: הם הקריבו את היקרים להם מכל למעננו, משפחות שבעה באוקטוברבחלקן הגדול לא נתבקשו ולא הקריבו כלום, הם קמו בבוקר יום שבת והותקפו בביתם. לגבי הטקס שריגש אותך וההתייחסות ל: " הקליפ של הפצועים הזכיר לנו את מה שטקס המשפחות האלטרנטיבי שכח להזכיר" נראה שצפית בטקס בשעה 7:10 בערב בעיניים עצומות. ביקורת זה יוםי, כל עוד יש קמצוץ הבנה או שכל בשני הצדדים, ברור שבצד שלך יש חוסר קשה בשניהם.
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    עתיד טוב יותר?
    צופה 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תקווה לעתיד טוב יותר? של מי? של משפחת נתניהו? על איזה עתיד בדיוק את מדברת?
    סגור
  • 5.
    מי בכלל צפה במופע הליקוק הממלכתי לנוכל? (ל"ת)
    cinege 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 4.
    א
    אני אדוני אלוהיך 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הטקס הממלכתי היה עלוב כולו היה בנוי סביב נאום ראש הממשלה שכולם שאלו כמה זמן יקח לו להזכיר את שרה המחליטה הבלעדית בכל מה שקורה בממשלה נקודת האור היחידה היה הדואט תפילה של שולי רנד
    סגור
  • 3.
    "היתה חסרה אופטימיות" מפני שהיתה אותנטיות
    אהבה 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המשפחות עדיין בכאב ובתחושת הפקרה. אין להם אופטימיות להביא לבמה. הם אמרו באופן ברור מה נדרש: השבת החטופים, וועדת חקירה. ואז תוכל לבוא אופטימיות.
    סגור
  • 2.
    טקס פוליטי (ל"ת)
    סימה 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    ההסבר מאד פשוט
    ליאת 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בטקס המשפחות לא הובעה תקווה כי כל עוד הממשלה הזאת והעומד בראשה מכהנים אכן אין תקווה. בטקס הממלכתי יש אינטרס להראות את ״המשקפיים הורודות״ של ביבי
    סגור