טלוויזיה

פרנק מלול בדרך לחולל מהפכה: החזון של מנכ"ל i24NEWS לטלוויזיה הישראלית

לקראת דרמת ענק בשוק הטלוויזיה: הערוץ החדש בעברית של i24NEWS עומד לצאת לדרך בתקופה הקרובה - ערוץ ישראלי שלראשונה בעל קשרים ישירים עם העולם הערבי. מי שאמון על התהליך מאחורי הקלעים הוא המנכ"ל פרנק מלול: יועץ בכיר לנשיא ולראש ממשלת צרפת לשעבר, ציוני שעלה לארץ עם משפחתו, ואיך התחיל החיבור עם המיליארדר פטריק דרהי?  | פרופיל
פרנק מלול מנכ"ל i24NEWS (צילום גדעון מרקוביץ)
לקראת מפץ בשוק הטלוויזיה בישראל, עם ערוץ חדש בעברית שיסתער על הצופה הישראלי - הערוץ החדש של הרשת העולמית i24NEWS. הערוץ כבר נמצא בשלבי הקמה מתקדמים, חלק מהמשרות הבכירות והטלאנטים כבר אויישו, ועונת הציד עדיין בשיאה.
הערוץ החדש של קבוצת i24NEWS יעלה לאוויר בתקופה הקרובה ובין העיתונאים והמגישים שגויסו עד כה: מירי מיכאלי (מגישת המהדורה המרכזית), אורן וייגנפלד (מהדורת מוצ"ש), אורי קואל, ניב גלבוע, נדב אלימלך (כתב פוליטי), דור כהן (כתב צבאי), לי עייש (כתבת משטרה ופלילים), סיון סיסאי (כתבת תרבות), ספיר לוי (כתבת צרכנות), קובי דהן (כתב דתות), ינון שלום יתח (כתב ירושלים, שטחים והתיישבות), נעמה קדוש (בריאות ורווחה), ועדי כהן (כלכלה), וארנולד נטייב (דרום).
 
בערוץ החדש מתכננים להסתער על מה שהם רואים המחסור בשוק הטלוויזיה הישראלי: ערוץ חדשות ראשון בישראל שישדר חדשות 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. הערוץ החדש לא קם יש מאין: רשת ערוצי i24NEWS  משדרת למעשה כבר מיולי 2013. אולפני הערוץ המרכזיים בנמל יפו ובמקביל אליהם אולפנים ונקודות שידור ברחבי העולם, בהם גם בעולם הערבי. i24NEWS משדרים בשלושה אפיקים, שלוש שפות: אנגלית, צרפתית וערבית, במה שניתן לומר כערוץ שקם בלי אג'נדה מתוך מטרה ברורה להתחרות באל ג'זירה.
"יש ביקוש אדיר לחדשות בישראל ואנחנו נביא מוצר טלוויזיוני-חדשותי מצוין"
וכאן יש חידוש מסקרן: לראשונה יהיה ערוץ ישראלי בעברית שיש לרשת שלו קשרים ישירים והדוקים עם רשתות בעולם הערבי, יתרון משמעותי בסיקור האקטואליה והחדשות בכל הקשור למדינות ערב בכלל והמזרח התיכון בפרט. כאשר עוד מדובר בערוץ עם בעלים ומנכ"ל יהודים, ציוניים ועוד ערוץ שמשודר בישראל בעברית - יש בכך בשורה לא קטנה.
כאמור, הערוץ החדש והמסקרן של הרשת יהיה בעברית ובנמל יפו בונים בימים אלו אולפן ייעודי שישמש את הערוץ בעברית. למעלה מ-300 עיתונאים, אנשי תוכן, הפקה, תפעול ומנהלה עובדים ב-i24NEWS, בחברה שמתנהלת בשפות שונות ומשלבת תרבויות ולאומים.
 
במקביל להכנות לקראת עליית הערוץ החדש, צוות המהדורה של i24NEWS בעברית כבר הגיש תוכנית ראשונה באנגלית.
מאחורי הקלעים, השם החזק בלי ספק הוא המנכ"ל פרנק מלול, מי שמנצח על כלל התזמורת של i24NEWS בכל השפות - ניהול שוטף של שלושה ערוצים בשפות שונות ועתה האתגר גדל: ערוץ חדש גם בעברית. מלול מגיע לערוץ החדש בעברית שמאחוריו לא רק ניסיון עם רשת i24NEWS אלא פעילות מקיפה בערוצי החדשות בצרפת. הוא יודע לאן הוא נכנס, הוא מכיר את התחרות הקשה על הצופה הישראלי, ויש לו המון תובנות וחידושים שהוא מתכוון להשתמש בהם בערוץ החדש.
אל עולם הטלוויזיה מלול בכלל הגיע לאחר ניסיון שצבר דווקא בעולם הדיפלומטיה. מנכ"ל i24NEWS, כיום בן 50, נולד בשווייץ להורים יהודים. מלול התחנך בבית ציוני-מסורתי אך פתוח ומודרני. הוריו החשיבו את הפילוסוף היהודי עמנואל לווינס כמנטור שלהם והיו חברים קרובים שלו.  
מלול השתלב במערך הדיפלומטיה הצרפתית בתום לימודיו האקדמיים: תואר ראשון ביחסים בינלאומיים מאוניברסיטה בז'נבה ותואר שני בניהול מו"מ ומשפטים בפריז. בתחילת דרכו, שימש מנהל ויועץ בצוות האמון על עניינים אסטרטגיים במשרד לענייני חוץ ואירופה בממשל הצרפתי. בשנת 2004 מונה ליועץ לענייני תקשורת במשרד הפנים. ראש הממשלה הצרפתי באותה העת היה דומיניק דה וילפה שזיהה את הפוטנציאל הטמון בצעיר הנמרץ, ומינה אותו לדובר ויועץ התקשורת והמדיה שלו. לאורך השנים, השתתף בשיחות משא ומתן בהן תיווכה צרפת וכן בתהליכים דיפלומטיים במעורבות צרפתית. במסגרת עבודתו, פרנק מלול היה אחראי על הובלת מחקרים, דוחות והתווית צעדים שנועדו לשפר את ההשפעה הדיפלומטית של הממשלה הצרפתית.
אך התפקיד שסלל את דרכו המקצועית והוביל אותו לעולם הטלוויזיה הגיע כשמונה לנהל את חטיבת האסטרטגיה והפיתוח העסקי בגוף הציבורי שאמון על השידור הציבורי בצרפת (AEF), ובין היתר אחראי על FRANCE 24, הערוץ הציבורי שנבנה בהתאם לחזונם של נשיאי צרפת לשעבר, ז׳אק שיראק וניקולא סרקוזי.
החיבור עם המיליארדר פטריק דרהי ושיחת הטלפון מפתיעה 
את פטריק דרהי לא הכיר לפני כן. בעבר סיפר כי דרהי התקשר אליו והזמין אותו לבית קפה. "זה הזמן לעשות משהו עבור המדינה שלך", אמר לו דרהי באותה פגישה, "לא צרפת. מדינת ישראל". הדיון שהתרחש בין השניים על כוס קפה הוא דיון שהתנהל לאורך שנים בישראל: עשרות יוזמות קמו ונפלו לאורך השנים להקמת ערוץ חדשות ישראלי שישדר בשפות שונות.
 
"ישראל היא המדינה היחידה באזור הזה שאינה מקיימת שידורים בערבית ובאנגלית ולעומת זאת תושביה חשופים לכל מילה משודרת מהמרחב סביבם", אמר ח"כ לשעבר נחמן שי כשהציע ב-2011 לחייב את השידור הציבורי להקים ערוצי חדשות ישראליים באנגלית ובערבית, "יש מאות ערוצי טלוויזיה שמשודרים באמצעות לווין למרחב שלנו, אף לא אחד מהם ישראלי". כמו ההצעה ההיא של נחמן שי ואחרות, שנועדו להקים ערוצי לוויין פתוחים ישראליים שיתחרו באל ג'זירה, כך הבין פטריק דרהי את הצורך בערוץ שכזה. הרעיון עלה בעת ששהה בארץ בזמן מתקפת ירי רקטות על ישראל ונדהם לגלות סיקור חד צדדי בערוצים הבינלאומיים. דרהי החליט להקים ערוץ פרטי, לא ממשלתי, ומלול היה האדם הנכון למשימה. 
"זו בנייה בקצב של סטארטאפ"
בנובמבר 2012 התקבלה ההצעה מפטריק דרהי, שבתחילה חשש איך תגיב משפחתו של מלול למעבר לארץ ישראל. דרהי, שעוד לא הכיר את פרנק, לא ידע שהציונות זורמת במשפחתו, והמעבר לארץ היה ברור ופשוט. בדצמבר של אותה שנה כבר עשה מלול עלייה עם אשתו ושתי בנותיו. הוא השתקע בתל אביב ויצא לדרך עם הפרויקט השאפתני: להקים ערוצי חדשות בינלאומיים בשפות זרות שישדרו לעולם את המציאות במזרח התיכון.
לוחות הזמנים נראו בדיעבד בלתי אפשריים, אבל מלול עשה את הבלתי אפשרי: באמצע חודש מרץ 2013 החלה בניית האולפנים בנמל יפו, 100 ימים אחרי כבר התחילו לשדר. "זו בנייה בקצב של סטארטאפ", מספרים בערוץ. "לא האמינו שאפשר לבנות אולפנים חדשניים ומרשימים בזמן שכזה, אבל עבדו פה טובי האנשים והערוץ עלה לאוויר ב- 17.7.2013".
אבל זה לא תמיד הלך חלק. הרגולציה הישראלית הקשתה על שידור הערוצים בישראל בשל החוק שקובע שבעלי חברת כבלים או לוויין לא יכול לשדר חדשות, ופטריק דרהי הוא בעלי חברת HOT. הפתרון הגיע מכיוונו של ח״כ נחמן שי, אותו אחד שניסה לאורך שנים להקים ערוץ חדשות בינלאומי ישראלי והבין את החשיבות של ערוץ כמו i24NEWS. ביוזמת חקיקה פרטית, בעודו באופוזיציה, העביר תיקון לחוק שאיפשר לערוצים באנגלית, צרפתית וערבית לקבל רישיון שידור בישראל, והחל מ-2018 הערוצים עלו לשידור בישראל. תחילה ב-HOT, אך כיום הערוצים זמינים בכל הספקיות בישראל.
שיתופי פעולה הפוטנציאליים בין ישראל לבין מדינות המפרץ
עברו הדיפלומטי של פרנק מלול שיחק תפקיד משמעותי כשמדינת ישראל חתמה על הסכמי אברהם בספטמבר 2020. מלול היה מראשוני המנכ״לים בישראל שהבינו את ההזדמנויות העסקיות ואת שיתופי הפעולה הפוטנציאליים בין ישראל לבין מדינות המפרץ, במיוחד לאור העובדה שאחד מערוצי i24NEWS הוא ערוץ בשפה הערבית. כבר בדצמבר של אותה שנה הכריזו ב-i24NEWS על הסכם שיתוף פעולה עם ענקית התקשורת ״אבו דאבי מדיה״, בהמשך עם ״דובאי מדיה״, פתיחת אולפנים בדובאי, לאחר מכן הסכם עם השידור הציבורי בבחריין, ולקינוח השיק את פעילות הערוץ במרוקו, עם פתיחת נקודות שידור ברבאט וקזבלנקה.
כאשר ערכנו היכרות עם המנכ"ל, מי שבסביבתו מעיד עליו שמלול הוא איש של חזון, לכל אורך הדרך הוא חלם על ערוץ רביעי בעברית. הוא לא הסתיר זאת אף פעם ובמסיבת עיתונאים ב-2018, כשלצידו יו״ר מועצת הכבלים והלוויין לשעבר, ד״ר יפעת בן חי שגב,  אמר ש-i24NEWS בשל לצעד הבא: ערוץ בעברית. רגולטורית, כאמור, זה לא התאפשר, אך כעת מלול הבין שאין סיבה להמתין.
"השוק כולו עובר לצפייה ב-OTT", אומרים ב-i24NEWS כשהם נשאלים על המודל העסקי של הערוץ החדש. "אנחנו מאמינים שעד סוף שנת 2024 נגיע לכ-80% מהשוק ותוך כשנתיים ל-100%". כבר בשלב ההכרזה על הערוץ החדש הבהירו שהערוץ החדש יהיה זמין בחינם לכל ספקיות ה-OTT  והדיגיטל בישראל. ״יש ביקוש אדיר לחדשות בישראל ואנחנו נביא מוצר טלוויזיוני-חדשותי מצוין״, אומרים ב-i24NEWS.
מטבע הדברים ב-i24NEWS  לא מסתירים את המודל הפרסומי שיחזיק את הערוץ. לפי התכנון האסטרטגי של הערוץ בכוונתו להיכנס לשם בכל הכוח: מהצטרפות לוועדת המדרוג (ונכון לשעה זו טרם החל מו"מ בין הערוץ לוועדה) ועד תחרות ישירה מול הערוצים המרכזיים בישראל: מקשת 12 החזקה ועד רשת 13 וערוץ 14. ברשת i24NEWS מזהים ככל הנראה את הרצון של המפרסם הישראלי בתחרות נוספת.

 פרנק מלול. מנכ"ל i24NEWS. צילום:  Yuri Skvirski
אך השאלה הגדולה היא השאלה על אופי השידורים של הערוץ החדש: האם i24NEWS יהיה ערוץ ימין? ערוץ שמאל? ב-i24NEWS הודפים את הטענות לזיהוי פוליטי. לאורך השנים פרנק מלול הוביל קו אדיטוריאלי מאוזן. תקפו את מלול באופן אישי הן מימין והן משמאל. מלול תמיד טען שהדרך הטובה ביותר היא לעשות חדשות מאוזנות ולתת לפאנליסטים ולאורחים באולפן להביא את מגוון הדעות.
שאלה נוספת תהיה היכולת למלא לוח שידורים של חדשות ואקטואליה סביב השעון. האם הצופה הישראלי אם יפתח את הערוץ ב-2 בלילה יראה סיקור לייב ואותנטי כפי שהיה בשעות היום, או גרסה מנומנמת. מעבר לקווים יש גם התנגשות קלה עם הציבור הדתי והחרדי שאולי לא יתעדף במהרה ערוץ שמשדר סביב השעון וגם בשבת. 
התשובות לכל השאלות ייענו בתקופה הקרובה, עם פתיחת הערוץ החדש בעברית. האם אנחנו בדרך למפץ בשוק הטלוויזיה הישראלי? והאם הצופה הישראלי מוכן וערוך לכך? מה שכן אפשר להגיד שהסיקור בזמן המלחמה הראה שכוחה של הטלוויזיה ברגע האמת עולה על שאר כלי התקשורת, והציבור רעב לאקטואליה מיידית ומדוייקת גם בשעות הקטנות של הלילה. ולכך, מקווים בערוץ החדש - יינתן המענה שחסר כיום.
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    פרנק תותח על
    מכיר 05/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נכס לערוץ
    סגור
  • 13.
    כל הכבוד!
    אלי 05/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חשובים גם ערוצים בפרסית וטורקית. לא לעצור!
    סגור
  • 12.
    ערוץ נוסף לביבי במסווה של ערוץ אובייקטיבי (ל"ת)
    מתחרה של 14 05/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • לא בטוח בכלל
    אלי 05/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כנראה שלבעלים יש יותר נטיה לשמאל... נחיה ונראה
    סגור
  • 11.
    בהצלחה רבה
    איתן הרשקו 04/2024/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תקשורת מאוזנת הנותנת ביטוי לכל הזרמים הפוליטיים של החבאה הישראלית זהו שלב הכרחי לריפוי מערכות התקשורת בישראל. צעד מבורך ובהצלחה רבה.
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    ציוני לאומי
    גנבה 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה הציוני הראשון שמקים תחנת טלויזיה ביפו ולא בציון. אם הם קיבלו רישיון לשדר חדשות כ"כ מהר רק מרמז איזו אגנדה תשודר
    סגור
  • 9.
    מה זה טלוויזיה? זה עוד קיים זה? (ל"ת)
    פלופ 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 8.
    רק לא ערוץ שמאל. יש מספיק (ל"ת)
    רמי 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 7.
    עוד ערוץ שמאל
    אדם 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עוד מאותו דבר
    סגור
  • 6.
    בהצלחה מאסנו בערוצי התבהלה (ל"ת)
    רונן 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 5.
    דרהי ימני והכסף ידבר מי שילכלך על הדת והימין יהיה בחוץ
    שמעיה 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    3 1
    זאת ההוכחה שכל הכתבים ה0מאלנים חולי כסף והבעלים יוריד אותם למציצה
    סגור
  • 4.
    עוד ערוץ שמאלני במסווה של "אובייקטיבי"
    מוטי 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    צפוי להיות ערוץ שמאלני מהנדס תודעה!
    סגור
  • 3.
    ערוץ מרכזי שקרוב יותר לימין יצליח בענק, (ל"ת)
    דן 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 2.
    ערוץ השמאל החמישי
    אורן צדוק 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מעכשיו יהיו 5 ערוצי שמאל בטלוויזיה כנסת 11 12 13 וזה החדש. כולם נגד ערוץ 14 אחד. בתקווה שערוץ 13 המתפורר יתפרק ואז יהיו 4 נגד ערוץ 14. ולא חמישה. אנחנו רק בעכשיו 14 הערוץ האמיתי של העם
    סגור
  • 1.
    רק 14
    שלמה 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    4 0
    רק 14 נקודה.רוב העם רוצה 14
    סגור