תיירות

מדוע הישראלים שעזבו לברלין בורחים בחזרה לארץ?

אחרי שהישראלים נהרו לברלין בגלל יוקר המחייה בישראל, הם מתחילים לחזור בכמויות רבות. שכר הדירה התייקר, התקריות האנטישמיות בעלייה, אנשי הרוח וההיפסטרים נדחקו לטובת ההייטקיסטים וההגירה השלילית למדינה עלתה
מערכת ice |  6
דרכון גרמני (צילום pexels pexbay)
בשנת 2014 החלה נהירה רבה של ישראלים, שנמאס להם מיוקר המחייה ומהחיים בישראל והם החליטו לעזוב את הארץ ולעבור לגור בברלין. במ'אקו' פרסמו היום (שישי) כתבה מסקרנת על כך שאותם הישראלים חוזרים בקצב לישראל. אז מדוע זה קורה?
נתנאל אזולאי (33) ובן זוגו, דני, מספרים: "מהר מאוד חווינו על בשרנו את הפער שבין חופשה להגירה. בשדה התעופה קיבלו את פנינו גרמנים זועפים שצרחו עלינו כי הלכנו במסלול הלא נכון. עלינו לרכבת לכיוון הבית החדש שלנו והיא נתקעה ל-20 דקות באמצע הדרך בגלל תקלה. הגענו לשכונה המגניבה וההיפסטרית שכולם מדברים עליה והיינו בשוק – זה נראה לנו כמו אלנבי. איפה לעזאזל השקט, השלג והרוך שהיו לנו בחופשה?".
אזולאי מסביר: "העיר כבר לא זולה, מאוד קשה למצוא בה דירה, והאנשים שייחדו אותה נדחקו לשוליים. נשארו בעיקר כל מיני 'ברלינר שנאוצר', כינוי שמתאר את האופי הזועף וגס הרוח של הברלינאים. לפני שנה הביאו השניים ילד לעולם. "פתאום שאלנו את עצמנו אם אנחנו רוצים שהוא יגדל כגרמני. התשובה היא לא, כמובן".
"יש עכשיו גל של ישראלים שחוזרים לארץ, קשה לדעת כמה בדיוק", אומרת ד"ר דני קרנץ מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שחוקרת את ההתיישבות הישראלית בגרמניה מאז תחילת שנות ה-2000. "ברלין היא עיר בין-לאומית, אז ישראלים רבים מסתדרים בה גם בלי לדעת גרמנית. הם חיים בבועה קוסמופוליטית, וברגע שהם יוצאים ממנה הם פוגשים את גרמניה, שהיא שונה מאוד מברלין". 
ישראלים בברלין יספרו לך או יכתבו בקבוצות פייסבוק על איך הם מתמרנים את השיטה הגרמנית ואיך הם מסתדרים, הם גם יתלוננו על אנטישמיות, אבל הם לא ידברו על כישלון, כי הם עשו צעד כל כך דרמטי בחיים שלהם, שקשה להם להודות בזה שהוא לא צלח".
בין 25 ל-30 אלף ישראלים חיים כיום בגרמניה, בין 9,000 ל-11,000 מהם – בברלין. מספר קטן יחסית לתשומת הלב שקיבלה ההגירה לשם. ם המשברים ברחבי העולם השפיעו על הדמוגרפיה בברלין ועל מצב הדיור בה. בשבע השנים האחרונות הגיעו לגרמניה יותר ממיליון פליטים ממדינות אפריקה ומהמזרח התיכון; כעת מצטרפים אליהם גם פליטים מאוקראינה. בנוסף נרשמה הגירה של אירופאים שחיפשו לשפר את תנאי המחיה שלהם, ושל אמריקאים מאוכזבי ממשל טראמפ. 
 
סיבה נוספת לבעיית הדיור בעיר היא חוק הגבלת השכירות, חוק שנוי במחלוקת שנכנס לתוקף בפברואר 2020 והקפיא את שכר הדירה ב-90% מהדירות בברלין למשך חמש שנים. בעלי הבתים טענו שהמהלך אינו חוקתי מכיוון שלממשלה המקומית אין מנדט להתערב במדיניות הדיור.
לצד בעיות הנדל"ן, הישראלים מוטרדים מהסלמה בגילויי האנטישמיות. לפי הדוח השנתי של המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו באוניברסיטת תל אביב לשנת 2021, נתוני משטרת גרמניה תיעדו באותה שנה 3,028 תקריות אנטישמיות ברחבי המדינה – גידול של 28.8% לעומת 2020. 
 
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    דניאל אזולאי מגה חרטטן
    רפי 08/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לטעון שהחיים בישראל עדיפים על גרמניה.. בדיחה
    סגור
  • 5.
    בבית הספר ילדים ערבים יתנכלו לבנים שלכם. חה (ל"ת)
    אחמד 08/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 4.
    גל ההגירה עכשיו זה ליוון ופורטוגל של צעירים וזוגות צעיי
    ליפו 06/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צעירים או זןגות חוות טבע או נוודים דיגיטליים. עלות זולה למחייה, הכנסה מחוץ ליוון או פורטוגל.
    סגור
  • 3.
    גל ההגירה עכשיו זה ליוון ופורטוגל של צעירים וזוגות צעיי
    ליפו 06/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צעירים או זןגות חוות או נוודים דיגיטליים. עלות זולה למצייה, הכנסה מחוץ ליוון או פורטוגל.
    סגור
  • 2.
    גל ההגירה עכשיו זה ליוון ופורטוגל של צעירים וזוגות צעיי
    ליפו 06/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צעירים או זןגות חוות או נוודים דיגיטליים. עלות זולה למצייה, הכנסה מחוץ ליוון או פורטוגל.
    סגור
  • 1.
    זה לא גל הגירה אין בכלל יורדים. זה שטויות של מי שלא
    הסוד הגדול 06/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ילדים של משפחות שההורים מחזיקים בארץ כמה דירות מימון של פנסיות מצבא קבע ופנסיה מוסדית ממשלתית רונים עוד גירות משכירים למקבלי קצבאות עניים שאין להם בטחונות למשכנתא. וככה ההורים חוחבים את רוםת המגינה. הילדים לא ירדו. הם םתחו עסק ולומדים באירןפה, בלי לדווח שעזבו באיםכל שבועיים בטיסת ראיינאייר ב40אירו בלי מזוודה לבקר אינם רדומים כחורדים. לכן כל המידע בכתבה מדבר על מיעוט שביטל תושבותבפועל יש מאות אלפים שגרים באירופה בלי לרדת באמת. בעיקר בני עשירים.
    סגור