מדדים ומחקרים

פסק דין חריג: חייב בחדלות פרעון קיבל הפטר מסיבה מפתיעה

חייב בתהליך חדלות פירעון קיבל הפטר מלא על אף שנכותו זמנית, נציגיו טענו כי אדם עם מוגבלות אשר הכנסתו נסמכת על קצבת קיום של ביטוח לאומי לא יחוייב בתשלום חודשי לנושיו, בית המשפט קיבל את העמדה
מערכת ice |  1
צילום shutterstock, ויקיפדיה-Hanay
פסק דין שהתקבל בעקבות תביעה שהגיש הסיוע המשפטי, מחוז ירושלים, קבע כי אדם הנמצא בהליך חדלות פירעון יקבל הפטר מלא על רקע נכות זמנית. הפונה הינו אדם נשוי עם 4 ילדים קטינים ומוכר כבעל נכות רפואית המוכרת במוסד לביטוח לאומי כנכות זמנית, ואובדן כושר עבודה בשיעור של 100%. הוא איננו עובד משנת 2016, אך מקבל קצבה מהמוסד לביטוח לאומי, עליה נסמך כמקור הכנסה. בנוסף, הוא מקבל מלגה חודשית מכולל אברכים כסיוע כספי נוכח מצבו הרפואי - מלגה שאיננה מוגנת מפני עיקול.
הנאמן בתיק טען כי יש להטיל על החייב בשלב זה ועד לקבלת הכרעה סופית בדבר נכותו הצמיתה במוסד לביטוח לאומי, צו תשלומים חודשי שסכומו זהה לסכום המלגה החודשית שמקבל. טענה זו הסתמכה על העובדה שערב קבלת הקצבה מהמוסד לביטוח לאומי, הפונה נסמך על המלגה בלבד להכנסתו. מכאן הסיק הנאמן כי יש לו הכנסות גבוהות באופן יחסי לצרכיו הכלכליים. 

הפונה, אשר מיוצג על ידי עו"ד שירן יעקובי שריקי מטעם הסיוע המשפטי, מחוז ירושלים, ביקש צו הפטר לאלתר, זאת לאור הלכת לשצ'נקו, הקובעת כי אדם עם מוגבלות אשר הכנסתו נסמכת על קצבת קיום של ביטוח לאומי לא יחוייב בתשלום חודשי לנושיו. בתגובה, הממונה על הליכי חדלות פירעון השיב כי לאור מצבו הרפואי של החייב, איננו מתנגד למתן הפטר ליחיד.
הכרעתו של השופט בתיק זה קבעה כי יש להעניק צו הפטר לאלתר לחייב. בדבריו אף ציין כי אמנם תכלית הקצבאות שהמוסד לביטוח לאומי מעניק הינה לאפשר צרכי מחייה בסיסיים, אך אין הכרח שאלו אכן מספיקים לכל צרכי המחייה הבסיסיים של אדם ובני משפחתו התלויים בו.
עו"ד איילת שורץ אסף, ממונה תחום אזרחי בסיוע המשפטי, מחוז ירושלים: "פסק דין זה מהווה הרחבה של הלכת לשצ'נקו, שהתקבלה גם היא בייצוג של הסיוע המשפטי, וקובעת כי יש לתת הפטר לחייב מכל חובותיו אם הוא מתקיים מקצבות נכות בלבד ובכך לאפשר לו לחיות את חייו בכבוד בהיעדר חובות. במסגרת פסק הדין, השופט נתן הפטר לאלתר למרות שלחייב נקבעה נכות זמנית בלבד. פסק דין זה הוא צעד נוסף במגמה חשובה של בתי המשפט, המגשימים את מטרת החקיקה לשקם כלכלית את החייב, כאשר מצוקתו ונסיבותיו האישיות לנגד עיניו של בית המשפט".
עו"ד שירן יעקובי שריקי, מייצגת פונים של הסיוע המשפטי בהליכי חדלות פירעון מכוח מינוי לפי חוק:  "מדובר בפסק דין חשוב המכיר בקשיים של חייבים המתקיימים מקצבת נכות בלבד, גם אם זו נקבעה באופן זמני. העובדה שבית המשפט מכיר בכך שהכנסתם של המתקיימים מקצבת נכות אין בה כדי למלא את צרכיהם הבסיסיים למחייה בכבוד, מגשימה את אינטרס השיקום של אוכלוסייה שמתקשה להתקיים מקצבת נכות בלבד כהכנסה יחידה ונאלצים לאתר אחר הכנסה נוספת".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    במילה אחת תותחית
    עו"ד שירן יעקובי שרי 12/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ישר כח שירן את גאווה
    סגור