מדדים ומחקרים

שוק הנדל"ן בנקודת שפל חדשה: זו העיר שצנחה ב-77%

בחודש אוקטובר של הכלכלנית הראשית, בסך הכל נרכשו 2,294 דירות, נקודת שפל בשנות האלפיים. שיעור הירידה החד ביותר נרשם באזור חדרה אשר רשם ירידה חדה של ,77% ירידה חדה אף מזו שנרשמה באזור ב"ש-74%

מערכת ice |  12
התרסקות בשוק הנדל"ן (צילום shutterstock, פלאש 90/ גילי יערי)
על פי סקירת הנדל"ן בחודש אוקטובר של הכלכלנית הראשית, בסך הכל נרכשו 2,294 דירות, חדשות ויד שניה בישראל, אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו בשוק הנדל"ן לפחות מאז תחילת שנות האלפיים.
נציין כי רק באפריל ,2020 עם פרוץ מגפת הקורונה והסגר הראשון נרשמה רמה מעט גבוהה יותר של עסקאות. בפלח השוק של דירות יד שניה נמוך אף מספר העסקאות מזה שנרשם באפריל .2020 בהשוואה לאוקטובר אשתקד ירד מספר העסקאות בשיעור חד של 55% ובהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה של .61% בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי עמד מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש אוקטובר על ,2,200 ירידה של 54% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 58% בהשוואה לחודש הקודם.

בהשוואה היסטורית של מספר העסקאות בשוק החופשי בחודשי אוקטובר מאז תחילת שנות האלפים נמצא כי זוהי הרמה הנמוכה ביותר, ובפער משמעותי גם בהשוואה לחודשי אוקטובר בשנות האינתיפאדה השנייה. מכירות הקבלנים בחודש אוקטובר הסתכמו ב-817 דירות, כולל דירות בסבסוד ממשלתי, ירידה של 56% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 66% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי הדירות שנמכרו בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש אוקטובר ב-723 דירות, ירידה בשיעור של 53% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 58% בהשוואה לחודש הקודם.
בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש אוקטובר בין השבוע הראשון של החודש, בסיומו פרצה המלחמה, לבין 3.5 השבועות שלאחר פרוץ המלחמה נמצא כי ממוצע המכירות היומי הנמוך ביותר היה בשבוע השני של החודש (השבוע הראשון למלחמה), כאשר ממוצע זה עמד על כ-15 מכירות ליום. החל מהשבוע השלישי של אוקטובר הלך ועלה מספר הדירות החדשות שנמכרו בשוק החופשי, עד לממוצע מכירות יומי של 53 דירות בשלושת הימים האחרונים של אוקטובר, קצב מכירות שעדיין נמוך משמעותית גם בהשוואה להאטה שנרשמה בשוק הנדלן בשנה האחרונה.
בפילוח גיאוגרפי של מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש אוקטובר נמצא כי בכל האזורים נרשמו ירידות בשיעורים חדים, כאשר שיעור הירידה המתון ביותר נרשם באזור ירושלים, בו נמכרו 154 דירות, ירידה של 25% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. נציין כי גם בנצרת נרשם שיעור ירידה דומה, אולם מספר הדירות שנמכרו בו באוקטובר אשתקד היה נמוך במיוחד (36 דירות, הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה באזור זה מאז אפריל 2020 ועד ספטמבר השנה). באזור חיפה, השני בגובהו במכירות הקבלנים, נמכרו 130 דירות, ירידה של 32% בהשוואה לאוקטובר אשתקד.
מנגד, שיעור הירידה החד ביותר נרשם באזור חדרה אשר רשם ירידה חדה של ,77% ירידה חדה אף מזו שנרשמה באזור ב"ש-74%. האזור השלישי בגובהו במכירות הקבלנים בחודש אוקטובר היה אזור המרכז, עם 130 דירות שנמכרו, ירידה חדה של 66% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. שלושת האזורים האלו ריכזו למעלה ממחצית, 54% ממכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש אוקטובר, כאשר בדר"כ מרכזים אזורים אלו כ-40% ממכירות אלו.
מכירות יד שניה בחודש אוקטובר עמדו על 1,477 דירות, הרמה הנמוכה ביותר לפחות מאז תחילת שנות האלפיים. בהשוואה לאוקטובר אשתקד זוהי ירידה של .54% ניתוח המכירות על פני ימי החודש מלמד כי פגיעת המלחמה בפלח שוק זה היתה גבוהה מזו שבפלח הדירות החדשות בשוק החופשי, זאת סביר להניח בין היתר על רקע העדפה יחסית גבוהה יותר לאחר פרוץ המלחמה לדירות עם ממ"ד. רכישות המשקיעים בחודש אוקטובר הסתכמו ב-411 דירות, ירידה חדה של 56% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 54% בהשוואה לחודש הקודם. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים בחודש אוקטובר על ,17.9% גידול של 2.6 נקודות אחוז בהשוואה לחודש הקודם והשיעור הגבוה ביותר במשקלם מאז אוקטובר אשתקד (היוו באותו חודש 18.3% מכלל העסקאות). 
מכירות המשקיעים בחודש אוקטובר הסתכמו ב-499 דירות, ירידה חדה של 53% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת בחודש אוקטובר, כאשר במהלכו נגרעו ממלאי זה פחות ממאה דירות. רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו ב-1,142 דירות, ירידה של 53% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 67% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי רכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-1,048 דירות, ירידה של 50% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 62% בהשוואה לחודש הקודם. רכישות משפרי הדיור בחודש אוקטובר הסתכמו ב-741 דירות, הרמה הנמוכה ביותר של רכישות סגמנט זה לפחות מאז תחילת שנות האלפיים.
בהשוואה לאוקטובר אשתקד זוהי ירידה חדה של 56% וירידה של 52% בהשוואה לחודש הקודם. הירידה החדה ברכישות משפרי הדיור בולטת במיוחד בפלח השוק של דירות יד שניה. לראשונה השנה לא היה משקל "מצמצמי" הדיור גבוה משיעורו בתקופה המקבילה אשתקד.  נתונים ראשוניים לחודש נובמבר מצביעים אף הם על רמה נמוכה של עסקאות, אך גבוהה מזו של אוקטובר.
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    ירידה במספר רכישות דירות באיזורים השונים
    יפה וינרב 12/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדוע שלא: לצעירים אין מוטיבציה להתחייב למוצר נחות עליו ישלמו 30 שנה! למשקיעים, אלו שקונים כדי להשכיר. יכולים להשקיע ב50% ויותר בחו:ל ולקבל רווחים משכירות גבוהה יותר. שוכרי דירה, שהן משפחות וגם זוגות צעירים מתפשרים על רמת חיים, עד כדי כך שמוכנים לגור בדירות מוזנחות ולתקן את מה שצריך בהשקעה קטנה. מאחלת לנו ולדור הצעיר שפיות בשוק הדירות (בסופו של דבר זה 4 קירות): 1. מחיר שהחזר המשכנתא לא יעלה על 15% מהשכר הממוצע במשק ויעמוד על לא יותר מ 10 שנים (זוג מקנן יוכל לשפר דיור עם ילדים בני 7-8). 2. לבנות דירות מרווחות יותר, כמו באירופה, שיש בהן כבוד לכל שלב בחיי הגרים בדירה. 3. לאפשר יותר כסף משפחתי פנוי לתרבות, בילוי, תיור מקומי. 4. מתחמי הדיור הנבנים יתנו מענה כולל לגריםכמו בניית מרקחת, קופת חולים, בתי קפה מאפיות קטנות סופרים, סניפי דואר, ועוד.
    סגור
  • 9.
    מהנדסים תודעה
    דביר 12/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זה פשוט הנדוס תודעה . ברור שבחודש אוקטובר לא יסגרו עסקאות. מי חושב על לקנות דירה באמצע המלחמה הכי קשה פה מאז מלחמת יום כיפור ? ועוד אתם רושמים על באר שבע שזו עיר שכל העסקאות שם הם של משקיעים . עובדתית יש מחסור בדירות בארץ השכר דירה לא יורד אלא עולה למרות שהריבית עלתה . כלומר , עדיין לאנשים אין איפה לגור ואין ירידה בביקוש.
    סגור
  • 8.
    כל דירה צריכה
    Dd 12/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מיליונר בוא נראה עוד כמה מיליונרים נשארו. מחירים מפלצתיים והם עוד מתפלאים.
    סגור
  • 7.
    הירידות היו עוד לפני המלחמה
    72 12/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא מפתיע שלא היו עסקאות במלחמה, מי יקנה דירה בימים שכאלו, רק אלו שסגרו לפני ה-7 לאוקטובר, העניין הוא שלא המלחמה היא הטריגר לשינוי המגמה, הוא היה פה הרבה קודם בקיפאון וירידות בביקושים ב-80 אחוז וגם במרכז ואזורי הביקוש, עליית הריבית היא הטריגר וההתעוררות שלא היה פה ביקוש אלה מינוף שהתגלגל. כמה בועות במקביל התפוצצו, והמלחמה היא רק עוד ברבור שחור נוסף שפוצץ את הבלון של הנדלן ככה שלא ניתן יהיה להשיב המגמה הקודמת, הגרף ימשיך תלול מטה בעשרות אחוזים ובועת אשליות הנדלן תצטמק ותשיב אותנו למחירי 2008 כבר בקרוב. את זה אמרנו לכם כבר לפני שנה וחצי כשכל הכתבות אמרו ש"אין מצב שהריבית תעלה ליותר מרבע אחוז" וש"המחירים ישובו לעלות".אז סביר להניח שיבואו עוד כתבות פירסום כאלו בקרוב בנסיון לשמר את בועת האשליות. קבלנים בהסטריה שנותרו עם מאות אלפי דירות לא מכורות אחרי עשור של בצע הנדסת תודעה וריבית אפס מלאכותית, אחרי שדירות יד 2 כבר לא רצויות ללא ממד ורובן כאלו, אחרי מאות אלפי פרוייקטים של פינוי בינוי שיוסיפו דירות לשוק, אחרי חשיפת מאות אלפי דירות ריקות, וביקוש בירידות תלולות. האמת מתי שהוא תצא.
    סגור
  • 6.
    בתל אביב יש הרבה שומן לרדת (ל"ת)
    חדר כושר 12/2023/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    אבל מה? בחדשות מפרסמים שהיתה ירידה של 0.2% במחיר הדירות
    קובי 12/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הזוי. יש ירידה של יותר מ-10% בפועל.
    סגור
  • זה כבר 15-20 לפני המלחמה
    72 12/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תת דיווח. קבלנים עם הצעות להחזיר 10 אחוז אחרי חתימת חוזה בניסיון לשמר אשליית הבועה, ובהטבות ,והלמס שעושה ממוצעים הזויים וכל זה חודשים אחורה מהמציאות. מאפיית הנדלן מסתירה שהירידות כבר 15-20 אחוז בפועל וזה לפני המלחמה. המלחמה היא ברבור שחור נוסף שיביא לנו כבר עד אחרי האביב הקרוב40-70 אחוז מטה. כריסה.
    סגור
  • 4.
    תמונה חלקית
    משה 12/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אבל המחירים לא צנחו וחבל
    סגור
  • 3.
    ביזיון
    חלה מתוקה 12/2023/13
    הגב לתגובה זו
    4 2
    מדהים. איך שותלים כתבות עם כותרות שכל המטרה שלהם זה לשנות תודעה במקוםמהנלן רק עולה ירידות חדות ... רק שקוראים את הכתבה מבינים שבכלל לא מדובר על מחיר אלא מספר עסקאות..... הנדוס תודעה בהתהוות...
    סגור
  • 2.
    מתווך
    יהודי 12/2023/12
    הגב לתגובה זו
    8 2
    רק אנשי התיווך מעלים מחירים ועושים בינהם תיאום שמביא לעליית מחיר. אזורים שלמים של דירות בשויי 1.3 קפצו ל1.8 בגלל ורק בגלל מתווכים והכי חמור שהמדינה נתנה ונותנת לעסק הזה לעבוד חופשי ...קורס תעודה וקדימה ... תעשו חושבים מה הרווח ילמה כדאי עבורם שהמחיר יהיה גבוה
    סגור
  • אני לא מתווך
    מאיר יצחק 12/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני לא מתווך אבל הרבה מושג אין לך זורק דברים לאוויר וסוחף איתו יחד עוד אנשים,מתווכים יכולים לקבוע איזה מחיר שהם רוצים אולי בהתחלה על מנת לפתות את המוכר לייצג אותו בהתחלה ולגרום לו לתת להם בלעדיות על הדירה,אחר כך הם מתחילים לשגע את בכל הנכס שיוריד במחיר כי הדבר הכי חשוב להם זה למכור את הנכס,וכמה שהנכס יהיה במחיר מופחת ככה יוכלו למכור אותו מהר יותר,אין פה עניין של לעלות את המחיר העניין היחידי זה למכור את הנכס כמה שיותר מהר.
    סגור
  • 1.
    עכשיו הגיע הזמן שהמחירים יצנחו שם ב 50%.
    שלומי 12/2023/12
    הגב לתגובה זו
    19 1
    מחיר ריאלי לחדרה עלות בניה פלוס 30 -40%
    סגור