מדדים ומחקרים

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "העולם לא ערוך ונמצא בסכנה"

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, בעקבות פרסום החלק האחרון לדוח השישי של IPCC: "לפי הדוח, למרות תוכניות ופעולות ההיערכות המקודמות כיום בכל מדינות העולם, הפער בהיערכות עדיין גדול מאוד, וימשיך להתרחב אם לא נגביר מאוד את קצב והיקף הפעולות. העולם לא ערוך ונמצא בסכנה. הדוח מחדד את הצורך הדחוף בקידום חוק האקלים שאנו מובילים, וקידום היערכות ישראל גם במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות"
מערכת ice |  3
עידית סילמן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
החלק האחרון והמסכם של הדוח השישי של הפאנל הבין ממשלתי לשינוי אקלים, ה-IPCC, שפורסם היום (ב'), מהווה סינתזה של שלושה דוחות רחבים שפורסמו בסוף 2021 ובמהלך 2022, וסקרו את התחזיות לשינוי האקלים, ההשלכות ואיך להיערך אליהן, ואת הדרכים להפחית את פליטות גזי החממה, וכן שלושה דוחות קטנים יותר שפורסמו במהלך התקופה הזו. הדוח מתמקד בשלושה נושאים: המצב הנוכחי והמגמות, התחזיות לעתיד הרחוק כולל ההשלכות והתגובות הנדרשות, והתגובות הנדרשות בעתיד הקרוב
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "הדוח קובע כי ההתחממות הגלובלית, שלא הייתה כמותה בהיסטוריה של כדור הארץ, נובעת מפליטות גזי חממה כתוצאה מפעילות האדם. למרות תוכניות ופעולות ההיערכות המקודמות בכל מדינות העולם, הפער בהיערכות עדיין גדול מאוד, וימשיך להתרחב אם לא נגביר מאוד בכל העולם את קצב והיקף הפעולות. העולם לא ערוך ונמצא בסכנה. יש לנו עדיין יכולת להשפיע - ההחלטות שנקבל היום והפעולות שנבצע, ישפיעו עלינו ועל הדורות הבאים. הדוח מחדד את הצורך בקידום דחוף של חוק האקלים וההיערכות של ישראל".
המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, פרופ' נגה קרונפלד-שור: "ההתחממות הגלובלית כבר גרמה לשינוים מהירים ונרחבים בים, ביבשה ובקטבים, והשפיעה על החיים על פני כל כדור הארץ. מזג האוויר נעשה קיצוני יותר וקצב השינויים גבוה בהרבה משהיה צפוי על פי הדוח החמישי של הפאנל, חלקית בגלל השפעה הדדית בין ההשלכות.
"השינויים שמוזכרים בדוח הם בעלי השלכות הרסניות לסביבה הטבעית ולבני האדם. הפגיעה המשמעותית ביותר היא באוכלוסיות מוחלשות, שחלקן בהתחממות הגלובלית קטן, והפערים בין המדינות האלו למדינות המפותחות הולכים וגדלים. כ-3.5 מיליארד בני אדם חיים כיום באזורים פגיעים מאוד לשינוי אקלים, מיליוני אנשים סובלים מאי ביטחון תזונתי וכמחצית מאוכלוסיית העולם חווה מחסור במים לפחות בחלק מהזמן. ההתחממות משפיעה גם על בריאות ורווחת האדם, וגורמת לעלייה בתחלואה ובתמותה ולנזק כלכלי. חלק מהשינויים וההשלכות לא הפיכים כבר כיום, בהם מאות הכחדות מינים מקומיות, גלישת ונסיגת קרחונים והפשרת פרמפרוסט (קפאת עד), ואת חלקם אפשר רק למתן.
"בהתבסס על התחייבויות המדינות על הפחתת פליטות גזי החממה (NDC's), העולם צפוי לחצות את סף המעלה וחצי במהלך המאה ה-21, ויהיה קשה למנוע את חציית סף שתי המעלות. בנוסף, קיימים פערים משמעותיים בין ההתחייבויות לבין המדיניות והפעולות בפועל, מה שמחמיר עוד יותר את המצב.
"גם בתרחישים הכי אופטימיים, ההתחממות הגלובלית צפויה להמשך לפחות עד שנת 2040. הדוח קובע כי על המדינות להפחית את השימוש בדלקים פוסיליים כולל פחם, נפט, וגז באופן מיידי ועמוק, ולהגיע להפחתה של 50% עד 2030 והפסקת השימוש ואפילו מאזן שלילי עד 2050. יש להתייעל מאוד בשימוש באנרגיה ובמשאבים, להתאים את החקלאות לאקלים המשתנה ולשמור על בתי הגידול הטבעיים, כולל שיקום יערות ובתי גידול פגועים נוספים. ייתכן שכל אלו לא יספיקו, וניאלץ להסתמך גם על קליטת גזי חממה מהאוויר ופיתוח טכנולוגיות לבקרת אקלים.
"התמודדות עם שינוי האקלים דורשת התגייסות ושיתוף פעולה של כל הסקטורים, מחויבות פוליטית, מימון, פיתוח טכנולוגיות ויכולות חדשות וידידותיות לסביבה, ושינוי עמוק בהתנהלות מרמת הפרט ועד רמת הממשלות, כולל שיתופי פעולה בינלאומיים. שינוי כזה יעשה רק בהתגייסות רחבה תוך חינוך, ושימוש בכלים רגולטוריים וכלכליים, ועכשיו הזמן לעשות זאת.
"לצערנו, המספרים מראים שאנחנו עדין לא בכיוון הנכון. חלון ההזדמנויות העומד לרשותנו כדי לאפשר לנו ולדורות הבאים לחיות חיים בריאים וטובים, נסגר במהירות. המדינות צריכות לפעול בצורה אחראית, מהירה, נחושה ושאפתנית יותר, להפחית פליטות גזי חממה ולהיערך לשינוי האקלים כדי לא לאבד את ההזדמנות".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    סוף סוף השרה מתעוררת
    אלון 03/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה הנושא הכי בוער. והממשלה המטומטמת הזאת דחקו אותו לתחתית סדר העדיפויות. פירקו את המשרד. ועכשיו היא מתעוררת. העיקר מתעסקים בחוק המתנות ודרעי והנבצרות ... אין עתיד
    סגור
  • 2.
    טיפשות ללא פשרות
    יוני מגל 03/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני מרחם על סילמן. היא כול כך לא חכמה שהיא טוענת שאפשר להילחם בטבע ובטבעו של האדם בואו נפסיק לאכול לא נגדל בקר לא נפיק אנרגיה נחיה במערות. אני מציע לסילמן לשתות מי שלוליות ולא לאכול. בטח לא חמץ. כמה טיפשות יש ביצור הזה. .
    סגור
  • 1.
    מצד שני, מחסלת את חוק אויר נקי. הזוי (ל"ת)
    מוש 03/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור