מדדים ומחקרים

משלוחי המוות: אלו הערים המסוכנות לאופנוענים צעירים ולשליחים

נתון מטריד: מספר ההורגים בתאונות אופנוע עלה בכל אחת משלוש השנים האחרונות, אופנוענים ערבים צעירים נהרגים הרבה יותר ביחס למספרם בחברה: "ישנן חברות שהשליחים שלהן נוסעים על כלים לא בטיחותיים, ללא הדרכה"
מערכת ice | 
תאונות אופנוע (צילום פלאש 90/ נתי שוחט)

33 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (15-24), נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2021  - מספר שיא של עשור, וזינוק של 50% בהשוואה למספר הרוכבים הצעירים שנהרגו בשנת 2020, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.


בעמותה מסבירים, כי  כלי הרכב הדו גלגלי מאופיין בחוסר יציבות וחוסר ניסיון בכביש של רוכבים צעירים, אשר מציב את אותם צעירים בני 15-24 בקבוצת סיכון מוגברת להיפגע בתאונות דרכים. זאת כאשר, בשנת 2021 נפגעו 839 רוכבים צעירים על אופנועים וקטנועים,  לעומת 820 שנפגעו ב-2020 ו-779 שנפגעו בשנת 2019.
 


נתון מטריד נוסף הוא שרב  רוכבי אופנוע וקטנוע הצעירים שנפגעו בתאונות בשנת 2021 ברחבי הארץ, נפגעו בתחום העירוני (647 מתוך 839). בבחינת מספרי ההרוגים ניתן לראות כי קרוב למחצית מהם, 14 מתוך 33 נהרגו בתחום הערים והישובים.


בפרט, נרשמה עליה במספר הנפגעים בערים רבות: בתל אביב-יפו נפגעו 113 רוכבים צעירים בשנה שעברה, מספר הנפגעים הגבוה זה ארבע שנים. בחולון מספר הרוכבים הצעירים שנפגעו באותה שנה היה הגבוה בעשור החולף, גם בבת ים חלה עליה במספר הנפגעים ב-2021 לעומת השנה שקדמה לה.
בתוך אוכלוסיית הרוכבים הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון בולטת אוכלוסיית הרוכבים הצעירים מהחברה הערבית. 12,774 בעלי רישיונות מהחברה הערבית מהווים 25% מכלל הרוכבים הצעירים. בעשור האחרון נאמד חלקם של הרוכבים הצעירים הערבים ההרוגים בתאונות דרכים מכלל אוכלוסיית הרוכבים הצעירים בשיעור של 42% - גבוה ב-68% בהשוואה לחלקם היחסי בבעלי הרישיונות.
   


 

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר: "בשנים האחרונות נרשמת עלייה קבועה ודרמטית ברוכבים ההרוגים. במקרים רבים מדובר בנערים שחלקם עוד לא סיימו את התיכון ומאחורי כל הרוג ישנה משפחה שחייה נהרסו. מדינת ישראל מפקירה את רוכבי האופנועים והקטנועים כאשר בשנים האחרונות קוצצו תקציבי בטיחות בדרכים".

יעקב אף התייחס לתופעה הגוברת של עבודה בשליחויות, וציין כי: "ישנן חברות שדואגות לחיי הרוכבים ומחזקות את ערכי הבטיחות בקרב השליחים ומנגד לצערי ישנן חברות שהשליחים שלהן נוסעים על כלים לא בטיחותיים, ללא הדרכה וללא אמצעי מיגון מתאימים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להכריז על  מצב חירום ולכן יש להוציא לפועל תכנית בטיחות למען רוכבי האופנועים והקטנועים כדי לעצור את מגמת העלייה החדה ברוכבים ההרוגים".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה