מדדים ומחקרים

בנק UBS צופה זינוק במחירי הדיור: "המחירים הגיעו לתחתית"

מניתוח מחירי הנכסים למגורים ב-25 ערים מרכזיות ברחבי העולם במסגרת מדד בועת הנדל"ן של UBS עולה כי למרות הנגישות המופחתת לדיור בהשוואה ל-2021 לפני המגיפה, תיקון מחירים בשוק לאו דווקא נראה באופק
מערכת ice | 
מרכז עזריאלי תל אביב (צילום יח"צ עזריאלי)
על פי מדד בועות הנדל"ן העולמי של UBS, הסיכון לבועות נדל"ן בשוקי הדיור ירד השנה, מיאמי מדורגת עם הסיכון הגבוה ביותר ואוחריה טוקיו וציריך. מניתוח מחירי הנכסים למגורים ב-25 ערים מרכזיות ברחבי העולם של UBS עולה כי מחירי הדיור האמיתיים בערים רבות הגיעו לתחתית.
בתל אביב, בעקבות ירידת הריבית ומצוקת דיור מתעצמת, מחירי הדירות הריאליים שילשו את עצמם בין השנים 2002 ל-2022. לאחר עליית הריבית והמשכנתאות, הביקוש עבר לשוק השכירות, מה שגרם לירידת המחירים הריאליים ב-10% עד סוף 2023. בשנה הקרובה ניתן לראות התאוששות בשוק, כאשר עסקאות דיור מתחילות לחזור לאור חשש מהחמצה, למרות החששות הביטחוניים.
באופן כללי, מדד UBS מצביע על ירידת הסיכון לבועות נדל"ן בערים רבות, כאשר סאן פרנסיסקו, ניו יורק וסאו פאולו מציגות סיכון נמוך. בלונדון, פריז, שטוקהולם ומילאנו נרשמו ירידות נוספות בציוני הסיכון.

עוד עולה מהדוח כי עובדי צווארון לבן יכולים להרשות לעצמם 40% פחות שטחי מחיה מאשר ב-2021, לפני עליית הריבית העולמית. מחירי הדיור הנוכחיים אינם ברי קיימא עם שיעורי הריבית הגבוהים, במיוחד בשווקים שבהם שיעורי בעלות על בתים גבוהים. למרות זאת, הנגישות המופחתת לדיור לא בהכרח תוביל לתיקון מחירים בשוק.
המצוקה בשוק הדיור, שהתבטאה בעליית דמי השכירות, סייעה לייצב את שוקי הדיור בערים רבות. דמי השכירות הריאליים עלו בממוצע ב-5% בשנתיים האחרונות, והשכירות צמחה אף יותר ברוב הערים בארבעת הרבעונים האחרונים. היצע הדיור לא השתפר בשל ריביות גבוהות ועלויות בנייה מוגדלות. היתרי הבנייה ירדו ברוב הערים במהלך השנתיים האחרונות.
ב-UBS צופים כי המצב בשוק הדיור צפוי להשתפר. עליית שכר הדירה מעודדת אנשים לרכוש בתים באזורים עירוניים והירידה בשיעורי הריבית תאפשר להם לשוב לקנות דירות במקום לשכור. ככל שהמחירים יתחילו להשתפר, גם רוכשי דירה ראשונה יחזרו לשוק.
מתיאס הולזי, המחבר הראשי של המחקר ב-UBS Global Wealth Management: "מחירי הדיור האמיתיים בערים רבות הגיעו לתחתית. התחזית הכלכלית ככל הנראה תקבע אם המחירים שוב יזנקו או ליתר דיוק ילכו הצידה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה