מדדים ומחקרים

העלאת המע"מ בישראל מתקרבת: מי ישלם את המחיר הגבוה ביותר?

משרד האוצר חושף: העלאת המע"מ תפגע באופן לא פרופורציונלי באוכלוסיות החלשות, בעלי ההכנסה הנמוכה ביותר מוציאים כ-28% מהכנסתם על מע"מ, בעוד העשירון השני משלם 18% בלבד
מערכת ice |  11
כסף (צילום shutterstock)
מסמך חדש שפורסם על ידי משרד האוצר מאיר זרקור על השפעתה הצפויה של העלאת המע"מ על אזרחי ישראל. הממצאים מעלים תמונה מדאיגה של אי-שוויון כלכלי מתגבר, כאשר השכבות החלשות צפויות לשאת בנטל הכבד ביותר.
על פי הפרסום ב-N12 עיקרי הממצאים הם נטל לא שוויוני: העשירון התחתון, המייצג את 10% מהאוכלוסייה בעלי ההכנסה הנמוכה ביותר, משלם כיום 42% מהכנסתו על מיסים עקיפים, לעומת 9% בלבד בקרב העשירון העליון.

כמו כן, השפעת המע"מ: הישראלים בעלי ההכנסה הנמוכה ביותר מוציאים כ-28% מהכנסתם על מע"מ, בעוד העשירון השני משלם 18% בלבד. על פי תכנית הממשלה צפויה העלאה של המע"מ מ-17% ל-18% בינואר 2025, עם אפשרות להעלאה נוספת ל-19% במסגרת תקציב 2025.
לגבי השלכות חברתיות, מחקרים מצביעים על כך שמיסים עקיפים, כדוגמת המע"מ, מגדילים את אי-השוויון בחברה. תמונה כוללת מראה כי בבחינת כלל המיסים העשירון התחתון מוציא 49% מהכנסתו על מיסים, לעומת 51% בעשירון העליון - אך ההבדל המשמעותי הוא בסוגי המיסים.
המסמך מעלה שאלות נוקבות לגבי מדיניות המיסוי בישראל. בעוד שהעלאת המע"מ נתפסת כפתרון מהיר לגירעון התקציבי, היא עלולה להעמיק את הפערים החברתיים-כלכליים. מומחים קוראים לבחינה מחודשת של מדיניות המיסוי, תוך דגש על פתרונות שיפחיתו את הנטל על השכבות החלשות. הצעות כוללות מיסוי דיפרנציאלי על מוצרים, הגדלת מס הכנסה על בעלי הכנסות גבוהות, או חיפוש מקורות הכנסה אלטרנטיביים למדינה.
לסיכום, המסמך מציג תמונה מורכבת של אתגר כלכלי-חברתי משמעותי. בעוד שהעלאת המע"מ עשויה לסייע בטווח הקצר לקופת המדינה, השלכותיה ארוכות הטווח על החברה הישראלית מחייבות דיון ציבורי מעמיק וחשיבה יצירתית על פתרונות אלטרנטיביים.
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    איפה תומכי הליכוד? למה הם לא צועקים
    פרג'ון משה 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על העושק הנוסף הזה..במקום לחלק כסף קואליציוני וקיצוץ משרדים מיותרים..והוצאות נסיעות חוץ לארץ.. מפילים על האזרח הקטן.. איפה אתם ליכודניקים? למה אתם לא צועקים? חבורה של שפנים.
    סגור
  • אני ליכודניק
    ש.ט 07/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יעלו את המע"מ אצביע לרע"מ גם חרוז..
    סגור
  • מכוון שהם טמבלים וקונים את הקישקוש של מנהיגיהם (ל"ת)
    אחפש שלום 07/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    עליה מחירים
    חנבס 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו שפירסמנו בכול העולם הליכוד נוא דונאי צבא ןהעם מעלים מחירים מעוטי יכולת נבנוניים פנסיה ברוטו נמןכה גוזלים מהם כסף לבריאות אוכל ןיוד רוצים להרוג את העם כמו בגרמניה אבל בצורה אחרת תדעו לא תיהיה מדינה כי המדינה מקוללת מאס קום המדינה חבל על אלו שנרצחו והפרחים מתו ןהפצועים והשבועיים מי אשם זה הליהוד הנשמות לא יתנו להם מנוחה יד סוף חייהם
    סגור
  • 5.
    טוב מאד , לדפוק עוד ועוד את העניים הביביסטים , הם בכל מ (ל"ת)
    חיים 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • טען עוד
  • 4.
    צריך מס קבוע ולא פרוגרסיבי.
    טל 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    25 אחוז על כל שקל מההכנסה שלך. 20 אחוז מעמ. צריך לעודד אנשים לעבוד וליזום כמה שיותר היום יש מס של כ 70 אחוז על כל שקל שאדם עושה מעל 45000 שח. שזה בגדול אומר שאין ממש טעם לעבוד קשה כדי להשיג את אותו השקל. בעוד שבמציאות של 45 אחוז מס על כל שקל (25 ישיר ו 20 עקיף) אני מעוניין לייצר כמה שיותר כסף תמיד
    סגור
  • 3.
    העלאת המע"מ זה הסוף של הליכוד (ל"ת)
    ירון בר 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • חד משמעית אתה צודק
    ש.ט 07/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם יעלו את המע"מ לא אצביע ימין יותר. יש גבול. ת'אמת גם אם לא יעלו לא אצביע יותר. העלו את הסגריות ב25% שילכו לחפש...
    סגור
  • הפוך גוטה הפוך
    איש שלום 07/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הליכודניקים מתרבים כאשר מחלקים אותם כמו היהודים במצרים באחד הסיבובים הקודמים
    סגור
  • 2.
    הפוך העדירים מפסידים יותר כסף
    פ 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    המעמ פוגע בעיקר בחזקים ובעיקר באלו מהם שמרוויחים בשחור (או מהצד בשחור) שזה פחות או יותר רוב המדינה, לכן הוא המס הכי צודק לנשיאה בנטל.
    סגור
  • 1.
    ה עשירים מתעשרים ו ה עניים סובלים
    אהרון 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי ש היסבול מי העלאת ה מס ערך מוסף ש זה גרוע מי מס הכנסה אלה מקבלי ה קצבאות של ביטוח לאומי ו בעלי משכורות נמוכות ו מקבלי פנסיות קטנות ב יד אחד ביטוח לאומי נותן קצבאות קיום מי צד שני ה מדינה מחבלת ו אין מילה אחרת חוץ מי לגנוב את ה כספים של מיעוטי ה יכולת מה עוד אפשר להגיד ה עשירים מתעשרים ו בעלי יכולת נמוכה פשוט אין להם חיים הכל עלה אפילו ה תרופות מה יהיה
    סגור