קריירה ולימודים

שוויון בנטל: כל בן 18 – לשירות צבאי או שירות אזרחי

אפשר לעשות זאת: עת משבר היא גם עת הזדמנות גדולה. גם בציבור החרדי ישנה אי נוחות הולכת וגדלה מהמצב הקיים. אנו סובלים ממחסור מתמשך בידיים עובדות בענפי הבינוי, הסיעוד, החקלאות והתעשיה. דמיינו שכמחצית ממחזור הגיוס, הפטור משירות כרגע, יוכשרו למלאכות האלה
ניר ינושבסקי (צילום כפיר סיון, פלאש 90/ דור פזואלו, חיים גולדברג)
הסטטוס קוו מת, יחי הסטטוס קוו החדש, כמאמר המשפט המפורסם על החלפת המלך. במלאות 75 שנה למדינה הגיעה העת להסדרה מחדש של היחסים הפנימיים במדינת ישראל. הצעד הראשון והמשמעותי הוא בסוגיית השוויון בנטל, או "חוק הגיוס". עת משבר היא גם עת הזדמנות גדולה, אולם זו תלויה ביכולת מנהיגינו להתעלות ולהעז.
הפגנת אנשי המילואים בבני ברק היוותה תמרור אזהרה גדול ובוהק לכך שציבור גדול דוחה את המצב הקיים. גם בציבור החרדי ישנה אי נוחות הולכת וגדלה מהמצב הקיים, כאשר אי הגיוס פירושו התנתקות מהמדינה ומהציבור המשרת, פירושה הטלת איסורים ומגבלות על אלו שאינם חפצים בשירות הצבאי, וזאת ללא אלטרנטיבה סבירה לתרום למדינה בצורה אחרת.

פעמים רבות גם אלו שרוצים לתרום בפועל לא יכולים לעשות זאת בשל שיוכם החברתי והסוציו אקונומי. בכל מקרה ברור כי התעקשות מגזרים שלמים בחברה לא לשרת בצבא מבוססת על התנגדות מנומקת, היסטורית, ערכית ואיתנה שאין לזלזל בה או לדחותה על הסף.
אם כך המצב לא יכול להמשך, ובשלה העת לשינויים מרחיקי לכת בחלוקת הנטל בחברה הישראלית. כדי למנוע המשך ההתנגשות נדרשת חשיבה מקורית ושונה לגבי הנטל, כזו שתאפשר פריצת דרך ותאפשר פשרה, מילה מגונה בעיני הטהרנים, אך הכרחית לקיום משותף בארץ ישראל.
הפתרון המוצע במאמרי נועד לאפשר חשיבה מחדש על כור ההיתוך הישראלי וחשיבותו. אחדות החברה הישראלית הינה הגורם הבטחוני המשמעותי ביותר להישרדותנו ההיסטורית. בפיצולנו נכחד ובאחדותנו נשרוד.
ראשית נדרש להגדיר מחדש את הנטל. לאור התפתחויות טכנולוגיות וחברתיות נוצר נטל חדש בחברות המודרניות – נטל עבודת הידיים ההכרחית. אנו סובלים ממחסור מתמשך בידיים עובדות בענפי הבינוי, הסיעוד, החקלאות והתעשיה. נטל זה מאלץ ייבוא עובדים זרים אשר מייקרים את המוצרים, הבנייה, המזון והטיפול בקשישים, פוגעים בפריון ומאיטים את קצב העבודה והייצור. לצד זאת הפכנו לתלויים לחלוטין בעובדים הזרים לקיום בסיסי ובייצור מוצרים הכרחיים. אירועי השנים האחרונות הוכיחו שזוהי נקודת חולשה קריטית.
שינוי הגדרת הנטל, כך שיכלול גם עבודות כפיים, יאפשר למגזרים שלמים, אשר אינם חולקים בו כיום, להצטרף ולסייע כלכלית, חברתית ואנושית לאזרחי ישראל. דמיינו שכמחצית ממחזור הגיוס, הפטור משירות כרגע, יוכשרו למלאכות הבנייה והחקלאות, לתפעול מכונות ולסיוע לחולים הסיעודיים. הם יעשו זאת במנגנוני השוק הקיימים ותחת זכויות סוציאליות מלאות ומשכורת מינימום שתאפשר קיום בכבוד. השירות האזרחי הזה יהיה חובה על כלל האזרחים בני ה-18 אשר אינם מתגייסים לשירות צבאי.
יתכן שעם הקמת השירות האזרחי ולאחר מספר שנים מועט, נוכל אף להתגבר ולשנות את מדיניות ההסללה עתיקת היומין של המדינה לפיה אנשי הפריפריה וקבוצות מוחלשות אחרות מופנות לעבודת הכפיים לכל משך חייהם. נוכל ליצור כור היתוך חברתי חדש בו צעירות וצעירים יוכשרו למקצוע, יעבדו בו לתקופה המקבילה לשירות הצבאי, אולם אח"כ יהיו אזרחים שווי זכויות ויכולות, חופשיים לעסוק בכל אשר יבחרו ללא מגבלות. במקביל הגיוס לצבא ימשיך ויישאר בעדיפות עליונה ולבחירת המדינה משיקולים ביטחוניים. המשרתים בצבא יקבלו משכורות יפות לפי רמת הסיכון וקשיי השירות בו הם נושאים משך שירותם יקוצר.
ברור שזוהי הצעה שנויה במחלוקת. רבים יטענו כי סיכון חיים איננו שווה לעבודה בחקלאות, אולם זהו לא העיקר. תמיד יהיו כאלו אשר מסתכנים או עובדים יותר קשה, המצב כך גם בצבא כיום. הרחבת הנטל לכלל הציבור תאפשר גמישות והכרה בצורות החיים השונות בארץ לצד מתן הזכות לשרת את המדינה במגוון דרכים. היא תאפשר היכרות של מגזרים ורבדים שונים בחברה אחד עם השני, היא תפחית את עלויות המחייה ותשפר את הפריון, היא תאפשר הכשרה מקצועית ומשכורת ובעיקר היא תייצר שוויון אזרחי רחב היקף.
זוהי תקופה רגישה, מורכבת ומסוכנת. האם נבחרי הציבור שלנו ידעו להתגמש, להתפשר ולהסכים, מי יודע? אבל בדבר אחד אני בטוח – ללא שינויים משמעותיים בהסכם האזרחי בין המגזרים השונים למדינה וביננו לבין עצמנו כאזרחים, השסע ימשיך להעמיק עד שלא נוכל לבנות גשרים חדשים מעליו. צריך לפעול עכשיו.
* הכותב הינו סגן נשיא ויו"ר אגף הבנייה בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    לא מתגייס לא אזרח
    יעקב ל 11/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כול בן 18 שלא מתגייס ישלשלול ממנו אזרחות ושירותים לאומיים
    סגור
  • 8.
    "מאמרי..".
    חנניה בית 11/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום ניר אנו לא מכירים , גם לא סביר שתרצה להכיר אותי לכן לא נותר לי אלה לכתוב לך: "מאמר" טיפשי בכל מובן, כל כך טיפשי.., אני מציע לך למחוק אותו לפני שהבוסים שלך יקראו אותו ברגע של שיעמום, למה?? אתה מנסה לפטור את הבעיה של מחסור בעובדים בענף הבניה..אתה יודע למה יש מחסור. רק מסיבה אחת..אתם הקבלנים עושים הכל כדי להרוויח מגה רווחים תוך כדי תשלום שכר נמוך ככל האפשר לעובדים ומעכבים הכנסת שיפורים לענף הבניה מחד ומאידך מתעקשים על עובדים ערבים וזרים שעלותם פחות מ10,000 לחודש..העיקר שאתם תמשיכו להרוויח חצי מיליון ש"ח על דירה ולא תשלמו על זה מיסים..אתם הרי גדולי המעלימים!!. ברגע שתחליטו שעובד בניין שווה 20,000ש"ח בחודש ותאפשרו מודרניזציה של הבניה , לא יחסר כאן שום עובד!!. לעצם העניין , החרדים אינה הבעיה , ההשתמטות האמיתית היא בקרב השכבות המבוססות ,החילוניות, במרכז הארץ, אתה מכיר אותן, אתה מגיע מהן , שם הפסיקו ללכת לקרבי, פעל שם , בהצלחה.
    סגור
  • 7.
    שרות משמעותי
    משה פניגשטיין 11/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שלום רב גם כיום ישנו מערך של מתנדבים במסגרת השרות הלאומי אזרחי בו מתנדבים בכל התחומים בהם חיילים משרתים (חוץ מלוחמים) בביטחון, ברפואה, בסיעוד, במשטרה, בגופי הביטחון השונים בחינוך ועוד. אנשים שלכאורה קיבלו פטור משרות במסגרת צה"ל אבל רואים וחשים את החובה לתרום לעם ולאומה. גם ביתי היקרה תמר התנדבה בבית החולים שערי צדק תמכה ועזרה לכולם ללא יוצא מהכלל דת ולאום. ביתי נהרגה במהלך ערב גיבוש של השרות אבל המדינה לא מכירה בה ולא חולקת לה ולנופלים האחרים שום כבוד אחרון, למשפחה אין כל סיועה ואפילו את מודעות האבל הדפסנו לבד חייבים לתת להם הכרה הם תורמים למדינה ואין להם כל אזכרה הנצחה תמיכה במשפחות האבלות. חייבים לסדר את הבזיון הזה. יש כבוד שחייבים לתת לחיילי צה"ל הגיבורים שמסרו את נפשם ויש לתת כבוד לאלו שמשרתים את העם והאומה בדרכים של השרות הלאומי, כיבוי אש זק"א והצלה ועוד . ונזכור את כולם
    סגור
  • 6.
    שוויון בנטל ללא נתיבים עוקפים וללא חוכמות
    תמה 11/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כותב המאמר הוא בעל אינטרסים בעולם הקבלנות וכך הגה את הרעיון שממנו ירוויחו הקבלנים. האם יציעו גם לחילוניים חלופת עבודת כפיים בשכר מלא? די! שיוויון בנטל פירושו שכולם משרתים בצבא לפי יכולותיהם וכישוריהם. כולם מסתכנים באופן שווה אם הוצבו לשירות קרבי. מי שמוצב רחוק מהבית לא יחזור לישון בבית כל יום. כולם משרתים א. התקופה שנקבעה לשירות סדיר (בלי תעלולי ת"ש ובלי תעלולי דחיית שירות שמזכה בתקופת שירות קצרה יותר. ובבניין - שיעבדו אחרי השיחרור.
    סגור
  • 5.
    הצעה מדהימה
    יהודי 11/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כאילו שעד היום לא הוצעו הצעות לחפש את החרדים .לא כוונה טהורה.סתם שנאת ישראל.כשהחוק אומר פטור .אז הוא פטור.תנסה לגייס את הערבים לשרות אזרחי או את חבריך המשתמטים בטענות רגישיות שונות.או קשרים בחלונות הגבוהים.כעת אתה מגייס את המלחה נגד החרדים.אוטוטו תרקוד על דם החיילים שנפלו עם אותם טענות לחרדים.הדעות לא השתנו מאז קבעו אותם אנשי אס אס
    סגור
  • 4.
    הצעה מעולה
    רוני 11/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 2
    הצעה מעולה! הלוואי שבאמת תצא לפועל.
    סגור
  • 3.
    כשגם חילונים יוכלו לתת שירות אזרחי ולא צבאי ובאותם תנא
    אזרח קן 11/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    זה לא שוויון בנטל מה שאתה רוצה. זו דרך חדשה להשתמטות. אתם חוששים שאחרי המלחמה הנוראה הזו הפטור משרות צבאי מאויים מאד. אז מחפשים דרך חדשה. זכויות סוציאליות מלאות ושכר מינימום. לא פחות. חייל לא מקבל שכר מינימום אלא קצת דמי כיס וזכויות סוציאליות, פחח.. הנימוק שלכם אינו ערכי אלא הישרדותי. אתם לא רוצים להסתכן בריאותית או סיכון חיים או כל סיכון אחר למען המדינה הציונית. זה ההסבר הערכי שלכם. עוד ערכי כזה ואבדנו. כן, היסטורית לא הוריכם, ולא אתם, ולא ילדיכם,ולא נכדיכם, שירתו בצהל. כבר דורות אתם נהנים מעליונות בזכויות שאין בה לא מוסר ולא צדק.
    סגור
  • 2.
    הגיע הזמן להתנתק סופית
    ע. העצני 11/2023/21
    הגב לתגובה זו
    4 0
    יש כאן במדינה ארבעה מגזרים: החילוני, הדתי, החרדי, והערבי. משום מה הוחלט שבעוד שמהמגזר הערבי לא דורשים כלום, הרי מסתכלים על המגזר החרדי כעל חלק אינטגרלי ממדינת ישראל. ובכן, זה לא כך. החילונים היו שמחים אילו לא היו פה חרדים וערבים בכלל. החרדים הם לצנינים בעיניהם. לכן הגיע הזמן לתת לחרדים מעמד של ערבים, ולפטור אותם מהליכה לצבא. חרדי שמעוניין ללכת לצבא - שילך. אבל כלל המגזר צריך להיות מנותק מהמדינה.
    סגור
  • 1.
    הצעה מעולה וצודקת
    אזרח 11/2023/20
    הגב לתגובה זו
    4 2
    חובה לעשות את השינוי הזה. אין שום הצדקה לפטור את בחורי הישיבה משירות כלשהו. לא יקרה כלום אם יתנו שנתיים מחייהם לשירות למען הכלל. כך יהיו כולם גם אזרחים טובים יותר. ואפילו להרחיב זאת כך שלמשל מי שמקבל דמי אבטלה יהיה גם מחוייב לתת לפחות יומיים לעבודות כמו חקלאות בהתאם לגילו/כושרו. זה די אבסורד שהמדינה כאן נשענת על עובדים זרים, די לצפות שתיאלנדים, סינים יבנו לנו בניינים וידאגו לנו לאוכל לצלחת. ועוד דבר העלויות לא צריכות לבוא על חשבון התייקרות המחירים לצרכן אלה על הקטנת שורת הרווח לקבלנים ולכל הקניינים של המזון. בטח שלא על חשבון החקלאים שעובדים קשה.
    סגור
  • הצעה חדשה להשתמטות. לא צודקת ולא מוסרית.
    אזרח קן 11/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אין שום סיבה שחילוני יחוייב להתגייס לצהל בסיכון בריאותי וסיכון חיים, וחרדי יהיה פטור ויוכל לעבוד בשכר מינימום ובתנאי עובד רגיל במשק. אם חילונים יוכלו לבחור במסלול שירות לאומי כזה אז כן. אבל זה מסלול נח ומיוחס, לחרדים ולפטורי תורתו אומנותו אחרים. זה לא צודק, לא מוסרי, ולא נכון.
    סגור