נדל"ן ותשתיות

שכר הדירה בישראל יוקפא לשלוש שנים? באירופה זה כבר קורה

בקרוב אצלנו? ממשלת גרמניה קוראת להגביל בעלי דירות בהעלאת שכר הדירה למשך שלוש שנים: "השוכרים זקוקים לאוויר לנשימה, עלויות הדיור יצאו משליטה", אומרים במפלגת השלטון
מערכת ice |  9
דיור (צילום unsplash, Pixabay)
ממשלת גרמניה מציעה להקפיא את שכר הדירה ברחבי המדינה למשך שלוש שנים, בתקווה להתגבר על משבר הדיור במדינה. בעלי הדירות עדיין יורשו להעלות את דמי השכירות, אבל יהיו כללים נוקשים יותר לגבי אחוז העלייה ותלוי גם במיקום הדירה.
"השוכרים זקוקים לאוויר לנשימה, אנחנו צריכים תקרת שכר דירה לשלוש השנים הקרובות", אמרה סגנית מפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה (SPD), ורנה הוברץ בראיון שפרסם "בילד" בסוף השבוע. מול מצוקת הדיור החמורה ביותר מזה 20 שנה, דמי השכירות בגרמניה זינקו לאחרונה, במיוחד בערים בגרמניה.

נכון להיום, בעלי דירות בגרמניה יכולים להעלות את דמי השכירות ב-20% לכל היותר על פני תקופה של שלוש שנים, או במקסימום של 15% באזורים וערים שבהם שוק השכירות גדוש במיוחד.
על פי הכללים החדשים, בעלי דירות באזורים שבהם שוק הדיור מבוקש, עדיין יוכלו להעלות את דמי השכירות - אך רק ב-6% לכל היותר על פני תקופה של שלוש שנים, ורק עד שהשוכר ישלם סכום התואם את הממוצע בסביבתם.
כאשר נחתם ההסכם הקואליציוני בגרמניה עוד בדצמבר 2021, מפלגות השלטון הסכימו להפחית את תקרת השכירות הנוכחית של 20% ל-11%, אך מפלגת ה-SPD של הקנצלר אולף שולץ טוענת שהנתון הזה כבר לא מעודכן. עם אינפלציה ומחסור בדיור שגורמים לעלויות השכירות לצאת משליטה, המפלגה מאמינה כעת שהמכסה המוסכם במקור של 11% אינו מספיק.
ה-SPD גם מתכננת לשנות את הכללים בכל הנוגע לחוזי שכירות צמודים, חוזים שבהם עלויות השכירות יכולות להשתנות בהתאם לשיעורי האינפלציה. על פי התוכניות החדשות, הסכום שבעלי הדירות יוכלו לגבות עבור דמי שכירות צמודים לא יהיה תלוי בשיעורי האינפלציה אלא בעלויות השכירות הממוצעות ללא שירותים כלולים, המכונה גם "דמי שכירות קרים".
ובישראל? ב-2015 שר האוצר דאז משה כחלון, קידם הצעת חוק ל"שכירות הוגנת", שעל פיה לא יוכלו משכירי דירות להעלות לשוכרים את שכר הדירה למשך בין שלוש לחמש שנים, הצעה שלא הבשילה.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    שוכר נואש
    עעע 09/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הצעה הזויה וזוועתית. נוסתה כבר בגרמניה וגרמה למחסור קשה בדיור, שוק עוקף לא בפיקוח, הפסקה של שיפוצים ותחזוקה, ירידה בהיצע הדיור, ועלייית מחירים. יש פתרונות מוכחים וזה בעיקר על דרך המניעה. שממשלות ישראל יפסיקו להרוס ולהזיק לשוק הדיור והכל יתאזן. פופוליזם נשמע יפה עד שזה פוגש מציאות. עצוב ומייאש ומזכיר לכולם למה חשוב ללמוד כלכלה בסיסית.
    סגור
  • 8.
    לכתבה
    א 08/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קודם כל החוק לא יעבור.2 הבריחו משקיעים.10 איוז מס..רדיפה מס הכנסה למשכירים דירות...3.מחירים יקרים תשואה גרועה...קונים בחול 10 אחוז תשואה..מי יקנה וישכיר..יש ואהיה חוסר עצום.רק יהרסו יותר ממה שגם כך הרסו...קודם כל אני מציע שחברי כנסת ושרים יקפיאו את שכרם גם כך מעט מאוד הם עושים..רק הרסו כל דבר שכמעט נגעו בו..
    סגור
  • 7.
    לכתבה
    א 08/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מדינת חלם שיקפיאו את כל המחירים הכול עלה רצח..הרסו גם כך את השוק של השכירויות..מי קומה היום זרקו משקיעים..מי שכבר קונה בשוק של היום מטורף.מדינת חלם..עוד מעט לא אהיה בכלל היצע...מרוב המיסים.הרדיפה הרשויות כנגד המשקיעים...מדינה ללא מחשבה...בהצלחה
    סגור
  • 6.
    אצל הרוב בעל בית פשוט יפנה את הדייר
    משה 08/2023/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מתי שמשהו לא מתאים לך טוב תפנה דירה תוך חודש וכה יהיה
    סגור
  • 5.
    לא בישראל- לפוליטיקאים הרבה דירות להשכיר...
    ישראל כץ 08/2023/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תשאלו את אריה דרעי, אולי גולדקנופף?? גם לחיים כץ לא חסר... כל פעם שמציעים למסות שכד הפוליטיקאים חוסמים. בלי קשר, גם ככה יחס עלות דירה/שכירות נעשה לא כדאי -- וחסרות דירות בשוק. הממשלה צריכה לעודד בניה ומהר, ואז שכד יכול לא רק לקפוא אלא גם לרדת לפי השוק
    סגור
  • 4.
    שכר הדירה משמש כהכנסה לכיסוי הוצאות
    איש אחד 08/2023/29
    הגב לתגובה זו
    7 1
    מה יעשו בעלי דירות שהמשכנתא יתייקרה , מאיפה יממנו? מנ יעשו בעלי דירות ששכר הדירה מממן להם בתי אבות שמעלים מחירים? ועוד ועוד. הצעה פופוליסטית שרואה רק צד אחד של המטבע. החוק צריך להגן עת כולם. לא כל בעל דירה הוא אדם עשיר שיכול לספוג הקפכת מחיר.
    סגור
  • 3.
    רעיון טוב, אבל שיקפיאו גם את תשלומי המשכנתא (ל"ת)
    אני 08/2023/29
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 2.
    הציבור לא ידע להוקיר תודה לכחלון
    דב 08/2023/29
    הגב לתגובה זו
    6 0
    כחלון היה הראשון אשר הגהה והעז להוציא לפועל תכנית ממשלתית סדורה אשר איפשרה שיווק מסיבי של קרקעות כאשר במקום שהיזמים יתחרו על מחיר הקרקע המקסימאלי הם יתחרו על מחיר המחיר המינימאלי, נכון היו טעימות בתחילת הדרך אשר תוקנו תוך כדי התקדמות ובין דברים שנדרשו תיקון גם בהמשך אבל משה כחלון פעל באופן נמרץ ליצירת מעטפת פתרון כוללת תוך שהוא מרכז תחתיו את כל הגורמים המטפלים, החל מהתכנון ועד השיווק. בזכותו זוגות צעירים רבים יכלו לרכוש דירות במחירים הוגנים!! ומה הוא קיבל בתמורה מהציבור הבוחרים? שלחו אותו לתהום השנייה הפוליטי והמליכו גורמים שכל מה שמעניין אותם זה אחיזה ללא מייצרים ברסן השלטון.
    סגור
  • 1.
    שכר דירה
    אמנון 08/2023/29
    הגב לתגובה זו
    7 7
    בדירה פרטית אין לאיש זכות לקבוע שכר דירה למעט בעל הדירה . קביעת שכר דירה באמצעות החוק יגרום לשירות גרוע של המשכירים . זה שוק חופשי. יש הרבה דירות ויש מספיק תחרות.
    סגור