נדל"ן ותשתיות

מחירי הדירות ימשיכו לזנק? "מחסור של 250,000 דירות"

יו"ר ארגון הקבלנים מזועזע: "אם המדינה לא תתעשת ותבין שצריך להגיע למצב של כ-100-120 אלף התחלות בנייה בשנה, המשבר ימשיך ויחריף", ראול סרוגו תקף את נגיד בנק ישראל: "תולדה ישירה של העלאת הריבית בישראל"
מערכת ice | 
נדל"ן בעליה (צילום shutterstock)
"הכנסות רמ"י שעמדו בשנה האחרונה על 40 מיליארד שקל והלכו לכיסוי גרעון המדינה, צריכים חלקם ללכת לפתרון בתשתיות הנלוות לדיור ודיור ציבורי, דיור להשכרה, פתרון להון ראשוני לזוגות הצעירים" כך פתח יו"ר רמ"י ינקי קווינט את דבריו בפאנל שעסק בגידול האוכלוסייה המסחרר שעתיד להיות בישראל עד לשנת 2048 ובפתרונות הדיור שיש לקדם.
עוד טען קווינט כי, "ממשלת ישראל חייבת לעבוד בצורה מסונכרנת בטיפול במשבר הדיור. חשוב שתהיה תוכנית אסטרטגית עם יעדים שיביאו לפתרון בנושא של סוגיית הדיור. הסיבה שאנחנו לא מאמינים בהורדת מחירי הקרקע במכרזים היא בגלל השאלה לאן הכסף ילך לקופת הציבור או לכיס של הקבלן.
 
עו"ד שלומי הייזלר יו"ר מטה התכנון הלאומי נשאל על הפער הביצועי הקיים של כ-250 אלף יחידות דיור ומה הדרך ועל הדרך למגר את הפערים וציין כי הנושא העיקרי שלקחנו על עצמו השנה הוא צמצום הליכי הבירוקרטיה. בסוף על ידי הגדלת השיווק וקיצור הבירוקרטיה על ידי הלכים שונים כדוגמת הרישוי העצמי נוכל להגדיל את היצע יחידות הדיור. מלבד זאת, הייזלר תקף את הרשויות המקומיות שמערימות קשיים בכל הליכי הבירוקרטיה ובכך מעצימות את משבר הדיור.
עם הייזלר התנצח על הבמה אדריכל העיר תל אביב אודי כרמלי אשר בהתייחס לטענות של יו"ר מטה התכנון הלאומי, טען כי המצב בוועדות התכנון קטסטרופלי, אין כוח אדם ועצם זה שהוצאת היתר אורכת כשלוש שנים זה ביזיון. כרמלי ציין בהקשר לרישוי העצמי כי במתכונתו הנוכחית הרפורמה לא תעבוד. "צריך להשאיר אחריות כלשהיא למוסדות השלטוניים כדי לאפשר למערכת הזאת לזוז. מלבד זאת, הגיע הזמן שנתייחס לעצמנו כמדינה מתפתחת ולא מפותחת ונלמד ממדינות כמו סין איך להקים מערך תשתיות להתמודדות עם קצב הגידול". כרמלי תקף את המדינה וטען שהיא יוצרת סטגנציה ברגע שהיא רוצה לקדם תוכניות על תוואי המטרו עם השבחה של 75%.
חיים פייגלין סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ טען כי המדינה צריכה להקים שתי ערים מטרופוליטניות. עיר אחת בנגב של כ-3 מיליון תושבים ועיר נוספת בגליל של 1.5 מיליון תושבים. הפיתוח של הערים לא יבוא במקום המשך פיתוח הערים הקיימות, אלא בנוסף. אם רמ"י תקצה קרקעות ושטחים בעלות של 0 שקלים הקבלנים יוכלו להקים את כל המתבקש ומחירי הדיור ירדו. אם יגרמו לקבלנים למכור דירות בהפסד התחלות הבנייה יעצרו, מה שמביא לגידול בהתחלות הבנייה הוא רווחיות הקבלנים.
יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז אמר בתחילת כנס הנדל"ן השנתי ה-24 של הארגון כי: "המדינה אשמה בנסיקת מחירי הדירות בישראל. כל עוד לא משנים את שיטת המכרזים של רמ"י כאשר ההצעה הגבוה ביותר על הקרקע זוכה במכרז לא נראה את מחירי הדירות יורדים".  בפנייה אישית קרא לינקי קווינט מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל לחשב מסלול מחדש, אי אפשר להתעשר על חשבון האזרחים". כתב הוסיף, "כיום מחסור ביצועי של יותר מ-250 אלף דירות. אם המדינה לא תתעשת ותבין שצריך להגיע למצב של כ-100-120 אלף התחלות בנייה בשנה, המשבר ימשיך ויחריף".
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, תקף את נגיד בנק ישראל וטען כי, "כישלון מכרזי קרקע האחרונים הוא תולדה ישירה של העלאת הריבית בישראל. יש מיתון עולמי ולא לחינם גם חברות ההייטק הענקיות מפטרות עובדים ברחבי העולם". סרוגו הוסיף, "לא יכול להיות שהסקטור העסקי והציבור הרחב יישא לבדו בנטל של האינפלציה ולכן המדינה  צריכה למצוא פתרונות ולהודיע מיידית על ירידה במע"מ וירידה במס חברות.  אין צורך בהעלאת ריבית מואצת! מחירי הדירות צפויים להמשיך ולעלות בכ-1.5-2% בכל חודש בחודשים הקרובים".

שי פלבר, סמנכ"ל ומנהל היחידה לעליה וקליטה בסוכנות היהודית לא היה איש בשורות בנוגע להחלטת רבים מיהודי העולם לעלות לישראל השנה וציין כי השנה נגיע ל-65 אלף עולים. פוטנציאל העלייה גבוה עוד יותר אבל משפחות רבות מוותרות בגלל יוקר המחיה ומחירי הדירות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה