נדל"ן ותשתיות

"מדד תשומות הבנייה מחושב באופן שיוצר עיוות לרעתנו הקבלנים"

בעקבות המהלך של שר הבינוי והשיכון זאב אלקין לשנות את מדד תשומות הבנייה, יו"ר ארגון הקבלנים תקף: " יש צורך בהידברות מקיפה עם גורמי המקצוע ולא על סמך שורות באקסלים שלא פוגשים את המציאות", יו"ר לשכת השמאים דווקא בירך: "ישקף ביתר דיוק את העלות"
כפיר אדר | 
זאב אלקין (צילום פייסבוק/ זאב אלקין, פלאש 90/ מרים אלסטר, pexels)
אתמול (רביעי) פורסם כי שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בוחן שינוי במדד תשומות הבנייה, לפיו רכיב עלות הקרקע ינותק מהמדד ולא יילקח בחשבון בהצמדה למחיר הדירה. עד כה המדד הכיל גם את עלות חומרי הגלם ועלות העבודה וכן את מחיר הקרקע שהיווה כמעט מחצית מהמדד. המהלך מבקש לנטרל את עלות הקרקע מההצמדה כך שהמדד ישקף בצורה מדויקת יותר על עלות הבנייה בפועל. התגובות למהלך לא איחרו להגיע. 
יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, יו"ר אגף כ"א כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים מציין: "מדד תשומות הבנייה מחושב באופן שיוצר עיוות לרעתנו הקבלנים, המדד חייב לעבור רביזיה כוללת. טוב עשה שר הבינוי והשיכון שהחליט לבחון את הנושא מחדש. יחד עם זאת, צריך להבין שאי אפשר לפצל את רכיב הקרקע מהמדד שיש לגביו עלויות נוספות מבלי לקחת בחשבון פרמטרים נוספים שלא נכנסים לחישובי המדד, כדוגמת שינויים רגולטורים שמתרחשים, שינויי תקנים, עלויות תכנון נוספות והוצאות שהקבלנים סופגים ולוקחים על עצמם במהלך הבנייה. אם באמת רוצים לעשות שינוי ולקדם מדד עדכני ונכון, יש צורך בהידברות מקיפה עם גורמי המקצוע הרלוונטיים שמכירים את השטח וחיים אותו ביום יום, התאחדות הקבלנים, ולא על סמך שורות באקסלים שלא פוגשים את המציאות".
רוני כהן מנכ"ל אלדר שיווק תקף: "אם ההצעה תעבור, זה יכול להיות מצוין לרוכשים, אלא שכרגע זה רעיוני בלבד. אם תעבור, יצטרך להימצא פתרון מיוחד לפרויקטי פינוי בינוי, כי בפרויקטים כאלה לא ניתן לנתק את ההצמדה למדד תשומות הבנייה מכל מחיר הדירה מכיוון שהיזם צריך לבנות עבור בעלי הקרקע ולתת להם הכל על חשבונו. הוא בונה בלי לקבל תמורה כספית ובמקרה כזה כל מחיר הדירה צריך להיות מוצמד למדד תשומות הבנייה. יש כאן טיפול כירורגי שצריך לעשות".
"במקומות שבהם ערך הקרקע גבוה כמו במרכז הארץ, מחיר הדירה מהווה 50% מההצמדה ואפילו 55% במקומות יקרים מאוד – ואם רכיב הקרקע ינוטרל מההצמדה, ההוזלה לרוכשים תהיה בהתאם. בתקופות קיצון כמו בשנה האחרונה שבה מדד תשומות הבנייה עלה ב-5.8%, רוכשי הדירות יכלו לחסוך חצי מהשיעור הזה כאמור – בפרויקטים של יזמות רגילה כמובן שבהם היזם הוא בעל הקרקע".
"ניקח לדוגמה דירה בשווי 2 מיליון שקל במרכז הארץ. במעמד הרכישה הלקוח שילם 20% ונותרו לו לשלם עוד 1.6 מיליון שקל עד למסירה. אם ניקח מדד תשומות כמו של השנה האחרונה שעלה בכמעט 6%, אז חצי מזה זה 3% וזה מיתרגם לחיסכון של 48 אלף שקל בכל שנה לרוכשי הדירות עד למסירה. בפריפריה שבה מחיר הקרקע מהווה 30-35% משווי הדירה, החיסכון לרוכשים קטן יותר אם מחלצים את שווי הקרקע מההצמדה. יש רוכשים שאומרים שבגלל שמדד תשומות הבנייה משתולל עכשיו, אנחנו לא נקנה דירה, וזו טעות, כי מחירי הדירות עולים הרבה יותר בכל שנה ממדד תשומות הבנייה ולכן עדיף להם לרכוש ולקבע את המחיר שלה ולהיות חשוף רק למדד ורק על יתרת התשלום".
יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי הוסיף: "מדובר במהלך מבורך שישקף ביתר דיוק את העלות שצריך לספוג הצרכן הסופי בעקבות עליית תשומות הבנייה. זו שיטה חדשה שתביא למצב שהעלייה האמיתית בעליות הבנייה שחלה על הקבלן, תגולגל לרוכשי הדירות, ושעליית מחיר הקרקע שאינה רלוונטית לעליות הבנייה תצא מהמשוואה. זה יביא להצמדת אמת, ראויה ונכונה לרוכשים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה