נדל"ן ותשתיות

הקיבוץ שעמד לפשוט רגל יוצא מהמשבר? "שקענו בחובות, קרקעות בזול"

בתחילת שנות ה-2000 קיבוץ משמרות שכבר חוגג 91 עמד לפשוט רגל, לאחר שעל הקרקעות שנמכרו הוקמה "ההרחבה החיצונית" - שכונת וילות מפוארת המאכלסת כיום כ-1,140 תושבים, לעומת כ-400 בקיבוץ המקורי ובהרחבת הבנים, כעת הקיבוץ יוצא מהמשבר, אבל האם זה יעבוד לאורך זמן?
מערכת ice | 
האקזיט של המושבניקים (צילום pexels edit ice)
קיבוץ משמרות, שנוסד לפני 91 שנים, עבר תהפוכות רבות לאורך השנים. מקיבוץ שיתופי קלאסי הוא הפך ליישוב מעורב המשלב את הקיבוץ המקורי עם הרחבות מודרניות. בתחילת שנות ה-2000, כשעמד בפני קריסה כלכלית עקב חובות כבדים, נאלץ הקיבוץ למכור 150 דונם מאדמותיו ליזמים פרטיים. מהלך זה, שנתפס אז כהכרחי להישרדות, יצר מציאות חדשה ומורכבת.
על פי הכתבה המקיפה בדה מרקר, על הקרקעות שנמכרו הוקמה "ההרחבה החיצונית" - שכונת וילות מפוארת המאכלסת כיום כ-1,140 תושבים, לעומת כ-400 בקיבוץ המקורי ובהרחבת הבנים. השינוי הדרמטי הזה הביא לקיבוץ דם חדש וחיים תוססים, אך גם יצר פערים ומתחים. בעוד שבתי ההרחבה נמכרים במיליוני שקלים, חברי הקיבוץ הוותיקים מתקשים להשלים את תהליך שיוך הדירות בשל העלייה החדה בערכן.

המפגש בין הקהילות השונות יצר מרקם חיים מורכב. מצד אחד, יש שיתופי פעולה ופעילויות משותפות, במיוחד סביב החינוך והילדים. מצד שני, יש הבדלים משמעותיים באורח החיים ובתפיסת העולם. חברי הקיבוץ הוותיקים, שגדלו על ערכי השיתוף והשוויון, מתקשים לעתים להתמודד עם השינויים ועם אובדן ההיכרות האינטימית שאפיינה את הקיבוץ בעבר.
למרות האתגרים, רבים רואים בשינוי הזדמנות. הצרכנייה המקומית, למשל, שבעבר בקושי כיסתה את הוצאותיה, הפכה לעסק משגשג בזכות הגידול באוכלוסייה. בתי הקיבוץ, שבעבר לא היה להם ערך כלכלי משמעותי, נמכרים כיום במיליוני שקלים. עם זאת, העלייה בערך הנדל"ן יצרה גם אתגר לחברים הוותיקים, שמתקשים לעמוד בעלויות הגבוהות של השיוך.
עתידו של קיבוץ משמרות, כמו של קיבוצים רבים אחרים, נמצא על פרשת דרכים. האם יצליח לשמר את זהותו הייחודית ואת ערכי השיתוף והשוויון שעליהם נוסד, או שמא יהפוך בהדרגה ליישוב קהילתי רגיל? התשובה לשאלה זו תלויה במידה רבה ביכולתם של כל חלקי הקהילה - הוותיקים, הבנים הממשיכים ותושבי ההרחבה - ליצור חזון משותף ולגשר על הפערים ביניהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה