נדל"ן ותשתיות
שדה תעופה חדש בישראל: התוכנית מהעשור הקודם קמה לתחייה?
בעוד שעל פי הערכות, הצורך בשדה משלים לנמל התעופה בן גוריון, יהפוך לבהול מאחר וזה לא יוכל לעמוד בעומס, כעת נחשף המיקום בו מעוניין שר הפנים שיוקם השדה החדש. למרבה ההפתעה, מדובר בתוכנית שנזנחה על ידי מקבלי ההחלטות כבר בעשור הקודם
שר הפנים, משה ארבל, מכניס זווית משלו לאחד הנושאים הבוערים בישראל, הקמת שדה תעופה משלים לנמל התעופה בן גוריון. לאחרונה עלו מספר שמות של מקומות שעשויים להיות הבחירה הטובה ביותר עבור הקמת השדה. כעת ארבל הוסיף שם נוסף, על אף שהוחלט כבר בעשור הקודם כי רמת דוד זה המקום הטוב ביותר עבורו.
על פי הדיווח, שפורסם הבוקר (שלישי) ב"גלובס", השר משה ארבל העלה את שמה של העיר בית שאן, אך על פי תגובתו לגלובס, הוא אינו מקדם את המיקום אלא העלה שאלות בנוגע לפסילתה של בית שאן בהחלטה הראשונית.
כזכור, ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת קיימה בשבוע שעבר דיון מהיר, בנושא ההשלכות התכנוניות הנובעות מקידום תכנית המתאר הארצית (תמ"א) לשדה תעופה משלים בעמק יזרעאל (רמת דוד), של ח"כ מטי הרכבי צרפתי וקבוצת חברי כנסת.
צילום: דוברות הכנסת
בכתב הבקשה נטען, כי עוד בטרם התקבלה החלטה סופית בדבר הקמת שדה התעופה ברמת דוד פורסמו הגבלות שמשמעותן הרס החקלאות והצמיחה ופגיעה בתושבים בכל האזור.
באותו הדיון הועלו חששות מהעומס הרב הצפוי להתרחש בנתב"ג בשנים הקרובות, כאשר על פי הערכות, אותן ציין אמיר סיטבון מנתיבי ישראל באותו הדיון, כאשר אמר: "מדינת ישראל זקוקה לעוד שדות תעופה כאשר בשנת 2050 מדובר על 74 מיליון נוסעים. 40 מיליון נוסעים בנתב"ג והיתר בשדות התעופה המתוכננים. 20 מיליון נוסעים ברמת דוד וכ- 15 מיליון נוסעים בנבטים. החלופות נדונות במסגרות שונות גם בממשלה הקודמת ובמוסדות התכנון. כדי לענות על הביקוש שתי התוכניות מקודמות במקביל".
מנכ"ל מנהל התכנון במשרד הפנים, רפי אלמליח, אמר בדיון: "המנהל ממשיך לקדם בהתאם להחלטת הממשלה שני שדות תעופה משלימים לנתב"ג הן ברמת דוד והן בנבטים, זאת לאחר שנבחנו באופן מקצועי כלל החלופות. לא ייתכן שמדינת ישראל תישאר עם שדה תעופה אחד כשהתחזית היא 75 מיליון נוסעים בשנה בשנת 2050. אם רוצים שכל תושב ייסע פעם אחת לחו"ל בשנה ושיצטרך להזמין מקום בנתב"ג שנה מראש כי נתב"ג לא יעמוד בעומס, אז אפשר להשאיר את המצב כפי שהוא. חשוב לציין, כי שטח שדה התעופה המתוכנן מצוי על שטח שדה התעופה הקיים רמת דוד, כך שהגבלות הבנייה החלות כיום הינן כמעט זהות להגבלות שיהיו בעתיד. בהתאם לכך, הטענות על פגיעה בחקלאות בעמק יזרעאל או עצירת פרויקטים הן לא יותר מדמגוגיה זולה".
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
בני ביטון, ראש העיר דימונה, טען כי דנים מעל עשור בנושא הזה. יש גורמים ביטחוניים לשעבר וגם השרה להגנת הסביבה שאומרים שאסור להקים את השדה ברמת דוד. יש קונצנזוס! גם בקרב מעל 100 חברי כנסת שרוצים להקים את זה בנבטים אבל יש את צה"ל וחיל האוויר שמתנגדים. הדבר לא יתקדם אם לא יביאו את שני החלופות".
אבי אלקבץ, ראש העיר עפולה אמר בדיון: "צריכים להיות שני שדות בנגב ובעמק. לדבריו עפולה עיר גדולה אבל יש שני מיליון תושבים בצפון שאינם מיוצגים. "השדה יכניס ויקדם תעסוקה ותשתיות וקידמה".
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
עוד ב-
יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, ביקש לסיכום, כי תתבצע בחינה נוספת מול ראשי הרשויות ולא בהגבלות כוללות. "כשיש דברים המגיעים ממקור צבאי אז עוצרים תכניות ל- 30 שנה. אנחנו רוצים לפתח את מדינת ישראל. לעצור זה הכי קל אבל צריך לבחון את ההחלטות הללו מחדש".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(20):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
18.עוד מעט לא צריך גם את נתב"גגורג 08/2024/11הגב לתגובה זו0 0לפי התנהלות ממשלת הכישלון הטוטלי עוד מעט לא נצטרך גם את נתב"ג.יהיה מספיק המינחת בהרצליהסגור
-
17.ימשיכו לדון גם בעוד 15 שנים... (ל"ת)יוסי.א 08/2024/11הגב לתגובה זו0 0סגור
-
16.נמל תעופהצבי שפורן 08/2024/11הגב לתגובה זו0 0חצור היה. פתרון אם. צהל. יסכיםסגור
-
15.בנגב, רק בנגב!שם 08/2024/10הגב לתגובה זו0 0הכי פחות אנשים יש בנגב. תפסיקו להציק לאזרחיםסגור
-
14.לא צריך שדה נוסף יש....המצליף 08/2024/07הגב לתגובה זו1 0לחלק את הטיסות ברמון טיסות יוצאות ונכנסות למזרח.ונתב"ג לאירופה ושאר העולם.סגור
- טען עוד
-
13.למה המטמומטמים לא יוזמים שדה בים ? (ל"ת)רמי 08/2024/07הגב לתגובה זו3 1סגור
-
12.כרגיל בורחים מפתרון אמיתי אך יקר. שדה על אי מלאכותי.יהודה 08/2024/06הגב לתגובה זו3 1טוב כמובן הירוקים יבואו עם השטות שיפגע בים. אך זה קישקוש. הבעיה העיקרית כן מאוד יקר. אך כל פתרון אחר יהיה בכי לדורות.סגור
-
11.חוסר אחריותאין אמונה 08/2024/06הגב לתגובה זו1 1מדינה של מופקרים,בקושימעל נתבג מצליחים להגן, רוצים לעשות שדה במקום ש100 אחוז יורידו שם מטוס בטיל כתף. הפקרות וטיפשות אלו מנהיגיינוסגור
-
10.כספי ציבור לטימיוןדובר אמת 08/2024/06הגב לתגובה זו5 0רמון מוכן ומתפקד. למה לשפוך עוד מיליארדים ולהקצות שטח שאין??? פדוט להשקיע ברכבת מהירה לאילת וזהו. הטימטום חוגג בכספי ציבורסגור
-
9.שדה תעופהשמעון 08/2024/06הגב לתגובה זו5 0צריך לשטח את עזה ולהקים שם פארק מים ענק ושדה תעופה ומצידי שיקראו להם ״נובה ״2024סגור
-
8.ממשלת ביבי לא יודעת לקבל החלטותדוד 08/2024/06הגב לתגובה זו4 0זה נוגע להכל, לא רק שדה תעופהסגור
-
7.אחד קטן לא יזיקיוסך המסביר 08/2024/06הגב לתגובה זו0 2בבית שאן? למה לא. אבל בצניעות. למטוסים קטנים ובינוניים.סגור
-
6.מה עם רמון מה איתורבינוביץ 08/2024/06הגב לתגובה זו3 0הושקעו מיליארדים ברמוןסגור
-
בלי רכבת אפשר לסגור את השדה רמון (ל"ת)קק 08/2024/06הגב לתגובה זו2 0סגור
-
5.עדיף בשטחי סי ליד ג'ניןיוני 08/2024/06הגב לתגובה זו0 2באדמה של המדינה בלי לפגוע באדמות בקו הירוק של אנשים.. חצי מהשומרון שייך לישראל הגיע הזמן לממשסגור
-
4.רק מדברים (ל"ת)רבי 08/2024/06הגב לתגובה זו2 0סגור
-
3.תתקדמו כבר לנבטים , גם בחירום הוא הכי בטוחאנביח 08/2024/06הגב לתגובה זו0 2שטחים עצומים בנגב ונידבקים למרכזסגור
-
באפריל האחרון נפל שם טיל שיוט (ל"ת)יוני 08/2024/06הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.חיפה הכי מתאימה , כניסת מטוסים מהים ישירות לנחיתה ללא ר (ל"ת)ערן 08/2024/06הגב לתגובה זו2 1סגור
-
1.ימשיכו להתלבט ויתחילו להקים רק כשכבר יהיה מאוחר מידי. כדן 08/2024/06הגב לתגובה זו3 0כרגיל. ממשלה של אפסיםסגור