נדל"ן ותשתיות

בהשקעת 11 מיליון שקל: מהפכת הענק בכינרת יוצאת לדרך

רשות ניקוז ונחלים כנרת החלה בביצוע תכנית  להקמת סכר אלומות החדש במורד הירדן הדרומי, שיאפשר, בשילוב עם סכר דגניה, שליטה מיטבית ומהירה במפלס הכינרת, במידה שיעלה הצורך בשחרור מים אל מורד הירדן, וכן מזעור נזקי השיטפונות במרחב, במקרה של פתיחת סכר דגניה
מערכת ice |  8
סכר אלומות החדש (צילום מקורות)
רשות ניקוז ונחלים כינרת החלה בביצוע תכנית במימון רשות המים וחברת המים מקורות, בגובה 11 מיליון שקל, להקמת סכר אלומות החדש במורד הירדן הדרומי, בשטח מועצה אזורית עמק הירדן. 
הפרויקט להקמת סכר חדש הכרחי עקב מגבלות הסכר הנוכחי, העשוי בולדרים ובטון ואינו מתאים להתמודדות עם תרחיש של פתיחת סכר דגניה, במידת הצורך, והרחבת כושר ההולכה של הזרימה. הסכר בתכנונו החדש יאפשר, בשילוב עם סכר דגניה, שליטה מיטבית ומהירה במפלס הכינרת, במידה שיעלה הצורך בשחרור מים אל מורד הירדן, וכן מזעור נזקי השיטפונות במרחב, במקרה של פתיחת סכר דגניה. 
סכר אלומות הוקם בשנות ה- 40 של המאה הקודמת, כמה שנים לאחר הקמת סכר דגניה (שנבנה בתחילת שנות ה-30 ע"י מייסד חברת החשמל פנחס רוטנברג) על ידי המפעלים החקלאיים של יישובי עמק הירדן וממוקם כ- 2 ק"מ בהמשך לסכר דגניה, במורד הירדן הדרומי, סמוך לקיבוץ אלומות (לכן שמו), וסמוך לתחנת השאיבה של אגודת המים עמק הירדן ומט"ש ביתניה.
הסכר הוקם במטרה לווסת ולהפריד את המים באיכות הגבוהה, מצפון לסכר (מי כנרת בלבד) מהמים באיכות הנמוכה יותר, מדרום לסכר, אל מורד הירדן ובהמשך לים המלח, וכן מאפשר שאיבת מים לחקלאות ממי הנחל, ומבטיח מפלס מים גבוה באתר הירדנית ובאתר השייט הרוב רוי. 
יחזקאל ליפשיץ מנהל רשות המים: "הקמת סכר אלומות החדש היא צעד משמעותי בהשבת נהר הירדן לטבע ולציבור תוך שמירה על זרימה אקולוגית בנחל ושיקום המערכת האקולוגית הייחודית לאורך מורד הירדן. הפרויקט הוא צעד ראשון בשיקום הירדן הדרומי, שיקום גדות הנהר ויצירת שטחים ירוקים, ויאפשר גישה נוחה יותר לציבור ליהנות מנופי הירדן. זוהי בשורה משמחת הן לחובבי הטבע והן לתושבי האזור".
דני סופר המשנה למנכ"ל, וסמנכ"ל התפעול והאחזקה בחברת מקורות: ״בניית סכר קבע, תיתן אפשרות נוחה ופשוטה לווסת את ספיקת המים למורד הירדן בשגרה, וכן לשמר את הכנרת-המאגר הלאומי של מדינת ישראל במוכנות גבוהה לכל אירועי הקיצון״
עידן גרינבאום, ראש המועצה האזורית עמק הירדן: "פרויקט הקמת סכר אלומות החדש הוא צעד נוסף בשורה ארוכה של פעולות שאנחנו מבצעים לשיקום מורד הירדן הדרומי. הסכר החדש יאפשר שליטה מיטבית במפלסי הכינרת וישדרג את חוויית המטיילים במקום. נמשיך לפעול למען הטבע בעמק הירדן ולמען שיקום מורד הירדן".
צביקה סלוצקי, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים כינרת: "רשות הכינרת שמה את שיקום מורד הירדן לפרויקט הדגל שלה בעשור האחרון, והובילה עד כה ביצוע עבודות פיתוח בגובה קרוב ל-40 מיליון שקלים בהשקעה של רשות המים באמצעות חברת מקורות, שכללו בין השאר, הוצאת בוצה מזהמת מתחתית הנחל, הסדרת הנחל, וכן פעלה לקידום הליכים סטטוטוריים להקמת גן לאומי".
סלוצקי מוסיף: "שם הפרויקט מהווה אף הוא סגירת מעגל מרגשת, כאשר הוא נקרא על שם זהר בכר ז"ל, בעלה של דנה בכר מנהלת אגף מנהלת הכנרת, כאשר הפרויקט מוקם סמוך לדגניה המקום בו נולדה".
אושרי ילוז, מהנדס רשות ניקוז ונחלים כינרת: "סכר אלומות נועד בין היתר, להקל על תהליך הפתיחה של סכר דגניה היות ולאחר ההקמה של סכר אלומות החדש הוא יהיה מסוגל להעביר את הספיקה המקסימלית של פתיחה מלאה מסכר דגניה ובכך שאם וכאשר נגיע למצב בו שברשות המים יחליטו לפתוח את סכר דגניה, סכר אלומות יעמוד לו כעזר ולא כמכשול" 
בין העבודות הצפויות בשטח להקמת הסכר החדש: עבודות עפר וביסוס מבנה הסכר, עבודות תשתית ובטון להקמת המבנה (גשר תפעולי לחציה של הירדן, מגלש הסכר ומבנה סולם הדגים לחיבור הידרו-ביולוגי של הנחל).
לאחר פירוק סכר אלומות הקיים והקמתו מחדש - תסלל דרך תפעולית לאורך 40 מ' ומעברי מים תחתיו, יורחב אפיק הנחל להגדלת כושר ההולכה של הזרימה במקטע, יעוצבו גדות הנהר, יבנה "סולם דגים" לקישוריות הידרו-ביולוגית ויתבצע שיקום צמחיה מקיף. 
בקטע מורד הירדן שבין סכר אלומות דרומה ועד למפגש עם נהר הירמוך כ-8 ק"מ דרומה, מוזרמים לערוץ הנהר  כ-14 מיליון מ"ק של מים מליחים, שמקורם בשני מעיינות מליחים מצפון לכינרת - מעיין טבחה המזרים בין 12–14 מיליון מ"ק בשנה וריכוז הכלוריד במים מגיע ל-2,000 מ"ג לליטר והמעיינות של חמי טבריה המזרימים כ-1–2 מיליון מ"ק מים לשנה, עם ריכוז כלוריד של 18,000-15,000 מ"ג לליטר.
בנוסף למי המעיינות מוזרמים מי הקולחים ממט"ש "ביתניה" גם כן אל הנחל. סכר אלומות החדש יקרא ע"ש זהר בכר ז"ל, בכיר במקורות ותושב עמק הירדן שנפטר ממחלה קשה.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    נקיון הכנרת
    ניסים 07/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומתי ינקו את הכנרת מהשפכים שזורמים אליה?
    סגור
  • 7.
    כשהנדסת אקלים בשימוש מופרז (ל"ת)
    שושנה בין החוחים 07/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    ??
    רפאלה 07/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ??
    סגור
  • 5.
    כנרת אחת ויחידה. חד פעמית
    סיגל 07/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    רק אל תהרסו גם את הכנרת . תשאירו משהו שהטבע יצר כמו שהוא. לדורות הבאים לא כמו שעשו לים המלח המת. תודה
    סגור
  • 4.
    לא הבנתי
    יניב 07/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי במקום להשקיע בסכר שפעם האחרונה נפתח לפני 30 שנה שישקיעו בחזות ובמקומות נורמאליים
    סגור
  • 3.
    ואני חשבתי שהחכים להשקיע בחופים
    חלום 07/2024/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פשוט לנקות את כל העשביה והאבנים בירידה למים
    סגור
  • 2.
    עוד פרוייקט שהערבים ישתלטו עליו ויעשו ממנו חמארה (ל"ת)
    אני 07/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 1.
    כל הכבוד
    איל מולגן 07/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כל הכבוד לכל העוסקים במלאכה
    סגור