נדל"ן ותשתיות

"דירה להשכיר": בממשלה הבינו שהמודל לא עובד - זה מה שהם מציעים

מאז 2013 מנסה המדינה בשיטות רבות, ובעיקר דרך הטבות מס, לתמרץ את שוק השכירות ארוכת הטווח. הממשלה הציעה כי היזמים יוכלו למכור 40% מהדירות לשכירות ארוכה למשקיעים פרטיים. האם זה יספיק על מנת לעורר לחיים את שוק השכירות ארוכת הטווח?
ארז גולדשטיין | 
נדלן-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
בחודש שעבר פורסמה ההחלטה, לפיה החברה הממשלתית "דירה להשכיר" תאפשר את מכירה של 40% מדירות שהוקצו עבור התוכנית לשכירות ארוכת טווח ממוסדת, למשקיעים פרטיים, בתנאי שהם יעמדו גם כן בתנאי דמי השכירות המפוקחים. מאז 2013 מנסה המדינה בשיטות רבות, ובעיקר דרך הטבות מס, לתמרץ את שוק השכירות ארוכת הטווח. עם זאת, השינוי הדרמטי בסביבת הריבית הפך את המודל שעל בסיסו נבנה שוק זה ללא אטרקטיבי עבור היזמים, והמכרזים החלו להיכשל בזה אחר זה. 
שינוי סביבת הריבית, הפך לאתגר אמיתי עבור כל הפועלים בענף, ואם לפני שנתיים הייתה ציפייה שהריבית תשוב במהרה לרדת בצורה משמעותית, כיום הפעילים בענף הבינו שככל הנראה, סביבת ריבית זו תלווה אותנו הלאה, וגם אם היא תרד, לא יהיו אלו ירידות משמעותיות וחזרה לסביבת הריבית של העשור הקודם. היזמים נאלצים להמציא עצמם מחדש, וכעת הגיע גם התור של הממשלה. 
סביבת הריבית הגבוהה יצרה עבור הפועלים בענף, קושי תזרימי. התזרים הפך להיות פקטור הרבה יותר משמעותי מבעבר, שכן גיוס תזרים נוסף – התייקר משמעותית. למעשה, בהצעתה, לפיה היזמים יוכלו למכור 40% מהדירות לשכירות ארוכה למשקיעים פרטיים, מנסה הממשלה ליצור מצב של "WIN-WIN", היזמים יוכלו לקבל תזרים כעת ולא רק את דמי השכירות, והמשקיעים הפרטיים, שלהם אורך נשימה ארוך יותר, יזכו לקבל דירה במחיר הנמוך ב-20% ממחיר השוק. עם זאת, המשקיעים הפרטיים לא נהנים מפטור ממע"מ בעת מימוש העסקה, בעוד שהיזם כן, לכן יש לייצר אלטרנטיבה גם למשקיע הפרטי שתעודד את הביקוש מצדו.

האם זה יספיק על מנת לעורר לחיים את שוק השכירות ארוכת הטווח? זהו אמנם צעד בכיוון, אבל כיוון שהתשואה על שכירות בישראל נמוכה סביב 2.1%-3%, וממילא מודל הפעילות הזה לא זכה להתעניינות רבה בקרב הפעילים בענף הנדל"ן בישראל אזי, כלל לא בטוח שגם השינוי שנעשה יהפוך את המודל לאטרקטיבי. 

קרדיט: גולדשטיין
הכותב ארז גולדשטיין הוא הבעלים של קבוצת גולדשטיין נדל"ן ופיננסים
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה