דעות

מדוע עלול להיגרם משבר מדיני עם ארצות הברית

איש התקשורת דן מרגלית, בטור מיוחד ל-ice על מלחמת "חרבות ברזל", הטעויות של הממשלה והסיכון למשבר מדיני עם ארצות הברית שיגרור אליו - נגדנו - את מדינות ברית נאט"ו ודמוקרטיות נוספות
דן מרגלית |  7
דן מרגלית (צילום shutterstock, יותם רונן)
הציבור מגלה עניין מוגבל בנושא המדיני, שהוא העיקר בכל מלחמת "חרבות ברזל" שהגיעה היום (שלישי) ליומה ה-32 של לחימה. מובן מדוע. המדיניות, שהיא העילה למלחמות רבות, דומה למשחק שחמט. חובה לחשב מהלכים רבים ומורכבים. יותר קל לביביסט המצוי לכתוב בפייסבוק ובטוויטר ש"בנימין נתניהו מלך", ולא צריך גם לנמק, מאשר להיכנס ללבירינט של המדיניות. אלא מה? היא המהות.
המאה ה-21 כילתה כבר כמעט כרבע מזמנה, וכמה מהלכים מדיניים העידו על מאמץ לקדם את הסכסוך הישראלי-פלשתיני, שראשיתו בפרעות ירושלים, 1920? רק שניים. אהוד ברק גילה גמישות מופתית בוועידת קמפ דייוויד אפילו בסוגיית ירושלים המאוחדת, ויאסר ערפאת ואבו מאזן נמלטו מן המקום; ואהוד אולמרט שקע ביזמה פרטנית מרשימה, אבל לאבו מאזן לא היה את שאר הרוח להיענות.
עתה ניצבת ישראל בפני צעד מדיני רב חשיבות, וניכר כי יש לירון אברהם מחדשות 12 מקורות מהימנים הטוענים כי המשבר עם ארצות הברית הוא בבחינת "בלתי נמנע". זו סיבה לדאגה למרות שהציבור באדישותו סבור כי מדובר במלים ועוד מלים, ובמלים בלבד. רק שמשבר "בלתי נמנע" עם ג'ו ביידן הוא הכפלת האסון שכבר המיטה עלינו ממשלת ח"ס - חלם-סדום.
מדוע עלול להיגרם משבר מדיני עם ארצות הברית, שיגרור אליו - נגדנו - את מדינות ברית נאט"ו ודמוקרטיות נוספות? בין השאר מפני שישראל מעדיפה את העמימות על פני ניהול בירור גלוי ושקוף עם ידידיה בעולם. הממשלה לא גיבשה דבר, שיהיה נהיר לאזרחיה ולמשרדי החוץ בעולם. אילו עמד בראשה איש ציבור אחר יש סיכוי שהיה מייצב את מטרותיה המדיניות כך:
הפוגה (Truce) הומניטרית? היא תיתכן ואף תיהפך למשהו יציב יותר כהפסקת אש (Cease fire) ברגע בו ממשלת ישראל תתחייב להעביר את עתיד השליטה בעזה לדיון במדינות הליגה הערבית, או שמצרים תחזיר את ניהול הרצועה לידיה, או שעזה "תחובר לה יחדיו" לרמאללה, דהיינו לשלטון אחיד של הרשות הפלשתינית.
בנימין נתניהו מחבל בזה. אך אילו הסכימה ישראל לשובה של הרשות הפלשתינית לעזה (משם הודחה בהפיכה של חמאס ב-2007) ולמשא ומתן עם הפלשתינים שגווע מאז עלה ביבי לשלטון -  היה לה על מה להתדיין עם הבית הלבן, ולמנוע משבר גורלי עם הבית הלבן.
לא סיוע הומניטרי תמורת כלום לטובת חמאס אלא השלמה אמריקנית עם המשך הלחימה בארגון הטרור תמורת התחייבות ישראלית לחדש בתום לב את המשא ומתן שנפסק ביום האחרון לכהונת אולמרט עת אבו מאזן קיבל ממנו הצעה להסדר והבטיח לחזור עם תשובה, אך נאלם ונעלם. 
במקום להתבכיין שהעימות עם ארצות הברית, או מה שיותר סביר - כניעת ביבי  - קרוב נחוץ להתבונן במציאות ולראות את הצורך במשא ומתן עם הפלשתינים שביבי הקפיא כ-14 שנים. בלעדיו הוא כולא את העם בישראל במה שיהפוך ל"בכייה לדורות". 
ניתן למנוע משבר עם ארצות הברית, ואף לקבל ממנה אורכה להמשיך בעקירת חמאס מן הרצועה, שזה היעד העיקרי לנכחות צה"ל בעזה, אם נסכים לחדש את המשא ומתן על פתרון המבוסס על כינון "שתי מדינות לשני עמים". אין ממשלה פחות מתאימה לכך מאשר זו בה חברים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר ואורית סטרוק.
המשא ונתן עם אמריקה על סיוע הומניטרי הוא טעות מהותית. ישראל אינה צריכה להיענש בהכנסת עוד משאיות עם חסה, ואפילו לא על הזרמת דלק לעזה. המטבע שלה הוא נכונות לחידוש ממשי של המשא ומתן עם אבו מאזן במקום בו נפסק בקרוס ממשלתו של אולמרט.
אל שוד ושבר. עוד הדברים נכתבים העניק ביבי ראיון לרשת abc ואמר כי ישרטל תיאלץ לשלוט ברצועת עזה מבחינה בטחונית לזמן בלתי מוגדר. ככה זה מתחיל, וכל אחד מבין כיצד זה יסתיים. ממשלת ח״ס, חס וחלילה.
הכותב: דן מרגלית, איש תקשורת, פובלציסט ומגיש טלוויזיה
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    המשך מי אשם:
    אחד העם 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ועכשיו הם אומרים נתניהו אשם (רפורמה משפטית טובה/רעה היא זכות שעומדת לכל ממשלה נבחרת) הם החלישו את הצבא הם יצרו סרבנות (במיוחד בחיל האוויר) הם חיזקו את רוח אויבנו ועכשיו הם אומרים נתניהו אשם (רפורמה משפטית טובה/רעה היא זכות שעומדת לכל ממשלה נבחרת) רוב העם שפוי ומאוחד אבל "הם" לא "הם" עדיין עסוקים בהאשמות ובשנאה. למען הסר ספק "הם" זה כוחות השמ-אל הפרוגרסיביים המצויים בדיפ סטייט (בשב"כ בצבא במשפט ובתקשורת)
    סגור
  • 6.
    בלי בושה אדון מרגלית
    אחד העם 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין לך בושה אדון מרגלית ? אלפי הרוגים משני הצדדים בעקבות אסון אוסלו לא מספיקים לך? בוא נבדוק מי אשם : הם הובילו (חרף התנגדות של רוב היהודים) את עזה ויריחו תחילה ועכשיו הם אומרים נתניהו אשם (אז הנשק הכי חזק בעזה היה אבנים) הם הובילו את ההתנתקות ועכשיו הם אומרים נתניהו אשם (יושבי העוטף טענו שגוש קטיף הוא הסיבה לתוקפנות החמס/תושבי עזה) הם הטיפו (וביצעו ע"י המטכ"ל שרובו מרכז וש-מ-א-ל מרכז) לצבא קטן וחכם מבוסס בינה מלאכותית וסייבר (וראינו מה קרה על הגדר) ועכשיו הם אומרים נתניהו אשם הם מנעו ב-2012 פעולת חיל האוויר שתוכננה מול אירן ועכשיו הם אומרים נתניהו אשם הם הטיפו (וביצעו) להקש בגג מול דעש-חמס ועכשיו הם אומרים נתניהו אשם הם אסרו על ירי לכל מי שמתקרב לגדר ועכשיו הם אומרים נתניהו אשם הם מנעו כמעט לחלוטין נשק מכיתות הכוננות ביישובים ועכשיו הם אומרים נתניהו אשם הם שפטו לכלא את אלאור עזריה כי גמר מ-ח-ב-ל חמס ועכשיו הם אומרים נתניהו אשם הם הטיפו "לחזון" של עזה כסינגפור ועכשיו הם אומרים נתניהו אשם הם יצרו הפגנות ענק (במאות מיליוני שקלים) שהחלישו את החברה הישראלית ויצרו שנאה ועכשיו הם אומרים נתני
    סגור
  • 5.
    האנס המנומס. הוא ויודה שפר זה נבחרת האנסים של אייס (ל"ת)
    ניר בן גביר 11/2023/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 4.
    דן מרגלית לא מת ??? (ל"ת)
    אסף 11/2023/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 3.
    הוא עדיין חייייייייי ? (ל"ת)
    NRMG 11/2023/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    הוא עדיין חייייייייי ? (ל"ת)
    NRMG 11/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    אני אגיד לך מדוע עלול להיגרם נזק מדיני עם ארה"ב
    רוז 11/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם מישהו מוביל דעה , ומוכר בציבוריות הישראלית . תוקף חמש נשים מטריד מינית ובחלק מהמקרים עם הז.. בחוץ ... זה כשלעצמו יכול לגרום נזק סביבתי .. העניין הוא שהאיש המדובר אמר שהוא כבר לא בגיל שהוא יכול להתמודד עם התלונות , ולכן הוא פורש מהחיים הציבוריים .. עד כאן זה ברור? אבל כאן יש התפתחות , האיש חזר בדלת האחורית וחושב שלא שמנו לב לכך .. אז שיהיה ברור עבריין מין ישאר עבריין מין .... והאיש הזה הוא סכנה לציבור
    סגור