תרבות ופנאי

תרבות ברזל: הגיע הזמן שהממשלה תראה במוסדות התרבות מקור לחיים

התרבות מאפשרת לאנשים להתחבר לעצמם ולמצוא נחמה וכוח פנימי. הסינימטק בשדרות הפך למקום מפגש קהילתי שמראה את ההשפעה החיובית של התרבות בבניית חוסן נפשי
מלחמת חרבות ברזל (צילום פלאש 90/ עטייה מוחמד, freepik)
באחרונה התפוצץ טיל בחצר הסינמטק ורסיסיו צילקו את המבנה במכתשי פגיעה. בשעה טובה הגיע תקציב השיפוץ ממס רכוש ובקרוב נשפץ את המבנה שנפגע. אבל גם לאחר השיפוץ יישארו מכתשי פגיעת הרסיסים כסמל לתקומתנו דווקא מתוך הניסיונות לפגוע בנו.
מי חשב שלתרבות תפקיד כה מרכזי בחיינו, ברוממות רוחנו ובחוסן נפשנו. בחודשים האחרונים למדנו עד כמה היא מהווה לא רק מקור לשמחה והנאה, אלא גם כלי מרכזי לחיזוק החוסן הנפשי שלנו. במשך כמעט שני עשורים שאני מנהל את סינמטק שדרות בגאווה ובכבוד שאין שני לו, לא הכרתי בחשיבותו הקהילתית, הנפשית כפי שאני מכיר בה כעת. דווקא כעת על רקע המחלוקת בעקבות הרפורמה המקודמת בתקציבי הקולנוע יש לעמוד על משמעותה של התרבות לכל נפש.
מאז שבו תושבי העיר לאחר הפינוי הממושך, הפך הסינמטק מקום מפגש קהילתי, תרבותי המספק מרחב לביטוי רגשי, ואפילו הקלה נפשית. מחקרים מראים שוב ושוב את ההשפעה החיובית של התרבות על בניית החוסן הנפשי. אנשים המשתתפים בפעילויות תרבותיות נהנים ממרחב בטוח שמאפשר להם לבטא רגשות, לברוח מהמציאות הקשה ולמצוא כוח פנימי. בעל כורחנו, הפכו המחקרים ומסקנותיהם לחיינו ובתוך כל הקושי, החשש והאירועים הקשים שעברנו – הסינמטק מחבק ומעניק מרחב בטוח.
נוכחנו לדעת כי התרבות מאפשרת לאנשים להתחבר לעצמם ולמצוא נחמה וכוח פנימי. ראיתי במו עיני עד כמה הפעילויות התרבותיות שהתקיימו בשדרות סייעו לאוכלוסייה להתמודד עם מצבי מתח ועד כמה הוא מרחב שמספק את המקום הזה לתושבים. כולנו מדברים על חוסן ועד כמה הוא נדרש והכרחי, ולחוסן פנים רבות. היכולת לשקוע בחוויה תרבותית, סדנאות, או כל פרויקט קהילתי שיזמנו פה, לשכוח מקולות המלחמה שבחוץ, היא התגלמות החוסן.
פעילויות תרבותיות יוצרות תחושת שייכות וחיזוק הקשרים החברתיים בקהילה. סיפורים אישיים של תושבים בשדרות ואזור העוטף שחוו חיזוק אישי דרך השתתפות בפעילויות תרבותיות מדגישים את החשיבות של התרבות ככלי לחיזוק הקשרים החברתיים והקהילתיים.
התקופה האחרונה הייתה פיילוט מוצלח שהוכיח עד כמה משמעותית הפעילות התרבותית למען חוסן הנפשי והקהילתי. התרבות בשדרות והאזור כולו מצילה את התושבים יום יום ומוכיחה עצמה ככוח מרפא משמעותי. כעת, יש לתקצב אותה יותר, לפתח אותה ולהרחיב את פעילותה ולראות בה כלי לביצור חברתי ונפשי.
הגיע הזמן שהממשלה תראה במוסדות התרבות מקור לחיים, לצמיחה אזרחית ולחיזוק החברה. במיוחד באזורי מלחמה כמו שדרות ועוטף עזה, יש להשקיע יותר בתרבות ולספק את המשאבים הנדרשים לפיתוחה והרחבתה. התרבות מוכיחה את עצמה שוב ושוב ככלי מרכזי לחיזוק החוסן הנפשי והקהילתי. היא מעניקה לתושבים מקום מפלט, מקור לשמחה ודרך לביטוי עצמי. ככל שנשקיע יותר בתרבות, נוכל לחזק את החברה שלנו, להעניק לתושבים את הכלים להתמודד עם האתגרים ולבנות עתיד טוב יותר. התרבות היא לא רק מותרות, אלא צורך חיוני לצמיחה והחלמה של החברה כולה.

בני כהן, מנכ"ל סימנטק שדרות (צילום: אלבום פרטי)
הכותב הוא מנכ"ל סינמטק שדרות
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    צודק צודק צודק
    איתן 08/2024/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מישהו צריך לשלוח את זה למיקי זוהר
    סגור