תקשורת ומדיה

עמית סגל מפתיע: "פסקת התגברות היא חרב פיפיות"

הפרשן הפוליטי הבכיר עמית סגל מסביר שהסיפור המשפטי האמיתי הוא לא פסקת ההתגברות, אלא מתווה רחב בהרבה שכולל גם רוב מיוחס בבג"צ לפסילת חוקים, ושינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים

מערכת ice |  2
עמית סגל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
הפרשן הפוליטי עמית סגל שפסקת ההתגברות לא תהיה השינוי היחידי שתחולל קואליציית נתניהו הנוכחית, אלא מתווה רחב בהרבה.
בטורו השבועי בידיעות אחרונות מזכיר סגל כי לפני שלוש שנים וחצי, לאחר בחירות מועד א', הסתמנה ממשלה של נתניהו וח"כ יריב לוין היה המועמד לשר המשפטים. אלא שלוין הדהים כשסירב לתפקיד מאחר שהבין שהמהפכות שהוא רוצה במערכת המשפט לא תתממשנה, בשל ההתנגדות הרבה. לבסוף לא קמה ממשלה והלכנו לבחירות נוספות.

מה נשתנה מאז, שואל סגל, ומשיב שלא מעט: "בקואליציה של אז, מי שדחף לשינוי החקיקה היה נתניהו, ושותפיו זרמו איתו", כותב סגל. "המשפט טרם החל אז, אפילו שימוע עוד לא היה. הפעם, התמונה השתנתה: אין מהלך חקיקתי שיחלץ את נתניהו מהמהלך המשפטי, ולא בטוח שזו המטרה של יו"ר הליכוד. הרי החוק הקיים מאפשר לראש ממשלה לכהן עד לסיום הערעור בעליון".
"הפעם", מסביר סגל, "מי שדוחף לשינויים הם שותפיו של נתניהו, החרדים, הציונות הדתית וזה עוד בלי לדבר על הליכוד עצמו. בראש תומכי פסקת ההתגברות, יהדות התורה".
לדברי סגל, השבוע נפוצה שמועה מהכיוון החרדי שנתניהו לא מעוניין בפסקת התגברות. "זו חצי אמת שמסתירה את התמונה האמיתית", כותב סגל. "פסקת התגברות לכשעצמה היא חרב פיפיות. הרי הימין הישראלי לא הכיר עד היום בסמכותו של בג"צ לפסול חוקים. מרגע שלכנסת יש אפשרות תיאורטית להתגבר, היד של השופטים על פטיש הפסילות תהיה קלה בהרבה".
לבסוף מסביר הפרשן הפוליטי, כי רוב של 61 הוא עניין נדיר ביותר, ולראשונה זוכה נתניהו לרוב כזה מבלי שיהיה מי שימנע ממנו ביטול של פסיקות בג"צ. לכן, המתווה המתוכנן רחב בהרבה: גם רוב מיוחס שיידרש בבג"צ לפסילת חוקים. כמה מיוחס? סמוטריץ' רוצה רוב של 14 מ-15 שופטים; לוין מוכן לשקול 12. בנוסף, מתכוונים בקואליציה לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שבה יש דרך קבע זכות וטו לשופטים. "שינוי דרך בחירת השופטים, שינוי דרך פסילת החוקים והתגברות – זה התפריט האמיתי. אם נתניהו יילך עד הסוף, על זה יהיה לאקטיביסטים בעליון קשה מאוד להתגבר", מסכם עמית סגל.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כל הכבוד סגל. זה על מצפונך
    סוף לדמוקרטיה 11/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה לגמרי דחפת לשם... בטח תהיה הראשון שיברח
    סגור
  • 1.
    אם איזון הרשויות לא יצא לפועל הרסו את המדינה
    דודו 11/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקווה שהימין יציל אותנו(שוב) מהשגיאות והחשיבה המוגבלת וצרת האופקים של השמאל
    סגור