תקשורת ומדיה

חשבון הנפש של אריה דרעי: "בכלא פגשתי מצוקות נוראיות"

סיפור לכיפור מאת יו"ר ש"ס, אריה דרעי אשר לדבריו, נפקחו עיניו בזמן שריצה את עונשו בכלא מעשיהו, אז בא במגע עם כל שכבות העם והכתה בו הבנה חדשה
דוד זולדן |  36
אריה דרעי (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
ש"ס בדרך לבחירות עם קמפיין על אנשים רעבים ללחם ומצוקות עוני. האם תקופת שהותו של דרעי בכלא עיצבה את השקפת עולמו ביחס לאוכלוסייה המוחלשת של מדינת ישראל? ש"ס לאן? | כתבה חמישית בסדרה 
גדלתי בבת ים, בשכונת עולים. אני מכיר את שכבות האוכלוסייה האלה, אבל אף פעם לא ראיתי את התחתית של התחתית. פתאום, שם בכלא, פגשתי מצוקות נוראיות, ואמרתי, ריבון העולמים, איך אפשר לשפוט אנשים כאלה? פגשתי אנשים שנכלאו פעמים רבות בגלל עבירות כמו גנֵבה או סחר בסמים, אבל כשמקלפים את הקליפה החיצונית מכירים את האדם. רואים מה הוא עבר, איפה גדל, מאיזו חברה הגיע.
למדתי המון על האנשים האלה. לא אשכח כל ימי חיי את ראש השנה ואת יום הכיפורים של אותה שנה שבה נכלאתי. אלה היו ימי התעלות רוחנית והזדככות והיטהרות. דווקא שם הרגשתי את זעקתו של דוד המלך: 'ממעמקים קראתיך השם'. דווקא במקום הנמוך שבו נמצאתי, התפילות וההתעלות היו אדירות. הרגשתי שתרמתי הרבה, כיוון ש'במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש'. "מיום כיפור הראשון אני זוכר מחזה יוצא דופן. מנהל הכלא שאל אם אני מסכים שכל האסירים יתפללו יחד איתנו. אמרתי לו: אדרבה, הרי מה אנחנו אומרים בכל נדרי? שאנחנו מתירים להתפלל עם העבריינים. זו ההזדמנות הכי גדולה שיֵשבו עם כולם. כך, באופן חד פעמי, התירו לכל האסירים להתאסף לתפילה. "מנהל הכלא הזהיר אותי שזה לא יהיה קל, שמדובר באסירים שמרצים מאסר עולם על רצח ושיהיה קשה לשמור על הסדר. בסוף באו מאות אסירים ואנחנו הקמנו אוהל גדול.
אמרתי למנהל: אני אחראי על הסדר, תשאיר לי את זה. יהיו תפילות כדת וכדין, ואני מבטיח לך שיהיו תפילות ולא שום דבר אחר. וכך היה. אמנם הנהלת בית הסוהר ערכה גיוס חירום ומפקד הכלא היה שם, אבל ברוך השם — לא נדרשה התערבות של אף אחד. "לעולם לא אשכח את התפילות הללו, את קבלת עול מלכות שמים, את ה'שמע ישראל', את 'השם הוא האלוקים'. כמה דקות לפני תפילת נעילה אמרתי דרשה. רגע לפני ששרים 'אל נורא עלילה' השתררה דממה מוחלטת. ראיתי את הסוהרים נכנסים לכוננות. הם חששו שמישהו יפר את הסדר. "תקשיבו, צדיקים", אמרתי. "יש סגולה של הרש"ש (ר' שלום שרעבי) הקדוש למי שרוצה להינצל בדין, לזכות שימחלו לו על כל עוונותיו ושתהיה לו שנה טובה, שנה של בריאות, פרנסה והצלחה. רוצים לשמוע אותה?" כולם שאגו, 'כן.' אמרתי להם: "הקשיבו רבותי. הרש"ש הקדוש אומר, שכל אחד יקבל על עצמו קבלה אחת. לא חשוב אם היא קטנה או גדולה. אבל קבלה גמורה, בלב שלם, בין אם זו קבלה בין אדם לחברו או בין אדם למקום. קחו דבר אחד שאתם לא טובים בו, אבל אל תיקחו קבלה גדולה. מי שלא שומר שבת, למשל, שלא ייקח על עצמו לשמור שבת לגמרי. הוא לא יעמוד בזה. שיחליט שהוא לא נוסע בשבת או שהוא לא מעשן בשבת, משהו קטן". ביקשתי שנהיה בשקט למשך שלושים שניות, ורק אז נתחיל בתפילת הנעילה.
השתרר שקט מוחלט, ואחר כך התפללנו תפילה מדהימה. בכלא למדתי להכיר אנשים שלצערי לא שפר עליהם גורלם. אנחנו כחברה לא הצלחנו לטפל בהם ובסוף הם שילמו את המחיר. אנחנו חושבים שהפתרון הוא לכלוא אותם בבתי סוהר, אבל הפתרון הוא חינוך. צריכים לזכור שיש לנו חברה חלשה, 'וחי אחיך עמָך'. אסור לנו שבגלל יצר ההצלחה כל אחד ידאג לעצמו, יגרום לשכוח מהשני. כחברה, כממשלה, כאישי ציבור, כאנשים פרטיים, אנחנו לא מודעים לזה מספיק. זו אחריות אישית שלנו, של כל אחד ואחד.
כאן, לדעתו של דרעי, צריך להיכנס לתמונה הציבור החרדי, לפתוח את ביתו לאנשים האלה ולסייע להם.
תגובות לכתבה(36):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 31.
    והוא פותח את ביתו??
    מדבר גבוהה 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמוהו כך כל הנהגת שס מדברים גבוהה ונותנים דוגא אישית למשל חיים ביטון חכ משס כשהיה מנכל מוסדות בני יוסף(אל המעיין לשעבר) דיבר בתוכנית טלויזיה על החינוך ובלה בלה שמעניקים שם כששאל הכתב היכן ילדיך לומדים ענה רק במוסדות אשכנזיים כי על חינוך לא מתפשרים.... הר דוד יוסף וכל אחיו תמיד עודדו לשלוח לישיבות ספרדיות וביניהם ישיבתו של אחיו הר יצחק יוסף ישיבת "חזון עובדיה" והיכן כל בניהם לומדים רק בישיבות אליטה ליטאיות.... אאיה דרעי מדבר על האסירים הוא פתח את ביתו פעם ? רק עסוק בלבזוז כספי ציבור ולשקר את מערכת המשפט והחוק ... להנציח את קיפוח הספרדים ע"מ לשלוט בהם שליטה מוחלטת ...להנציח את אפליית הסמינרים כדי שיהיה טיקט לרוץ אותו בכל בחירות כל פעם מחדש ועוד ועוד אני ומשפחתי כחרדים כבר מזה שנים לא מצביעים ש ס גם לא ליכוד כולם מושחתים ומשתפים פעולה על גבינו האזרחים העמלים קשה לפרנסתם והם בוזזים כספי ציבור כגון מחלקה בהסתדרות הציונית שהוקמה לצורך גיוס תרומות בראשה עומד יענקי דרעי הבן של ... כמה המחלקה מגייסת מידי שנה מיליון וחצי שח עלות המחלקה לשנה 2 מיליון וחצי שח!!! כל האמור לפי פירסומים בתקשורת
    סגור
  • 30.
    חבל שלא התאבדת יא גנב. (ל"ת)
    נזק עצום למדינה 10/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 29.
    דרעי - העיקר שהדמעות הם מבצל יבול נכרי למהדרין
    פוווו 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רק השכבות החלשות מנטאלית קונות את סיפורי הסבתא שלך... היית צריך ללמוד משהו אחר בכלא ויש לך עדיין הזדמנות לעשות את זה, ויפה שעה אחת קודם.
    סגור
  • 28.
    מביך....כדאי לשתוק אדון מחלוף (ל"ת)
    זמירה 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 27.
    תשפ"ג תהא שנת פה גאולה
    אחימן 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 1
    !! רק בעזרת אבא שלנו יתברך אתם תלכו הבייתה מושפלים,( ואם בכלל ) מחכה לכם הפתעה נעימה עוכרי ישראל, ערב רב שמשתייכים לחבורות חבורות של מחבלים מכל הארצות , ולעודד טרור בארצינו הקדושה ! ימחה שמכם מהעולם הזה !! חי אמן ! אמן חי ! חי העולמים אמן ! אמן חי העולמים ! ברוך חי העולמים אמן ! מלך אל חי העולמים אמן ! אשר יצר את האדם בחכמה לשינוי הבריאה לעולם של בראשית חדשה !! תשפ"ג (תהא (שנת (פה ( גאולה ( גאולה בזיעת אפיך תוכל לחם (גאולה ממלחמות ( גאולה ממחבלים ארורים ( גאולה מחופש הביטוי בכל מקום בארץ ישראל השלימה ( גאולה מכל גוי על אדמת הקודש (גאולה של נקמת כל נשמת יהודי טהורה באשר שהוא, לחשבון העבר בכל הקשור לאנטישמיות כזאת או אחרת, כל הנחלים זורמים לים לחיסולם במצולות ים !! ו(הפך הוא) ,( לשנים של גילוי משיח בן יוסף צדקינו)(ולגילוי משיח בן דוד צדקינו אמן כן יהי רצון) !!! שנים טובות ומוצלחות תמיד !! AHIMAN אחימן !!!
    סגור
  • טען עוד
  • 26.
    צדיק
    יאצק 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אריה דרעי הצדיק הידוע פעמיים חטא ויש לו עוד חוצפה לנסות ולהיות חבר כנסת והוא מטיף מוסר ואללה יופי
    סגור
  • 25.
    עובדים
    גיא 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    דרעי מתאים לך לשאר בבית הסוהר.כנראה ששם אתה מועיל יותר.מאשר מחוץ לכלא.
    סגור
  • 24.
    גנב נשאר גנב
    גנב 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    דרעי הגנב עם דיפלומה כפולה צריך לטובת עם ישראל ובעיקר למאמיניו שישב בכלא לכל החיים הוא מרמה גונב את כולם
    סגור
  • 23.
    חבל שדרעי לא נשאר בכלא לכל חייו היה צריך להשאיר את הגנב (ל"ת)
    חרד 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 22.
    עוד מעט תכנס לשם שוב
    סמי 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    חחחחח. .דרעי קרא להם צדיקים !!! נו באמת...
    סגור
  • 21.
    שקרן, גנב ודמגוג עלוב
    המיליונר המשקר 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    רק רבי אריה המיליונר שמורח בצל מתחת לעיניים מבין את מצוקת השקופים להגדרתו. בוזז את מצביעיו, המדינה וחי חיי פאר ויוקרה. בושה שבנאדם כזה מייצג משהו
    סגור
  • 20.
    חשבון נפש של החתול ששמר על השמנת
    שב 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    האיש הורשע והוכנס לכלא,השתחרר ומונה על ידי הנוכל הפוליטי ,לשוב ולשמור על אותה שמנת באותו משרד הפנים? עיוות העיוותים! מי שבוחר בש"ס ברשות דרעי,בוחר להמשיך לרפד לו את הכיס ותו לא,אתם מנציחים את העוני של עצמו ומשתתף בעבודת אלילים בו זמנית?!והכל בעזרת השם? כן? תגדלו מוח בין האזניים!אהבלים!האיש הפך אתכם לשקופים מהלכים!
    סגור
  • 19.
    אריה דרעי הוא אדם החובש כיפה מורשע ושקרן
    ישראלי גאה ומודאג 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    חבל שבכלא אין עונשים גופנים כמו מלקות . מלקות היו מחנכות את אריה דרעי העבריין המורשע ומלמדות אותו צניעות וענווה .
    סגור
  • 18.
    צריך לשלוח את דרעי ל 7 שנים נוספות בכלא שימשיך ללמוד שם
    דרעי הגנב 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אריה דרעי ניזון מנבלות. הוא אוסף אנשים מסכנים כדי שיריצו אותו לכנסת ומשם כאילו יעסור להם. אריה דרעי עוזר רק לעצמו.
    סגור
  • 17.
    ואמרתי ריבון העולמיים?
    זרובבל 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    חאלס יא מכלוף עלינה? אתה גנב ומושחת ומגדל דור של חרדים בורים ומסכנים שחיים על חשבון החילונים. לא צריך כל היום לנענע את הגוף ולהיות פראזית אפשר לשלב גם ללמוד תורה וגם לעבוד גם להיות חרדי וגם להיות בנאדם. צום קל אדם רשע שכמוך!
    סגור
  • 16.
    יפה ומרגש
    אוהד 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הוא שילם את חובו ואולי תרם לשיקום האסיר אחד לפחות לפחות ביום כיפור תהיו סבלניים וסלחניים תפסיקו עם הרעל שמפלג אותנו
    סגור
  • 15.
    אתה תגיע אליהם פעם נוספת
    יוסי ג 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    פושע נשאר פושע.
    סגור
  • 14.
    שוס
    שוס 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שקרן וגנב
    סגור
  • 13.
    את תרגיל הבצל ודמעות התנין למד כבר לפני הכלא. (ל"ת)
    שור מועד 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 12.
    ציניקן נטול גבולות
    אלישע בן אבויה 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    קראתי בשעשוע ובתדהמה את סיפורו של הנוכל. נדהמתי מכך שסיפר שהמהלת הכלא שאלה לדעתו לגבי סידורי התפילה לכלל האסירים בכלא ואף קיבלה את דעתו. משל לא היה אסיר אלא רב הכלא או חלק מצוות ההנהלה. הציניות לפיה לראשונה נחשף למצוקות חברתיות קשות דבר אשר "שינה אותו," האיש רוכב באמצעות בצלים חתוכים על תווית "נציג המקופחים" בעודו עושה כסף רב לביתו , לעתים בשכר לעתים בקשרים לעתים בפשע ורק לאחרונה הורשע בעבירות כלכליות חדשות. שום מלה על הודאה בחטא לקיחת אחריות ותיקון דרכיו. עליו נאמר האומר "אחטא ואשוב, אין מספיקין בידו"
    סגור
  • 11.
    אריה דרעי
    בנימין 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אסיר בדימוס שאין לו בושה!! אריה , איפה הבצל שלך ?
    סגור
  • 10.
    לא למד כלום
    צרהנתנן 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לא תגנוב!
    סגור
  • 9.
    חסונה
    חיזקיהו 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    דרעי אתה צריך להיות בכלא ולא לחפש להיות שר. להזכיר לך שעבדתה על השופט בזה שהתפטרתה.אתה כולך שחקן ובכין ומדבר כמו מסכן עלוב. לך תחפש שביבי ינענע אותך.
    סגור
  • 8.
    אריה קח בצל ותמכור את דמעות התנין למישהו אחר (ל"ת)
    ליאור 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 7.
    לצערי אתה לא שם
    עידו 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אתה עבריין ומקומך בכלא
    סגור
  • 6.
    אריה דרעי עבריין מורשע
    אביאל 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    9 2
    אני למדתי במוסדות של שס והדבר היחיד שאריה דרעי עשה זה לא לתת השכלה לאלפי ילדים חרדים שגדלים בלי תעודת בגרות ובלי השכלה רק על זה הוא צריך 20 שנה להיות בכלא
    סגור
  • בנט שלכם גנב את קולותינו וכספינו (ל"ת)
    משה 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • גם עבריין וגם שקרן.
    הרצל 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הגיע הזמן להכניס את העבריין הזה שוב הפעם לבית הסוהר.
    סגור
  • 5.
    לא השתנה
    זוריק האיום 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    8 1
    אריה דרעי נשאר אותו אריה דרעי , לא השתנה הבנאדם....
    סגור
  • 4.
    עבריין חסר מעצורים
    שלמה 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    11 2
    צבוע, שרלטן אפס
    סגור
  • 3.
    על מה הוא מקשקש? יש מחלקה מיוחדת לפוליטיקאים
    גל 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    7 8
    ולעברייני צווארון לבן. לא שמו אותו יחד עם פושעים מסוכנים.
    סגור
  • נכון
    יוסי ג 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לשם הוא הולך יחכה לו שם הפוליטיקאי הכי בכיר,עם עוגת ביסקויטים.
    סגור
  • 2.
    הגיע לתובנה, צריך לעשות יותר כסף! יאללה הביתה (ל"ת)
    מרקו 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    10 5
    סגור
  • 1.
    פעם גנב תמיד גנב
    שמעון 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    13 5
    דרעי! אתה עבריין מורשע, ולא למדת לקח וחזרת לגנוב ולרמות. בחופי תל אביב היה השבוע צונמי, לאחר שדרעי השליך את חטאיו לים.
    סגור
  • בושה לחבר כמסת
    4מכהן רחל 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    8 2
    ג נ ב בן גנב דתי נים כיפה ללא בושה שישב בשקט ויעוף .מהפוליטיקה
    סגור
  • בנט שלכם גנב את קולותינו וכספינו (ל"ת)
    משה 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור