בארץ

הנה באה הרכבת? המאבק בקו המטרו בשרון עולה שלב

המאבק על קו המטרו בשרון רושם נקודת ציון נוספת כאשר תושבי שכונת הפרחים ברעננה אשר חששו מכריית מנהרות המטרו מתחת לרגליהם ורתמו את בית החולים לוינשטיין למאבק. בסופו של דבר, הפשרה שהתקבלה תשנה את מיקום התחנה ורק צפויה להקשות על ציבור הנוסעים
מערכת ice |  8
מירי רגב (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל, מרים אלסטר)
תכנית המטרו בשרון, רושמת משבר נוסף, לאחר מאבק ממושך המתנגדים לקו המטרו M1 אשר יעבור בין היתר מתחת לשכונת הפרחים ברעננה הגיעו לניצחון בזמן שנוסעי המטרו הפסידו.
ועדת המשנה לערעורים של הוועדה לתשתיות לאומית (ות"ל) החליטה למקם את תחנת המטרו בין תחנת הרכבת רעננה מערב ובין בית החולים השיקומי בית לוינשטיין כך שהיא למעשה בכלל לא קרובה לאף אחד מאתרים אלה.
המאבק על קו המטרו בשרון, אשר לפי התכניות אמור להתחיל לפעול ב-2023 זכה ליחס ציבורי ופוליטי נרחב כאשר הפעם חלק מתושבי שכונת הפרחים (הידועה גם כשכונת 2005) במערב העיר, חששו מכריית מנהרות מטרו מתחת לבתיהם, ורתמו למאבק גם את בית לוינשטיין. לפי הטענות נאמר כי תחנת מטרו מתחת לבית לוינשטיין, תשרת את ציבור הנכים ומשפחותיהם ובמקביל תוואי יעבור מתחת לרחוב אחוזה, הרחוב הראשי ברעננה, ולא מתחת לבתים.
החוקרת תלמה דוכן, אשר בחנה את הטענות של תושבי השכונה עבור הוועדה לתשתיות לאומיות, קיבלה את מרבית הטענות של המתנגדים, והציעה פתרון שהוא פשרה, כשהתחנה תמוקדם בין בית לוינשטיין לתחנת הרכבת רעננה מערב, שהקישוריות בינה לבין המטרו חשובה מאוד. כך, המרחק בין התחנה לבית לוינשטיין יהיה 300 מטר, כאשר אין ספק כי מדובר במרחק לא מבוטל עבור פגועי גפיים, ועליו מוצע להתגבר בעזרת מסוע.
לא רק ציבור הנכים יפגעו מן ההחלטה הנוכחית, אלא גם נוסעי הרכבת ייפגעו המרחק בין תחנת המטרו לתחנת הרכבת הוא 150 מטר. לפי טענות החוקרת, לא מדובר במקרה היחיד כשהמרחק בין תחנת רכבת תל אביב מרכז ובין תחנת הקו האדום הוא כ-120 מטר, אך זו דוגמה דווקא לחיבור לא מוצלח של אמצעי תחבורה ציבורית, שמקשה על המשתמשים בהם.
תושבי שכונת הפרחים אמנם ניצחו, והמטרו לא יעבור מתחת לבתיהם, אך יש נפגעים אחרים. המנהרה תיכרה מתחת רחוב אחוזה ותפנה דרומה מתחת לשכונה אחרת ברעננה, רום 2000. כעת תושביה יכולים להגיש התנגדויות, והדבר יכול לעכב את אישור התוכניות לשלוחה הצפונית של המטרו.
בדו"ח החוקרת נכתב כי: "הפגיעה הקניינית כתוצאה ממעבר מתחת ל-37 מבני מגורים וארבעה מוסדות ממותנת. בחלופה המוצעת המעבר הוא מתחת ל-24 מבנים". עם זאת, החוקרת מדגישה כי הטענה בדבר בעייתיות וסכנה במעבר מתחת למבנים אינה מוקבלת אליה ומציינת כי המטרו עובר מתחת למבנים רבים בתוכניות השונות.
ועדת הערער של הוות"ל החליטה לקבל את הצעות החוקרת באשר למיקום תחנת רעננה מערב, וחבריה כתבו כי: "תחנת המטרו תוסט צפונה ותמוקם בין בית לוינשטיין לתחנת רעננה מערב. תוואי המנהרות מצפון ומדרום יותאם למיקום התחנה".
חיים ברוידא, ראש עיריית רעננה, כתב בתגובה לדברים בעמוד הפייסבוק שלו כי: "אפשר שהמאבק שניהלה העירייה ותושבי העיר, לשינוי נתיב המטרו ברעננה, קורם עור וגידים. אני מבקש להדגיש כי מעולם לא ויתרה עיריית רעננה על מעבר המטרו בתחומה. המאבק שניהלנו בנושא המטרו, דן אך ורק בשינוי מסלול המטרו בעיר, כדי שבעתיד הרכבת התחתית תעבור במסלול שיעניק שירות מיטבי לתושבי רעננה".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    הכתב לא מכיר את העובדות או שנוח לו לסלף אותן
    אסף 12/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    התחנה כן קרובה, מאוד, לרכבת - רק 150 מטר, וגם התקרה משמעותית לבית לוינשיטיין רק 400 מטר שיחוברו במסוע. למה כל כל קשה לפרכן לפשרה הגיונית וסבירה שעוזרת לכולם? פשוט כתבה רדודה
    סגור
  • 7.
    150-300 מטר אפשר לחבר במנהרה להולכי רגל
    ממ 12/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    דבר לא נדיר כלל בתחנות מטרו בחו"ל. טוקיו, הונג קונג הן רק שתי דוגמאות. אבל אם לא יוצרים חיבור תת קרקעי, מסבכים את החיים לכולם, עם יציאה מתחנה אחת וכניסה לאחרת,ו חשיפה לנפגעי מזג האויר בקיץ ובחורף
    סגור
  • 6.
    אישה אשפה (ל"ת)
    יונה שלו 12/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    יש מישחה חדשה אנטי פטריתית לזיהומים בפה (ל"ת)
    מור שלים 12/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    בשביל מה צריך מטרו ברעננה?
    ששש 12/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גרה שם אוכלוסיה עשירה שלכל אחד יש רכב המטרו רק יכביד, כמה טיפשה היא השרה הזו.
    סגור
  • 3.
    טשפה
    ירו 12/2023/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    גרב מסריחה
    סגור
  • 2.
    לפטר את מירי גרב
    אבי 12/2023/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מירי אסון למדינה, ולמשרד התחבורה.
    סגור
  • 1.
    המטרו התקרב כ 400 מטר ללוינשטיין
    רחל 12/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המטרו יותר מתמיד צריך להיות בלוינשטיין אבל זה מה שהשיגה הקבוצה, כי היו מתנגדים בעלי אינטרסים נדלניים שהתנגדו ללוינשטיין שמאכלס היום מאות חיילים לשיקום עם המשפחות והצווותות
    סגור