בארץ

אולמרט לא עוצר: "נתניהו עסוק בעצמו, אין אפשרות לחסל את חמאס"

רה"מ לשעבר ובכירי המערכת הביטחונית התכנסו לדיון בנושא "התכלית המדינית של המלחמה בעזה" במכון למחשבה ישראלית. לדבריו, "אין מנוס מהכנסת כוח התערבות בינ"ל לעזה, וכדי לשכנע את ידידינו בעולם צריך להציע אופק פוליטי לקיים מו"מ לפתרון שתי המדינות"
מערכת ice |  5
אהוד אולמרט (צילום אבשלום ששוני/פלאש 90)
המכון למחשבה ישראלית קיים כנס דיגיטלי מיוחד בהשתתפות ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ובכירי מערכת הביטחון לשעבר, בהם עוזי ארד, היועץ לביטחון לאומי לשעבר, תא"ל במיל' ישראלה אורון, סגנית ראש המל"ל לשעבר ופרופ' אברהם סלע. הדיון עסק בסוגיית היום שאחרי בעזה ושאלת התכלית המדינית של המלחמה והוביל אותו ראש המכון פרופ' אבנר בן-זקן. 
ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, אמר כי "אין אפשרות לחסל לחלוטין את קיומו של חמאס. מה שהיה נכון לומר ולהגדיר הוא שעלינו לפגוע ולחסל את היכולת הצבאית של חמאס". עוד הוסיף אולמרט כי "אין מנוס מהכנסת כוח התערבות בינ"ל לעזה, וכדי לשכנע את ידידינו בעולם להיות מעורבים בכך, צריך להציע אופק פוליטי לאחר המלחמה והוא - נכונות לקיים מו"מ לפתרון שתי המדינות".
 
על יחסן של הדרג הפוליטי בממשלה למלחמה, הוסיף ואמר "יש מי שרוצה במלחמות הללו, והוא המרכיב המשיחי והלאומני בממשלה. הם רואים במלחמה בעזה מסדרון זמני למלחמה ביו"ש ובהמשך אולי סיפוח השטחים לישראל". על נתניהו אמר כי: "נתניהו עסוק רק במלחמה להצלת נתניהו, לצערי. ראש הממשלה לא מתעניין בנו, בציבור הישראלי, אלא רק בו".
תא"ל במיל' ישראלה אורון הוסיפה לדיון ואמרה כי: “ישראל צריכה תוכנית לטווח ארוך בעזה. שיקום עזה חייב להיות כחלק מתכנון מדינה פלסטינית לצידנו ויש לעשות מהלך מדיני לצד זה הצבאי. יש לשתף את הרמות הזוטרות בתכנון ובביצוע. למעשה יש לקבוע מנגנון בין המימד הביטחוני לזה הכלכלי, אזרחי ומדיני". 
 
פרופ' עוזי ארד, היועץ לביטחון לאומי לשעבר אמר בדיון כי האסטרטגיה של ישראל להביס את חמאס היא האסטרטגיה הדרושה. השיקום שלאחר המלחמה אינו רק של העוטף, אלא של ישראל כולה. הנזקים לישראל הם בתחומים שונים, בתחום הכלכלי, הצבאי, המדיני והחברתי. העוצמה הצבאית וההרתעה שלנו התערערה קשות. הכלכלה הישראלית נפגעה משמעותית ומחייבים מאמצי שיקום, קשים לניהול. חיזוק מקורות העוצמה שלנו נחלשו מאוד והעניין שלנו הוא לא רק שקט בעזה, אלא שבכל נקודה נפיצה- יו"ש, לבנון ואירן, האינטרס הכללי שלנו הוא לקיים יחסים דוחי הסלמה, זה הזמן להרגיע. ישראל צריכה יציבות כעת כדי להתחזק מחדש. 
 
ראש המכון למחשבה ישראלית, פרופ' אבנר בן-זקן: "הדוברים הצביעו על שני תהליכים מדאיגים, האחד חולשה ישראלית מתמשכת  שנבעה מההפיכה המשטרית;  והשני, אתגרים ביטחוניים עצומים בצפון ובעזה. על מנת שישראל תוכל להיחלץ ממצב קשה זה פעולות התיקון  צריכות לנוע על שני צירים, גיבוש אמון במוסדות חזקים ויצירת אופק מדיני לפתרון הבעיה הפלסטינית. ללא פעולות  אלה אנו מסתכנים במלחמה ארוכת שנים שתתיש את החברה ואת הכלכלה הישראלית". 
המכון למחשבה ישראלית, הפועל מזה כשלוש שנים, מקיים פעילות מחקרית הממוקדת בזיהוי בעיות מבניות בחברה הישראלית ופועל במרחב הציבורי בתחומי החברה, הכלכלה, המשפט והמדיניות. מאז תחילת המלחמה, מקיים המכון דיונים בנושאי מדיניות שונים המשפיעים על תהליכי קבלת ההחלטות בזמן מלחמה ולאחריה. המכון מוציא תחת ידיו ניירות מדיניות הכוללים המלצות לביצוע על ידי הדרג המדיני והפוליטי לימים שלאחר המלחמה.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    אני שונא את התקשורת
    יהודי. 12/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    תראו למי התקשורת נותנת במה לאחד שישב בכלא עכשיו אתם מבינים מי אלו התקשורת
    סגור
  • 4.
    גועל גועל גועל...
    מיקי 12/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איכס. מחליא.
    סגור
  • 3.
    שנאה
    יוסי 12/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בשם השנא נעשה ונחריב כול מה שעומד בדרכה, אמן
    סגור
  • 2.
    האם הוא עוד יושב בבית סוהר? (ל"ת)
    נמרוד 12/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 1.
    אוהב שלמונים
    פטריוט 12/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך נותנים לאסיר המשוחרר במה איך איך ז.ב.ל
    סגור