בארץ

הדו"ח החמור שחושף: מדינת ישראל נכשלה בטיפול באזרחיה

מבקר המדינה פרסם לאחרונה דו"ח חמור המתאר את הליקויים בהתנהלות הממשלה מאז ה-7 באוקטובר, וכותב: "ממשלת ישראל נכשלה". המבקר טוען כי המשרדים הממשלתיים לא היו מתואמים ביניהם ותכנית הסיוע הכלכלית איחרה להגיע, ומציין כי בהמשך יוציא דו"חות נוספים
מערכת ice | 
מבקר המדינה אנגלמן (צילום יחצ)
מבקר המדינה פרסם לאחרונה דוח חריף במיוחד בדבר יישום תכנית הסיוע הכלכלי לציבור, וכן ציין כי הוא יפרט בהמשך ביקורת הן בדבר הסוגיות הביטחוניות לפני הטבח ב-7 באוקטובר, והן בהתנהלות הדרג הצבאי והמדיני מפרוץ המלחמה. "ממשלת ישראל נכשלה בטיפול בעורף בשבועות הראשונים למלחמת חרבות ברזל", הכריז המבקר.
על פי מידע שפורסם בישראל היום, בדוח נכתב כי ב-43 ימי המלחמה הראשונים התקבלו כ-1,329 פניות הקשורות למצב חירום עבור משפחות המתגוררות בקווי העימות בדרום ובצפון. משרדי הממשלה בהם התקבלו מסר הפניות הגבוה ביותר היה פיקוד העורף, עם 130 פניות, ואחריו הגיע המוסד לביטוח לאומי, עם 119 פניות.
כלל הפניות שהתקבלו היו בדבר הקושי של תושבים לקבל שירות מרשויות המדינה כמו מיגון, פעילות מוסדות החינוך, זכאות למענקים מיוחדים וטיפול במפונים. רוב התלונות (כ-53.6 אחוז) הוגשו על ידי נשים.
הדוח טוען כי יישומה של תכנית הסיוע הכלכלי התעכב זמן רב, ללא סיבה הגיונית.
עוד מצוין כי משרדי הממשלה אכן הקימו מוקדים טלפוניים אולם לא היה גורם מאחד בין כולם. "חסרונו של גורם שכזה פגע בשירות לציבור של המוקדים השונים" נכתב.
בנוסף, המבקר חשף שלל מקרים חמורים בדרך התנהלות המשרדים הממשלתיים. למשל, התקבלה פנייה מאדם ששני אחיו היו במסיבה ברעים. אחד האחים נרצח והשני ניצל אך רכבו נשרף כליל. בעל הרכב קיבל אישור מהמשטרה כי הרכב אכן נשרף, אך כאשר פנה לרשות המיסים לצורך קבלת פיצוי על הרכב נמסר לו כי עליו ללכת לזהות אותו קודם קבלת הפיצוי, זאת כמובן על אף שהאח התריע כי מצבו הרפואי לא תקין והוא מתקשה ללכת. לדבריו, וכל ניסיונותיו ליצור קשר עם רשות המיסים בנושא לא צלחו. רק לאחר התערבות המבקר העניין נפתר.
דוגמה נוספת למקרה חריג היא של מפונה מיישוב בצפון הארץ אשר ביקשה להכניס את בתה בת השנתיים למעון היום בקיבוץ בו מצאה מקלט, אך המעון סירב לקלוט את ילדי המפונים. נבחנה אפשרות לרשום את הילדה במעון יום ביישוב אחר, אך המפונה נדרשה להמציא אישור על גריעת הילדה מהמעון ביישוב מגוריה, דבר שלא ניתן כמובן לעשות בשל המציאות הביטחונית. רק לאחר התערבות מבקר המדינה הנושא נבדק ונפתר.
נראה כי הדו"ח הראשי שהוציא המבקר הוא רק קצה הקרחון בדבר המחדלים הרבים שנעשו טרם המלחמה – ואלו שנעשו גם אחריה. בעתיד הציבור יזכה לקבל אור נוסף על חוסר המוכנות של משרדי הממשלה למלחמה וכן לדרך הטיפול הלקויה שלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה