בארץ

"התעייפנו ממך, דע את מקומך": הציטוטים מישיבת הממשלה הסוערת נחשפים

בתום אחד מהדיונים הגורליים ביותר מקום המדינה, אושרה עסקת השבויים מול החמאס. חילופי הדברים במהלך הלילה היו טעונים ומלאי ארס. השר לביטחון לאומי בן גביר תקף את שר התרבות והספורט זוהר: "פה זה לא מרכז הליכוד". כץ לסופר: "מציע לך להירגע, תנחת". גלנט לקרעי: "לא באתי לקבל הטפות מוסר ממך". גנץ לסמוטריץ': "אתה סומך יותר על סינוואר מאשר עלינו?"
מערכת ice |  5
ישיבת הממשלה (ארכיון) (צילום עמית שאבי/ פלאש 90)
אמש (שלישי) בירושלים נערכה אחת מישיבות הממשלה הגורליות ביותר מאז תחילת כהונתה, והדרמטית ביותר מאז תחילת מלחמת ישראל נגד החמאס בעזה. בסיום הדיון אושרה עסקת החטופים הראשונה מול החמאס, במסגרתה ישוחררו במהלך ארבעה ימי הפוגה כ-50 אימהות וילדים שהוחזקו בשבי ארגון הטרור הרצחני. כל שרי הממשלה אישרו את העסקה, מלבד שרי עוצמה יהודית
שמועות רבות על עסקה מסתמנת כזו התרוצצו בימים האחרונים בכל רחבי הרשת והתקשורת. הקבינט התכנס כדי לדון בפרטי העסקה, שתווכה על ידי קטאר וארה"ב ואישר אותה בהמלצת הדרג הצבאי והמודיעיני הבכיר. בכל יום של הפוגה ישוחררו 12 או 13 חטופים. עוד סוכם, על פי הדיווחים, כי ישנה אפשרות של הארכת ההפוגה ביומיים נוספים, כאשר בכל יממה שכזו ישוחררו עוד 10 חטופים בתמורה ל-30 אסירים.
 
הערב נחשפים ציטוטים רגישים מתוך הישיבה הדרמטית, שמעידים על רוח הדברים הטעונה ועל סערת הרוחות הקשה שבה העסקה אושרה בקואליציה. כתבת מעריב אנה ברסקי לצד הכתב הפוליטי של תאגיד השידור הישראלי כאן 11 מיכאל שמש הביאו את הפרטים, שכוללים מילים קשות שהטיחו אחד בשני חלק משרי הממשלה.
במהלך הישיבה, כשהתבררו פרטי העסקה המלאים, השר לקליטת עלייה מהציונות הדתית אופיר סופר התרעם: "אני רוצה פגישה ב-4 עיניים עם ראש אמ"ן". שר התיירות חיים כץ השיב לו: "סופר, אני מציע לך להירגע, תנחת". השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר אמר: "אנחנו צריכים להודות שמשחררים נשים וילדים ולמעשה מעדיפים אותם על נשים וילדים אחרים? חכמינו זכרונם לברכה אומרים שלא מעדיפים נפש תחת נפש".
 
בשלב זה התערב השר מיקי זוהר והשיב לבן גביר: "אז מה הפתרון שלך? בוא נציל את הנשים והילדים". עד מהרה פרץ עימות חריף בין השר לביטחון לאומי לבין שר התרבות והספורט. בן גביר: "הפתרון שלי זה שצריך לנסות להציל את כולם. לא הגענו עדיין לנקודת מיצוי של המאמץ המלחמתי. אתם רואים שאט אט נגמר לחמאס החמצן, למה לתת להם להתאושש?" מיקי זוהר תקף: "תפסיק את השיקולים הפוליטיים".
בן גביר: "שיקול פוליטי זה דווקא להצביע בעד העסקה ולרצות שיאהבו אותך, אבל יש לי אחריות לביטחון של החיילים, של האזרחים וגם של החטופים שאנחנו משאירים מאחור". זוהר השיב לו: "די, התעייפנו ממך, מספיק, כמה אפשר". בן גביר השיב לו: "מיקי, תפסיק להיות כזה דמגוג. פה זה לא מרכז הליכוד". השר לשיתוף פעולה אזורי דוד אמסלם אמר: "אנחנו צריכים לגבות אחד את השני. להיות חזית אחידה. זה הכוח שלנו".

קרעי: "גלנט התעלם", זוהר: "מי שיצביע נגד יפעל בחוסר אחריות". שר התקשורת ושר התרבות והספורט בכנסת (יונתן זינדל/ פלאש 90)
בהמשך, השר לעניינים אסטרטגיים וחבר קבינט המלחמה רון דרמר התייחס לעסקה: "בזמן אמת אני הייתי נגד עסקת שליט, כתבתי מאמרים על כך. אבל פה זה מצב קשה עם החלטה קלה". זוהר המשיך: "מי שיצביע נגד יפעל בחוסר אחריות, חוסר מנהיגות, פופוליזם מסוכן, והוא ממש פחדן". השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק שאלה: "מה תעשו אם יתחילו לירות באמצע חזרה של החטופים?". 
 
בשלב זה שר הביטחון יואב גלנט השיב לה נחרצות: "זו מלחמה". שר התקשורת שלמה קרעי התערב: "אני מציע ליצור שטח אש כדי לשמור על החיילים. גלנט התעלם. למה אתה לא עונה לי? אני רוצה לשמור על החיילים". גלנט ענה בתקיפות: "דע את מקומך, לא באתי לקבל הטפות מוסר ממך". זוהר המשיך: "גם אם צריך עוד עשרה ימים, זה שווה כדי להחזיר חטופים". השרה לקידום מעמד האישה מאי גולן: "בתנאי שמחסלים את חמאס". 
 
השר מיקי זוהר השיב לה: "זה יגרום לסינוואר לחזור בו מההסכם". שר החינוך יואב קיש והשרה גולן השיבו: "להיפך, הוא יהיה יותר מורתע". זוהר המשיך לתקוף את שרי עוצמה יהודית: "למה עשיתם ישיבת סיעה לפני הדיון כאן וקיבלתם החלטה?". בן גביר: "כי כל מה שיש כאן ראינו קודם בתקשורת אז טוב מאוד שעשינו ישיבה". שרת המודיעין גילה גמליאל התפרצה: "צריך שנהיה מאוחדים בהחלטה". בן גביר השיב לה: "אבל אנחנו לא מאוחדים". 
לאור הסתייגויות סיעת הציונות הדתית, שאל השר וחבר קבינט המלחמה בני גנץ את שר האוצר סמוטריץ' במהלך הישיבה: "אתה סומך על סינוואר יותר מאשר עלינו?".  סמוטריץ' השיב: "חלילה. אני מנסה לשאול מהותיות. מה יקרה אם חמאס ימשוך את העסקה?". בן גביר לגלנט: "איך אתה יכול להבטיח שלא יהיו חגיגות של שחרור אסירים ביו"ש?". גלנט החמיא לרמטכ"ל: "בכל שנותיי לא נחשפתי לרמה כזאת של מקצועיות, הצבא תיקן את עצמו ומשפר את היכולות". 
 
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    הארץ
    שושנת יעקב 12/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתנהלים כמו בגן ילדים ,לא מבינה למה כל צעד שבצבא או מקבלי ההחלטות מפורסם יש דברים שצריך לעשות בשושו .ולא לזלזל באוייב כי הוא ער לכל מהלך כזה או אחר .
    סגור
  • 4.
    מיקי זהר לך לעזה אם המשפחה שלך יא שמאלן מסריח
    שי 12/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נמאסתם עם הליקוקים שלכם למלך הצעצוע והשמאלן שלכם לכו תבנו פסל בדמותו ותשתחוו ואל תשכחו לחגוג ולאכול אוכל לא כשר כמו המנהיג הנערץ שלכם יותר מהקדוש ברוך הוא הוא בשבילכם
    סגור
  • 3.
    Ice
    נחום 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כפי הנראה גם אתם לא מסוגלים
    סגור
  • 2.
    נו!!!!
    נחום 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לזה קוראים כתבה בליל של רכילות כפי הנראה לא מסוגלים ליותר
    סגור
  • 1.
    אם מאי גולן ואמסלם שם אני רגוע
    רוני 11/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 5
    אחלה נבחרי ציבור
    סגור