נדל"ן ותשתיות

המשבר בענף הבנייה מחריף: האם נמצא הפתרון לבעיית העובדים הזרים?

מפרוץ המלחמה ענף הבנייה בישראל נכנס למשבר וכעת הוא כמעט ומשותק. הסיבה העיקרית הינה המחסור הגדול בכוח אדם. הממשלה הצהירה כי תמצא פתרון לסוגיה, אך הדגישה כי הדבר יקח זמן
מערכת ice |  3
אתר בניה (צילום פלאש 90/ מיכאל גלעדי)
החל תחילת מלחמת "חרבות ברזל" ענף הבנייה בארץ, נכנס למשבר וכעת ניתן להגיד שהוא כמעט ומשותק. אחת הסיבות העיקריות למצב העגום הוא המחסור העצום בכוח אדם.
בשגרה נכנסים לישראל אלפי פועלים פלסטינים אשר עובדים בענף וכעת, קרוב ל-80 אלף הפועלים הפלסטינים לא רשאים להיכנס לשטחי ישראל. כמו כן, חלק מן הפועלים שמגיעים ממדינות מזרח אירופה ואסיה נבהלו מן הצב בישראל וחזרו לארצות מוצאם.
הדיון בנושא הבאת עובדים זרים מחו"ל אשר התקיים בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת ביום שלישי האחרון הדגיש כי הפתרון לא יגיע בקרוב ולא יהיה מיידי. נכון לעכשיו, לישראל אין הסכמים עם מדינות פוטנציאליות נוספות דוגמת: מקסיקו, גיאורגיה או הודו, ובסין ומולדובה, שמהן הגיעו בעבר עובדים, יש חשש מהמצב הביטחוני בארץ.
על עניין אחד יש קונצנזוס: הבאה והעסקה של עובדים מחו"ל תהיה יותר מורכבת ויקרה מאשר העסקת פלסטינים. כידוע, עלות ההעסקה של עובד זר בענף הבנייה אומנם יותר גבוהה מזו של הפלסטיני, אך הוא עובד יותר שעות.
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, זועם על הקשיים שהמדינה מערימה בהבאת עובדים מחו"ל ואומר כי: "לא יכול שענף כל כך מרכזי ומשמעותי, שמהווה בערך 13% מהתוצר הלאומי של המדינה, יהיה מושתת רק על עובדים פלסטינים. צריך להישען גם על עבודה ישראלית וגם על עובדים זרים.
סרוגו המשיך ואמר: "הגיע הזמן לשנות את היחס, שיביאו לפחות 60 אלף עובדים זרים". לדבריו, משרד הביטחון מתנגד להבאת עובדים מחו"ל, "ישנו חשש שכתוצאה מאי־העסקת פלסטינים יווצר סיר לחץ ברשות הפלסטינית. התפיסה אומרת שככל שיחיו יותר טוב, יהיו להם פחות תמריצים לעשות טרור".
סרוגו מציין שבמשרד האוצר "סבורים שהעסקת עובדים זרים תהיה הרבה יותר יקרה, גם למדינה", אך לטענתו, "השכר של הסיני אומנם הרבה יותר גבוה אבל התפוקה שלו היא יותר מכפולה".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    תקופת האבן
    הושע 11/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתמונה רואים בניה עם קרשים. אז או שזו תמונה עתיקה ולפחות ישנה או שממשיכים לבזבז זמן על שיות בניה ארכאיות לא מתועשות....
    סגור
  • 2.
    מילחמה
    יוסף 11/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לעצור הכל לשלוש חודשים לא צריך ליבנות מספיק להיתעשר כמו בקורונה מיסעדות ניסגרו ואף אחד לא מת
    סגור
  • 1.
    עובדים זרים
    מתניה 11/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתם היזמים מנהלים עם העובדים הזרים סוג של פחדנות אתם אלא שגורמים למחירים הגבוהים לעובדים הזרים שנותנים להם שכר עבןדה גבוה משמעותית מכול הגיון . והמדינה גובה סכומים של ארגון פשע מהחברות כח אדם . פקדון אגרות עובדים זרים . כל עובד עולה לתאגיד כח אדם 21000 שח בשנה פרוטקשיין למדינה . ועל מי זה נופל ??? על הקונה המסכן
    סגור