קריירה ולימודים

לאחר 75 שנה: אותר חלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע

טוראי דב (ברלה) ברודר ז"ל נפל במלחמת העצמאות, והוגדר חלל שמקום קבורתו לא נודע. כעת הוכח: הקבר בו קבור "אלמוני" בבית העלמין סגולה בפתח תקווה – הוא קברו של דב
מערכת ice |  1
דב ברודר זל ואשתו בתיה 1947 (צילום דובר צהל)
טוראי דב (ברלה) ברודר ז"ל, שנפל במבצע "מדינה" במלחמת העצמאות ומקום קבורתו לא נודע, אותר לאחר חקירה מאומצת שנמשכה למעלה מעשור על ידי הענף לאיתור הנעדרים במערך הנפגעים של צה"ל. גופתו של ברודר אותרה בקבר בבית העלמין סגולה בפתח-תקווה, שהקבור בו הוגדר כאלמוני.
בפרוץ מלחמת העצמאות התגייס ברודר לחטיבת "אלכסנדרוני" ולחם בגזרת כפר סבא. הוא נפל ביום ד' באייר תש"ח (13.5.1948) בלחימה באזור כפר סבא הערבית. השמועה אומרת שישב במשוריין שנפגע מפגז אנטי-טנקי ועלה באש. גופתו לא נמצאה. השאיר אחריו אישה, בתיה, היום בת 95. מצבה לזכרו הוקמה בבית-הקברות הצבאי בהר-הרצל בירושלים.

מאז מלחמת העצמאות, ניצב הקבר בבית העלמין סגולה תחת השם "אלמוני". ב-2006 החלה חקירה של הענף לאיתור נעדרים, במטרה לאתר את זהות החלל הקבור בקבר זה. מאז ועד היום נעשו פעולות חקירה מגוונות לאיתור זהותו, כולל פתיחת הקבר ואפיון שרידי הגופה, בדיקת מסמכים ועדויות מהמלחמה, תחקור עדים מהקרב, בחינת פינוי הנפגעים ועוד. בין השאר נמצאה עדות כי החלל שהובא לבית החולים ענד טבעת זהב, מה שהקל על זיהויו.
לפי דובר צה"ל, "מסיכום הממצאים שעלו בחקירה לאורך השנים, אפשר לייצר רצף כמעט מלא מגיוסו של דב ז"ל כנהג משוריין, מהלך הקרב והפגיעה במשוריין, הפינוי לבית החולים לבלינסון והקבורה בסגולה. רצף זה הוביל לבסוף לזיהוי החלל האלמוני כדב (ברלה) ברודר ז"ל".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יישר כוח-
    משבח ואומר 10/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד לחוקרי איתן.
    סגור