בארץ

אלקין: "סמוטריץ' הולך עם ראש בקיר ויגרום לפגיעה בריבונות הישראלית"

בראיון ל-ice מזהיר יו"ר סיעת המחנה הממלכתי, ח"כ זאב אלקין כי "אם חוק הנבצרות ייפסל - האחריות לכך תהיה על כתפי רה"מ והקואליציה שעושים זילות מחוקי יסוד" ותוקף את סמוטריץ': "ההחלטה נגד ערביי מזרח ירושלים אומללה ונובעת מבורות, גזענות ורדידות ומתייחס להתגרות של נסראללה: "הארגון חושב שמדינת ישראל לא תחזיר בעוצמה על הפרובוקציות שלו"

דוד זולדן |  2
ח"כ זאב אלקין (צילום פייסבוק/ זאב אלקין, shutterstock)
יו"ר סיעת המחנה הממלכתי ח"כ זאב אלקין בריאיון מיוחד ל-ice, מדבר על כל מה שבוער ולא חוסך את שבטו משר אוצר סמוטריץ' בגין החלטתו שלא לתקצב את הסטודנטים הערבים: "ההחלטה אומללה ונובעת מבורות, גזענות ורדידות", אלקין צופה שחוק הגיוס יעבור ואומר בנימה של אכזבה: "סביר להניח שבסופו של דבר, נתניהו ייכנע לשותפיו". בעקבות ההתגרות של נסראללה מזהיר אלקין: "הארגון חושב שמדינת ישראל לא תחזיר בעוצמה על הפרובוקציות שלו".
מה דעתך על הפסקת הכספים של סמוטריץ׳ לתקצוב לימודי סטודנטים במזרח ירושלים בתור מי שכיהן כשר לענייני ירושלים וקידם את הנושא?
"מדובר בהחלטה אומללה שנובעת משילוב של בורות, גזענות ורדידות. ההחלטה מנוגדת לשכל הישר ולהמלצת גופי הביטחון. אותם סטודנטים תושבי מדינת ישראל. במקום ללמוד במוסדות ישראלים מוכרים הם ילכו ללמוד במוסדות בשכם וברמאללה ויקצינו נגד מדינת ישראל, לאחר מכן יחזרו לירושלים כתושבים ישראליים. הם עלולים לשמש בחזרתם כתשתית לטרור. זו איוולת. ההליכה של סמוטריץ' עם ראש בקיר תגרום לפגיעה בריבונות של ישראל במזרח ירושלים ובביטחון תושבי ירושלים".
רה"מ הבטיח ליהדות התורה להעביר את חוק הגיוס במושב הבא. האם הדרישה/זעקה לשוויון בנטל אינה חוצה מגזרים וצריכה לכלול גם את החרדים?
"התפיסה שלנו במחנה הממלכתי היא תמיכה בשירות לכול בהתאם למתכונת של גנץ ואיזנקוט, שני רמטכ"לים לשעבר המכירים את הנושא לעומק, זה הכיוון אליו צריכים להתקדם. לפיכך כל אחד מאזרחי המדינה צריך לשרת במסגרת ולתת את תרומתו לחברה. לצערי הממשלה מדברת כרגע בדיוק על ההפך: קידום חוק גיוס נטול שיניים שמשנה את כל נוסחאות הגיוס מחוקים קודמים. במקביל כדי להקשות על ביקורת שיפוטית על החוק, הממשלה שוקלת להעביר את חוק יסוד לימודי התורה שפוגע קשות בערך השירות לכול, מדובר בכלי מאוד בעייתי. ראש הממשלה בעצמו הציע לגנוז אותו אך כרגע נראה שאין הסכמה לכך מצד שותפיו לקואליציה. מהניסיון שלנו בשנה האחרונה סביר שבסופו של דבר ייכנע לשותפיו".
האם כחבר קבינט לשעבר אתה מודאג מהתלקחות בזירה הצפונית וכיצד צריך לפעול?
"בחצי השנה האחרונה אנו עדים לתהליך מטריד של ירידה הדרגתית בהרתעה הישראלית בזירה הצפונית. חיזבאללה מרים את הראש מפני שהוא מזהה חולשה פנימית. בעקבות כך הארגון חושב שמדינת ישראל לא תחזיר בעוצמה על הפרובוקציות שלו. זו הסיבה שאנו רואים אירוע אחר אירוע, מהפיגוע במגידו ועד האוהלים בשטח שלנו. זה מייצר סכנה גדולה, אנו עלולים להגיע למיסקלקולציה".
 
האם הכרעת בג"ץ בהקשר לנבצרות, או להגבלת הסבירות הינה המלצה של שלטון הפקידים בעוד נציגי הממשלה הם הריבון וההכרעה בידם?
"שופטי בג״ץ אינם פקידים. בג״ץ הוא זרוע נפרדת שלטונית בין הרשויות, ישנה גם הזרוע המחוקקת והזרוע המבצעת. במסגרת המסורת הישראלית, חלק מהסמכות של הרשות השופטת היא גם היכולת לפסול חקיקת כנסת במספר תנאים, לדוגמה אם החקיקה מנוגדת לחוקי יסוד או שחוקקה באופן פסול. באשר ליכולת של בג״ץ לפסול חוקי יסוד: במצב נורמלי בו חוקי יסוד היו עוברים בקונצנזוס רחב והיה חוק חקיקה מסודר שהיה דורש רוב מיוחד/תהליך סדור לחוק יסוד היה מקום להפקיע מבג"ץ יכולת לפסול חוקי יסוד".
ואם חוק הנבצרות יפסל על ידי בג"ץ? 
"הבעיה כיום היא שמערכת היחסים בין בג״ץ לכנסת לא מוסדרת ואין חוק כזה, לכן כל חוק שמחוקקים יכול להיקרא חוק יסוד למרות שיכול להיות חוק הזוי והסיבה היחידה שנקרא כך היא כדי לברוח מהביקורת השיפוטית של בג״ץ. לצערי בכנסת הנוכחית יש שימוש הולך וגובר בכותרת "חוק יסוד" לחוקים שלא מותאמים לכך. הדוגמה המובהקת בקואליציה היא חוק הנבצרות ולא אתפלא אם ייפסל. אם אכן החוק ייפסל - האחריות לכך תהיה על כתפי רה"מ והקואליציה שעושים זילות מחוקי יסוד".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    לא דוגמא
    יואב 08/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא דוגמא לאדם ערכי משדר פלספנות ונוכלות
    סגור
  • 1.
    הוא מגדולי שונאי הימנים שלא יטיף
    יניב 08/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלא יטיף עכשיו הוא באופוזיציה יש לציין שאתם אתר ששונא ימניים חובשי כיפות שומרי שבת
    סגור