בארץ

המחאה העדתית חוזרת: פעילי ש"ס דרוכים ומחכים לפקודה

בחוגי השמאל כבר אין שימוש בדרעי כל עוד הוא בשירות נתניהו. לסיפורי האחווה והמדוכה במדינה שסועה ומפולגת כבר אין ביקוש וספק רב אם הכרעת בג"ץ הייתה נותרת בעינה אם דרעי היה מכונן ממשלה עם לפיד וגנץ 
דוד זולדן |  1
אריה דרעי (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
צעירים חרדים עלו על אוטובוסים בקווי 74,75 מהתחנה המרכזית בירושלים עד לכניסה לרחוב הקבלן בשכונת הר נוף ונהרו ברגל לכיוון ביתו של דרעי. הנוער החרדי - הספרדי שהתרפק על זיכרונות הוריו מתקופת: "אני מאשים" טעם השבוע משהו מהימים ההם וחווה מחאה עדתית נוסח ש"ס במילניום השלישי. אחד הפעילים הבולטים בש"ס פילס דרכו בגרם המדרגות ושלהב את ההמונים שצבאו על שער הכניסה לביתו של דרעי.
הוא דיבר על האליטה של בג"ץ והדגיש את ההבדלים בצבעים מודגשים ועל הלבנבנים מול השחורים, השבעים מול הרעבים והמורמים מעם מול הנחותים. בעיני הנערים במדי המשי ניצת ברק וקריאות הבוז לא איחרו לבוא. מדי פעם ירד רב נכבד מלווה בעדת נאמניו ומאחוריו השתרכה עדת סקרנים. השר סמוטריץ' ירד במעלית ופילס דרך בין ההמונים שהריעו לו. הנציג החרדי, ישראל אייכלר רטוריקן בחסד עליון נשא נאום חוצב להבות מול מצלמות הטלוויזיה שעמדו בשורה מופתית בחניה של דרעי.
אריה דרעי לא תכנן לצאת מביתו, אך הפתיע את המוני תומכיו שצבאו על שערי בניין מגוריו ברחוב הקבלן 28 לאחר פסיקת בג"צ הדרמטית לפסול אותו מלכהן כשר בממשלה. דרעי ביקש ללוות בדרכו האחרונה את שכנו שנפטר וקודם לכן דיבר בחופשיות בפני מועצת החכמים של ש"ס ואמר בין השאר: ״אין לנו את הלוקסוס לחשוב מחשבות אישיות. זו השליחות שלנו ונעשה אותה בכל העוצמה, יסגרו לנו את הדלת, ניכנס דרך החלון. יסגרו לנו את החלון נפרוץ את התקרה, בעזרת ה׳״.
 

שר הביטחון יואב גלנט אמר בשיחות סגורות: "מהיכרותי האישית שנים רבות, פסילתו של דרעי היא מכה קשה לקבינט המדיני בטחוני, הוא אדם מנוסה, אחראי, שקול ומתון. דרעי הוא גורם מאזן ומייצב בכל דיון בטחוני חשוב".
גלנט יודע על מה הוא מדבר. דרעי הוא גורם ממתן וגם אוטונומי לקבל החלטות, בשעה שעמיתיו האשכנזים מיהדות התורה כפופים לסמכות רבותיהם ונשמעים לדעת תורה של הרב גרשון אדלשטיין ושעל פיו יישק דבר. דרעי מחוץ לעמדת השפעה מנוע לממש את חובתו ולהפוך למבוגר האחראי בהתקרב הסופה הבאה. הקדנציה של הממשלה היוצאת סיפקה טריילר לתרחישים אפשריים במאבקים הכרוכים בסוגיות של דת ומדינה - כאשר יו"ר מפלגת העבודה השרה מירב מיכאלי הכריזה על רכבת בשבת ויו"ר מרצ הצהירה על מרחב ציבורי פתוח בשבת.
 
בעת הזו, עולה יותר מתמיד הצורך במבוגר האחראי בפוליטיקה החרדית, בגיל 64 דרעי הוא אדם מפוכח יותר, המוכן להתגמש ולעגל פינות שמזמן איבדו את חדותן. אלא שמאז הפך לשותף הבכיר של הליכוד וללוחש באוזנו של נתניהו - בשמאל כבר לא זוכרים לו את תמיכתה של ש"ס ביצחק רבין ובמהלכיו למען השלום. בימין סלחו לו על אוסלו בזכות העמקת הברית עם הליכוד בראשות נתניהו ולדור הצעיר שלא ידע את אוסלו ואת שנות התשעים הסוערות אין משקעים ורגשות טינה.
דווקא משום כך, דרעי הוא האיש שנכנס אל הוואקום המנהיגותי שנוצר בחברה החרדית, ויש לו היכולת לתווך בינה לבין החברה הישראלית הרחבה. אבל בשמאל כבר אין שימוש בדרעי על כל יתרונותיו כל עוד הוא בשירות נתניהו. לסיפורי האחווה והמדוכה במדינה שסועה ומפולגת כבר אין ביקוש ומי שסבור היה כי החיבוק הזמני של השמאל והחוגים הליברליים הינו אותנטי הרי שהתבדה וטעה בהערכת המציאות. אבל זאת יש לומר: ספק גדול אם הכרעת בג"ץ הייתה נותרת בעינה אם דרעי היה מכונן ממשלה עם לפיד וגנץ.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    להוציא את
    ראובן 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הילדים " הרעבים" לרחובות להפגנות נגד גולדקנוף ! שימכור כמה נכסים שיהיה לש"ס מה לאכול.
    סגור