בארץ

"ארגון זק"א קיבל כספים מהמדינה על סמך נתונים מנופחים"

ארגון זק"א ירושלים מקבל מהמדינה מיליוני שקלים בשנה, על סמך הצהרה שיש לו יותר מ-3,000 מתנדבים. תחקיר חדש טוען: לארגון יש בפועל פחות מ-1,000 מתנדבים
מערכת ice |  1
יהודה משי זהב, יו"ר זקא לשעבר (צילום יהונתן זינדל, פלאש 90)
ארגון "זק"א איתור חילוץ והצלה" ירושלים ניפח נתונים לגבי מספר המתנדבים שלו, במטרה לקבל כספי תמיכה מהמדינה במיליוני שקלים. גורם מרכזי בארגון הודה: "הארגון מחרטט במסמכים הרשמיים כדי להוציא תקציבים", אבל זק"א מכחיש את הטענות.
כך נחשף היום בתחקיר של עיתון "הארץ", ממסמכים ועדויות שהגיעו לידי העיתון מהם עולה כי לארגון יש לכל היותר כ-1,000 מתנדבים, בעוד במסמך רשמי של משרד הפנים דווח על למעלה מ-3,000.
עפ"י התחקיר, מלבד כמות המתנדבים, אחד מתנאי הסף לקבלת התמיכה מהמדינה הוא הכשרת המתנדבים – אולם למעלה מעשרה מהם סיפרו שלא עברו את ההכשרות בשנים האחרונות.

מבין כמה עמותות הפועלות תחת השם "זק"א" שעוסקות בזיהוי ובטיפול בהרוגים במקרי אסון ותאונות דרכים, שתיים מהן מקבלות תמיכה כספית ממשרד הפנים: "זק"א איתור חילוץ והצלה" מירושלים, מייסדה הוא יהודה משי זהב ששם קץ לחייו השנה, ו"זק"א רגע של אמת" שפועלת בת"א. התחקיר עוסק בארגון הירושלמי שהיום מנהלו הוא דובי ויסנשטרן ובשנים 2019 ו-2020 קיבל 2.6 מיליון שקלים מהמדינה בכל שנה.
מנכ"ל הארגון ויסנשטרן התראיין בחודש שעבר בערוץ 14 ואמר כי לארגון יש כאלף מתנדבים שפועלים עם המשטרה. דבריו תואמים גם למסמך של המשטרה ממאי 2021, שלפיו מספר מתנדבי זק"א המוכרים לארגון בכל הארץ מגיע ל-850 בלבד – כולל אזור ת"א, שנמצא כאמור תחת עמותה אחרת.
ממשרד הפנים נמסר בתגובה לעיתון: "אופן חלוקת התקציב מבין דורשי התמיכה נקבע בתקנות, כאשר בהתאם לקריטריונים נקבע כי יש להגיש מידע בדבר מספר מתנדבים, מספר אירועים ועוד. אין דרישה לשמות, תעודות זהות ו/או כתובות מגורים ובשוטף נערכות בדיקות אקראיות ומדגמיות על הנתונים. לפני כשנה התקבלה תלונה על כך שאחת העמותות מגישה נתונים שאינם נכונים ובעקבות כך בוצעה בקרת עומק שתימשך גם השנה. משרד הפנים שומר לעצמו את הזכות לקזז סכומים ואף לגבות תקציבים ככל שיתגלו פגמים מהותיים בדיווחים".
מזק"א "איתור חילוץ והצלה" נמסר בתגובה: "הכתבה רצופה שקרים, אי-דיוקים וחצאי אמיתות. כארגון ההצלה של ישראל, ארגון זק"א מפעיל כ-4,000 מתנדבים, ופועל בכל הארץ מצפון לדרום, מתנדביו מחולקים לשבעה מחוזות, ולכל מחוז יש מפקד וגזרה. כל המתנדבים פועלים תחת ארגון זק"א או זק"א ת"א השייך למחוז ת"א, וכל המתנדבים של זק"א המדווחים לרשויות עוברים הכשרות תקופתיות במשך כל השנה. צר לנו שבמקום שארגונים שביצעו הונאה מכוונת יוצאו מחוץ לחוק, טענות השווא שלהם מקבלות במה בעיתון".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    העתקות
    דודי 12/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קודם כל תפסיקו להעתיק את הכתבה מחרדים 10 ןשנית אני מכיר את הארגון מקרוב ןכל ניסיון לפגוע בו רק תחזק אותו כי הוא ארגון קדוש ללא שום מטרות רווח
    סגור