בארץ

רובי ריבלין במתקפה חריפה נגד ממשלת נתניהו והשלכותיה ההרסניות

הנשיא לשעבר ראובן ריבלין תוקף את ממשלת נתניהו במלוא העוצמה, ממקד את הביקורת ברפורמות הצפויות במערכת המשפט ואומר כי "יש ניסיון להלך אימים על בית המשפט, להשמיד אותו כמוסד"
דוד זולדן |  2
רובי ריבלין, בנימין נתניהו (צילום פלאש 90)
מי שהביע פליאה על שתיקתו הרועמת של נשיא המדינה לשעבר ראובן ריבלין נוכח הזעזועים הפוליטיים שעשויים להשפיע על צביונה ודרכה של מדינת ישראל עוד עשוי להתגעגע לשתיקותיו. תלוי את מי שואלים והיכן בוחרים למקד את המבט. הנשיא לשעבר התייחס היום במסגרת כנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה לרפורמות המתוכננות במערכת המשפט והתריע כי "יש ניסיון להלך אימים על בית המשפט, להשמיד אותו כמוסד".
ריבלין הזכיר כי "במאי 2003, בעודי מכהן כיו"ר הכנסת, ובעקבות בטול חוק של הכנסת בבית משפט השלום בתל אביב, עמדתי לפני אחד מענקי המשפט הישראלי לדורותיהם, מורי ורבי אהרן ברק, והתרעתי בפניו שההכרזה על המהפכה החוקתית, יכולה להתפרש הפיכה. לימים הסברתי, שמהפכה מתרחשת מלמטה, בהתקוממות עממית אשר מטפסת ומשפיעה על הצמרת. ואלו בהפיכה השיפוטית, גמרה אומר הצמרת עצמה, לבלבל את היוצרות בתוכה". 
ריבלין מספר כי "המתקפות נגדי לא אחרו לבוא, הייתי אויב בית המשפט, ואויב הדמוקרטיה. אבל לא נרתעתי" הוסיף. "מהדיונים שקיימתי התגבשה אצלי ההבנה בצורך הדחוף בהסדרת היחסים בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת בחוק יסוד מיוחד. הייתה הסכמה כללית שהמשך המצב הקיים הוא הרסני לכנסת, לרשות השופטת, ובמיוחד לבית המשפט העליון – שמוצע את עצמו פעם אחר פעם בעין הסערה של הוויכוח החברתי והפוליטי. למרות זאת, כל ניסיון לצעד לקראת הסדר נתקל בהתנגדות עזה".
 
בנקודה זו ריבלין הפנה אצבע מאשימה למצדדים בפסקת ההתגברות: "היום אנחנו עדים לתנועת נגד של המטוטלת ההיסטורית – שלטון הרוב הוא השלטון הבלעדי. יש תהום בין הניסיון האחראי לתחום את הביקורת השלטונית לבין להלך אימים על בית המשפט, לערער על סמכותו. צבר היוזמות עוסקות בהתגברות במקום באיזון".
עוד אמר ריבלין כי "אין מערכת דמוקרטית שלא צריכה שנויים ואיזונים בין הרשויות. אבל צבר היוזמות עוסקות בהתגברות, במקום באיזון, הספינים על העברת מנוי השופטים לכנסת תוך העמדתם בתהליך שמוע פומבי; וכן היוזמה להפיכת היועמ"שיים למשרות אמון פוליטיות – מטרתם איננה איזון. כל אחת מההצעות האלה ראויה לדיון בכובד ראש. הבעיה טמונה בין היתר, ברטוריקה ובנימה בהלך הרוח הפסול, שמדיף ריח רע של נקמנות וחיסול חשבונות. בחציית הקווים הברורה, מבקרת עניינית ומכבדת על בית המשפט, לכפירה בעצם הלגיטימיות שלו".
לסיום אמר ריבלין כי "אני קורא לחברי בקואליציה – נבחרתם למשול. ארבע שנים לפניכם, ואנחנו צריכים רפורמה, לא נקמה. צריכים לתקן ולתקן נכון. אם המטוטלת תעוף רחוק מדי, תנועת הנגד בוא תבוא. שינויים במבנה החוקתי יש לעשות בתבונה ותוך שיח ציבורי מתמיד, ולא בחופזה כדי לרצות גורמים פוליטיים אשר אינם מייצגים את רוב העם. אסור ששינויים בכללי המשחק הדמוקרטיים ישמשו כלי קצה לגורמים פוליטיים".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אכן הדמוקרטיה בישראל בסכנה.
    גבי 12/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החלשת בית המשפט העליון זו פעולה שתתבצע למען אדם אחד שעומד בראש הממשלה ונבחרי ציבור/שרים מושחתים
    סגור
  • 1.
    הטוכעס לעקר - הממהר להתחתן
    בואש 12/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רובי ריבלין היה ונשאר (טוחס לעקר) ובעברית צחה : לקקן תחת . מורו ורבו כפי שהוא מגדיר את הפושע אהרון ברק , הוא זה שהנהיג את הנסיון להפיל את נתניהו בעזרת שליחים מתנדבים כמו ניצן או כאלה שאחז בגרונם - מנדלבליט . ואלה נציגי עם ישראל בהנהגה . בדבר אחד יש להתקנא באיראן -- במנופים שבהם מרימים את המתנגדים. בעת התליה . גם בישראל ישנם מנופים כאלה רק בהם ממנפים את כתבלבי התקשורת, האקדמיה, הפרקליטות, ויתר עוכרי עם ישראל כשהחבל במקום על צווארם ,חובק את כרסיהם המפוטמות במשכורות עתק .
    סגור