בארץ

אולמרט ישלם עשרות אלפי שקלים למשפחת נתניהו

בית המשפט השלום בתל אביב קיבל את תביעת הדיבה של משפחת נתניהו נגד רה"מ לשעבר אהוד אולמרט על שכינה אותם "חולי נפש", ופסק פיצויים בסך 62.5 אלף שקלים. במקור תבע נתניהו 837 אלף שקל
מערכת ice |  3
ביבי נתניהו ואהוד אולמרט (צילום נועם רבקין ומשה שי פלש 90)
בית משפט השלום בתל אביב קיבל את התביעה שהגישו יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ובני משפחתו נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, לאחר שכינה אותם "חולי נפש". ופסק פיצויים על סך 65.5 אלף שקלים. בתביעה, שהוגשה בחודש מאי 2001, תבע נתניהו מאולמרט 837 אלף שקלים על הוצאת לשון הרע.
סך הפיצוי מתחלק לפי מידת הפגיעה בכל בן משפחה. לבנימין נתניהו ישלם אולמרט 20 אלף שקל, לרעייתו שרה 35 אלף שקל ולבנו יאיר 7,500 שקלים. נוסף על כך יידרש לשלם אולמרט שכר טרחה והוצאות ביהמ"ש בסכום של כ-35 אלף שקלים בסך הכול.

בית המשפט ציין, כי דבריו של מר אולמרט לא זו בלבד שאינם מתפרשים כהבעת דעה, אלא שמר אולמרט עשה מאמץ ניכר כדי להבהיר כי אין מדובר בדעתו-הוא, אלא בעובדה מבוססת, וכי ניסוחם של הדברים מתיימר לתת להם משקל מקצועי, בדמות ההתייחסות ל"כל פסיכיאטר בעל מצפון".
בשאלת הפיצוי, קבע בית המשפט כי אין מקום לקבוע כפל פיצוי, שכן אין לראות בניסיון של דמות ציבורית להשפיע על תוצאה פוליטית של הליך דמוקרטי "כוונה לפגוע" במובן המצדיק פסיקת כפל פיצוי, ולמעשה, הקשרו הפוליטי של הפרסום יש בו כדי להצדיק התייחסות מקלה יותר בעת פסיקת הפיצוי, וזאת לאור החשיבות הרבה שיש לחופש הביטוי בהקשר הפוליטי.
השופט קבע כי מאחר שהוכח כי יאיר נתניהו פרסם במספר הזדמנויות פרסומים המייחסים לאנשי ציבור שונים מחלת נפש, יש להפחית את הפיצוי שיהיה זכאי לו.
בריאיון שהעניק אולמרט לגדי סוקניק בערוץ "דמוקרטTV", בזמן שנתניהו כיהן כראש הממשלה, אמר: "מה שלא בר שיקום זו מחלת הנפש של ראש הממשלה, אשתו ובנו. בתנאים רגילים כל רופא פסיכיאטר שיש לו מצפון היה אומר שצריך להוציא צו אשפוז לו, לה ולבן". בריאיון נוסף בתוכנית "אופירה וברקוביץ'" בערוץ 12, סירב אולמרט לחזור בו מהדברים.
פסק הדין הועבר באופן חריג בשידור חי, כאשר התובע והנתבע נתניהו ואולמרט אינם נוכחים באולם בית המשפט, לאחר שקיבלו אישור לכך מהשופט עמית יריב.
בפתח הקראת פסק הדין אמר השופט יריב: "החוק מבקש לאזן בין שני ערכים חשובים שכל אחד מושך לכיוון אחר - חופש הביטוי, שוק פתוח של רעיונות ודעות. הוא לא חל רק על ביטויים אדיבים ונעימים, אלא גם ובעיקר על ביטויים שאינם נעימים לאוזני השומע, ביטויים מעוררי מחלוקת. הערך האחר הוא זכותו של אדם לשם טוב וגם על חשיבותו אין מחלוקת. פגיעה בשמו הטוב יכולה לגרום נזק כלכלי".
בהמשך אמר השופט: "מר אולמרט ייחס להם מחלת נפש, אין ספק כי גם היום ולמרות מאמצים של גורמי מקצוע לתקן את המצב, ההתמודדות עם מחלת נפש מתויגת כשלילית".
בכתב התביעה צויין: "זמן מה אחרי שסיים לרצות את עונשו בכלא החל אולמרט בניסיונותיו האובססיביים לפגוע בתובעים ולרמוס את שמם הטוב בפומבי מתוך קנאה ותסכול עמוק, זדון ורשעות לשמה. התובעים הבליגו זמן רב, והוא החריף את הנאצות כלפיהם עד שחצה כל קו אדום אפשרי. האמירות של אולמרט אינן אמת. הן כזבים בוטים ומכוערים".
מנגד ביקש רה"מ לשעבר אולמרט לטעון להגנת "אמת דיברתי", אך טענה זו לא התקבלה. בכתב ההגנה של אולמרט נטען כי הדברים "שיקפו הלך רוח בקרב הציבור בישראל ועולם, לרבות בקרב מנהיגי עולם, בקרב מקורבים של משפחת נתניהו, ובקרב אלה המבינים דבר או שניים בחקר נפש האדם".
עוד בטרם שלב העדויות, השופט עמית יריב ניסה להגיע לפשרה בין הצדדים, לשווא. כן דחה השופט את בקשת של אולמרט להעביר את בני משפחת נתניהו בדיקה פסיכיאטרית.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    בעיניי הנאשם, המורשעת ופוסיקט חולי נפש - ובעיניכם?
    ג'וקר כדרך חיים 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    8 0
    חה חה חה: צדקתם!
    סגור
  • 2.
    כשהוא בחו"ל בזמן הכרעת הדין, אולמרט זלזל אפילו במערכת ה (ל"ת)
    שובל 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 1.
    אולמרט אדם זר, מר וממורמר. מלכלך מהיציע. זה מה שנותר ממ (ל"ת)
    דניאל 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור