בארץ
מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל: זו ההחלטה הדרמטית של הממשלה
בצל הגידול בתחבורה הציבורית בישראל, נציבות שירות המדינה הכריזה על שינוי במעמדה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית שהייתה כפופה למשרד התחבורה לגוף עצמאי. האם ההחלטה תסייע בקידום הפתרון למשבר התחבורתי בישראל?
לאחר שנים של פעילות כאגף במשרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית צפויה להפוך ליחידת סמך עצמאית. החלטה זו התקבלה בעקבות הגידול המשמעותי בהיקף התחבורה הציבורית והצורך בגמישות ניהולית, לאור אתגרים גדלים בתחום התחבורה בישראל. בשנה הקרובה צפוי תקציב התחבורה הציבורית להגיע ל-17 מיליארד שקל, מה שמחייב שדרוג מבני והתאמה למציאות החדשה.
ביום ראשון האחרון, הודיע נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, לשרת התחבורה מירי רגב כי הוא מאשר את שינוי המעמד של הרשות. מדובר בהפיכת הרשות ליחידת סמך, שהיא ישות משפטית אוטונומית למחצה, הפועלת במסגרת משרד ממשלתי. המהלך מצריך גם התאמה במבנה הארגוני של הרשות, שיכלול את הקמתן של 7 יחידות מטה שיאפשרו לה לפעול בצורה עצמאית ויעילה יותר.
הרשות, שהוקמה בשנת 2011 כאגף במשרד התחבורה, עוסקת בתכנון, אסדרה ובקרה של מערך התחבורה הציבורית בישראל. מדובר באחד הגורמים המרכזיים במשרד, עם תקציב שנתי של כ-16 מיליארד שקל, כולל הכנסות ממכירת כרטיסים בסך כ-3 מיליארד שקל. ההסדרה החדשה מגיעה לאור הדו"ח של מבקר המדינה מינואר 2024, שבו צוין הצורך הדחוף להסדיר את מעמדה של הרשות כחלק מפתרון משבר התחבורה והגודש בכבישים.
ההסדרה החדשה כוללת גם את הקמתן של יחידות מטה נוספות, כגון יחידה טכנולוגית, לשכה משפטית ויחידת תקציבים. שינוי המעמד יאפשר לרשות להיות גמישה יותר ולטפל באתגרים הרבים בתחום התחבורה הציבורית. בנוסף, הצעת חוק ההסדרים 2025, אשר נדונה ב-1 בנובמבר, עוסקת גם בהכנסת רשות התחבורה הציבורית הארצית תחת מעמד של יחידת סמך, כמו גם בהקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות.
עוד ב-
בנימוקים להחלטה, נכתב בין היתר כי: "ניהול ריכוזי ברמה הארצית אינו מיטבי היות והוא נאלץ להתמודד עם מגוון גדול מדי של אתגרים, ולרוב הפתרונות אינם מותאמים באופן פרטני למאפייני המטרופולין. לצורך קיומה של מערכת תחבורה ציבורית יעילה ואמינה נדרשות תשתיות העדפה שנותנות יתרון לשימוש בתחבורה ציבורית על פני שימוש ברכב הפרטי. יצירת רובד מטרופוליני תאפשר לרשויות השונות להגיע להסכמות מהירות יותר וללא צורך בעריכת הסכמים נפרדים מול הממשלה עם כל רשות מקומית. בנוסף, העברת האחריות על תפעול התחבורה הציבורית לידי רשות מטרופולינית צפויה לתמרץ רשויות מקומיות לבצע פעולות אקטיביות לקידום התחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(12):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
9.ממשלת.זדוןדני 11/2024/22הגב לתגובה זו0 0שוב ממשלת הזדון מעלה מחירים ופוגעת בכוונה בחלשיםסגור
-
8.השקעותנהג דן 11/2024/21הגב לתגובה זו1 0חבל שלא משקיעים הנהגים המשכורות ובתמריציםסגור
-
7.אם נועד למינויים פוליטיייםהנהג שלנו חברמן 11/2024/21הגב לתגובה זו0 0אכן כן, לקחו את במושכות/ ההגה לידיים ימניות ,ת העם מינויים פוליטייםסגור
-
ידיים מושחתות אתה מתכוון. (ל"ת)נוננ 11/2024/22הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.ממשלה מתנערת מאחריות זה הכל (ל"ת)מקס 11/2024/21הגב לתגובה זו1 0סגור
- טען עוד
-
5.הג'ובים מיועדים ליהלומים ולעוגניםתרח הזקן 11/2024/21הגב לתגובה זו4 0תעשיית הג'ובים של השרה לא עוצרת לרגע, ומשתמשי התחבורה הציבורית משעממים את השלטונות.סגור
-
4.סוף מעשה במחשבה תחילהטל 11/2024/21הגב לתגובה זו0 1ועדיין במדינה דמוקרטית שבו העם הוא הריבון יש לתת זכות לנהוג ברכב פרטי. לא נראה לי ששרים בממשלה יסעו באוטובוסים... ולכן יש לכבד כל אזרח באשר לרצונו. כדי שלא תהיה צפיפות יש להפסיק בניית מגדלים מעל 8 קומות. וכך לא יהיו פקקים.סגור
-
המציאות היא אחרתדוד 11/2024/21הגב לתגובה זו1 0יש לנו כל יום עולים ואין מקום לצמודי קרקע אז צריך לבנות בנינים גבוהים שיאפשר לאכלס ושרי ממשלה צריכים את הפרטיות שלהם ברכב לנו לציבור הרחב אין את זה אז בשביל זה נקבל תחבורה שתשרת אותנו יותר מהרכב הפרטי שנוכל לעמוד בפקקים ואף אחד לא שולל מכם את הזכות להשתמש ברכב הפרטי אבל תצטרכו לזחול בפקקיםסגור
-
3.לא יעזורמוטי201 11/2024/21הגב לתגובה זו1 1לפני שנים עשו דבר דומה לדואר, זה רק החמיר את המצב ונאלצו למכור את חברת הדואר.סגור
-
2.רשות ארצית לתחב"צ? תהווה יחידת סמך אצל סדרנית העבודהאורח 11/2024/21הגב לתגובה זו0 2רגב שלא תחמיץ ההזדמנות למנות בסיטונות את אנשי מרכז הליכוד ואחרים כדי להגביר כוחה בליכוד.סגור
-
1.קודם כל, זה יספק ג'ובים למקורביםסתם זקן 11/2024/20הגב לתגובה זו3 1אלא מה?סגור
-
למי ניתנה הנבואה ???דודו ארז 11/2024/21הגב לתגובה זו0 0מה הן התגובות הפאבלוביות של המגיבים כאן... 'הגופה' טרם התקררה ואתם כמו עיטים עטים עליה. תנו צ'אנס ואז תגיבו !!! הנה גם בהקשר של הרק'ל בירושלים ובגוש דן התגובות היו סקפטיות במקרה הטוב ומרושעות בדר'כ ועובדה שהיום אי אפשר לתאר את התחביב באיזורים אלו בלעדיהן ועוד היד נתויה. אז הרפו מהאובססיביות שלכם ותמתינו מעט. לא יקרה דבר אם את הזעם הקדוש תוציאו בעוד שנה-שנתיים.סגור