בארץ

האנטישמיות החדשה - לא מובנת למקבלי ההחלטות, ממומנת היטב ועוצמתית מאי פעם

אם לא נתעורר ונבין שאנו ניצבים מול מכונת התעמולה האנטישמית הגדולה בהיסטוריה  ולא נבין את הכלים והמסרים החדשים, גל האנטישמיות שנחווה בעוד 30 שנה יהיה גדול ומפחיד יותר מאי פעם. הרצאות בקמפוסים והקמת אתרים הן פעולות חשובות – למציאות של לפני 30 שנה
ד"ר עוז גוטרמן | 
ד"ר עוז גוטרמן (צילום צילום אישי)
גל האנטישמיות העצום שפוקד את העולם הוא תוצאה של תהליכים שמתרחשים כבר עשרות שנים. אלא שהתהליכים שמתרחשים כיום חמורים בהרבה ויובילו לתוצאות קשות יותר, והמאבק בהם פועל בכלים לא אפקטיביים שהיו רלוונטיים לפני 30 שנה. בדיוק כמו בעבר, חוסר הבנה של המגמות הללו עלול להוביל למוות וסבל רב.
יש משהו משעשע בלראות כיצד מקבלי ההחלטות מתיימרים בכל פעם להתמודד באופן אפקטיבי עם המציאות העכשווית בהווה באמצעות כלים שבפעול היו רלוונטיים לפני 30 שנה.
זהו בדיוק המצב בכל הקשור למאבק באנטישמיות. באיחור רב, יותר ויותר אנשים בעולם מתעוררים ומבינים את הסיכונים. ניתן לראות שורה של פעולות חיוביות כנגד האנטישמיות בהרבה מדינות, וכן בגופים בין לאומיים, ישראלים ויהודיים, שלכאורה מבינים סוף סוף את הסכנה הקיומית באנטישמיות ומזהים את השפה החדשה שלה, הלא היא אנטי ציונות, ואת המקורות שלה: האו"ם, איראן, הקמפוסים במימון קטאר וארגונים איסלאמיסטיים שונים.
המאבק הזה מתעורר עקב גל אנטישמיות שגואה ברחבי העולם. אלו לא רק ההפגנות במוסדות האקדמיים שקוראות בגלוי ובאין מפריע לחיסול כל היהודים בישראל, אלא גם איומים על אלפי מוסדות יהודיים וקהילות יהודיות בעולם, סימון בתים בצרפת לקראת ה"שבעה באוקטובר" הבא, השחתה, ריסוס כתובות נאצה וניפוץ חלונות בבתי כנסת, תקיפות ואונס של יהודים, ועוד.
במדינות רבות יהודים כבר הסירו את המזוזות, רבנים הוציאו פסקי הלכה שהתירו ללכת ללא כיפות מטעמי פיקוח נפש ושמירה מוצבת בכל מוסד יהודי. בביקורי באוסטריה לאחרונה, במסגרת כנס העתידנות השנתי הגדול, היה קל מאוד לזהות את המוסדות היהודיים. שוטרים וחיילים עמדו בכניסה לבית חב"ד, למסעדות יהודיות ולבתי הכנסת. והנה שוב, היחידים שמאוימים באוסטריה הם שוב היהודים.
לכאורה ניתן לחשוב שסוף סוף מזהים את הסיכונים ופועלים בהתאם, אבל בפועל מדובר באותו העיוורון. התופעות האנטישמיות שאנחנו רואים בעולם הן התוצאה ולא הסיבה. מדובר בתולדה של תהליכים שמתרחשים כבר עשרות שנים ושהיה נכון לפעול מולם כבר לפני שלושה עשורים. המאבקים שמתנהלים בימים אלה נגד האנטישמיות פועלים על תהליכים שהיו רלוונטיים לפני 30 שנה ורק כיום הבשילו, ולא נגד תהליכים מסוכנים בהרבה שנמצאים בהתהוות. תהליכים אלה חמורים עשרות מונים ועלולים להוביל לתוצאות קשות בהרבה ממה שאנו עדים לו כיום.
היום יש לאנטישמיות כלי חזק מאי פעם, שלא היה קיים לפני 20 או 30 שנה. למעשה, אם מסתכלים על הנתונים, זהו כנראה הכלי היעיל והעוצמתי ביותר בתולדות האנושות להפצת האנטישמיות. הוא חזק יותר מהפרוטוקולים של זקני ציון, מהיר יותר מסרטוני החולדות של גבלס ובעל תפוצה גדולה בהרבה מההסתה בקמפוסים. הכלי הזה הוא "טיק טוק".
את הכלי החשוב ביותר כיום להפצת האנטישמיות אנשים לא מכירים, גם לא המשתמשים עצמם. אם תשאלו אנשים מה זה "טיק טוק", סביר להניח שתשובה תהיה שמדובר בעוד רשת חברתית, בדומה לאינסטגרם, פייסבוק או X. אך בניגוד לכל הרשתות האחרות, "טיק טוק" היא אמצעי תעמולה ששייך למפלגה פוליטית – המפלגה הקומוניסטית הסינית. זו בוחרת ומכוונת באופן ישיר את התכנים שיראו המשתמשים. לא מדובר במציאות סמויה. כל דוח פרלמנטרי במדינות הדמוקרטיות מצביע על כך בבירור, לכן גם הממשל האמריקאי החליט שתוך שנה "טיק טוק" צריכה להחליף בעלות או להיסגר.
המפלגה הקומוניסטית הסינית עושה שימוש נרחב מאוד בכלי התעמולה שברשותה כדי לקדם את המטרות שלה, אחת מהן היא אנטישמיות. לא רבים יודעים כי אנטי-ציונות ותפישת הציונות כגזענות היא המצאה של הקומוניזם הרוסי שראה בישראל בת ברית של האויב האמריקאי וחלק מהמערב ומשום כך החליט חיוני להילחם ולפגוע בה.
זו הסיבה שהאנטישמיות הולכת וצוברת תאוצה בעיקר בקרב הדור הצעיר של משתמשי ה"טיק טוק". דו"ח של הכנסת הראה שתכנים פרו ישראלים מדוכאים על-ידי הרשת ואילו תכנים אנטי ישראלים, כולל מסרים אנטישמיים ושקרים בוטים, מופצים בה באופן נרחב מאוד.
הנה דוגמה קטנה ברמה אישית: בתי נמצאת בארצות הברית ומתנדבת עם קהילות יהודיות. כשהיא שואלת מבוגרים על היחס לישראל, רובם משיבים לה שרוב הציבור האמריקאי מתעניין יותר בסוגיות אחרות. לעומתם, אצל נערים ונערות יהודיים שלומדים בתיכון ציבורי התשובה שונה לחלוטין. חלקם מספרים שחרטו להם מגני דוד על הלוקרים, שפרצו לכיתות שלהם בשירה של סיסמאות אנטישמיות כדי להפחידם וכמעט כולם סובלים או סבלו מקללות ואיומים. כשהיא שואלת אותם מה הסיבה לשינוי הם עונים במילה אחת – "טיק טוק".
אם לא נתעורר ונבין שאנו ניצבים מול מכונת התעמולה האנטישמית הגדולה בהיסטוריה  ולא נבין את הכלים והמסרים החדשים, גל האנטישמיות שנחווה בעוד 30 שנה יהיה גדול ומפחיד יותר מאי פעם. הרצאות בקמפוסים והקמת אתרים הן פעולות חשובות – למציאות של לפני 30 שנה. 
הכותב: ד"ר עוז גוטרמן הוא ראש החטיבה למשאבי אנוש במכללה האקדמית גליל מערבי ומנהל קבוצת הפייסבוק "ישראל חושבת – מבט מעמיק על מגמות העתיד בחברה הישראלית"
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה