בארץ

בלגן בנמל המפרץ בחיפה: "אירוע מסוכן ונפיץ, יביא למהומות בעיר"

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שלח מכתב בהול ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, על רקע ההיערכות למשט מחאה שיגיע לנמל חיפה מנורווגיה ועלול ליצור מהומות גדולות בעיר המעורבת
מערכת ice |  36
נמל חיפה בזמן מלחמה (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג, יונתן זינדל, shutterstock)
ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שלח מכתב בהול ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, זאת על רקע היערכות לבלגן גדול שיהיה בנמל המפרץ בחיפה בעקבות ההגעה הצפויה של של משט מחאה מנורווגיה.
במכתב שהוציא יונה יהב הוא כתב: "לנוכח חומרת והשלכות ההחלטה שבנדון והצורך החיוני והמיידי להידרש למניעתה, בשים לב להיותה נגועה באי סבירות קיצונית, האמורה לדון אותה לביטול ומאיינת כל אפשרות להותירה על כנה, כמפורט להלן: א. עניינה של פנייתי בהחלטה ראש המל"ל, שהובאה לידיעת ראש העיר חיפה, בדבר הכוונה לאפשר היתכנות להפניית משטי מחאה שונים לעגינה בנמל המפרץ חיפה (להלן: "המשטים"). 
ב. אבקש להקדים אחרית לראשית ולהבהיר שההחלטה, שלא קדמה לה כל היוועצות או בחינה אל מול הרשות המקומית שבתחומה עתידה להתקיים העגינה הנדונה, גוררת השלכות רוחב בטיחותיות, ביטחוניות, ציבוריות העלולות להוביל להפרעה אקוטית בסדר הציבורי ולפגיעה, חלילה, בחיי אדם, על רקע המתיחות ומכלול המציאות בה אנו שרויים מזה תקופה בשל התמשכות הלחימה ועצימותה, לרבות ובעיקר לאור הסטת מוקד הלחימה לצפון המדינה, הגוררת איומים ביטחוניים ממשיים על כל מטרופולין חיפה. 
ג. מצופה היה, כי החלטה כאמור, בעת הזו, ובשים לב למכלול השיקולים שאמורים היו להישקל טרום אישורה, תזכה לדיון מעמיק ומקיף, לו תהא שותפה הרשות המקומית הרלוונטית, תוך מתן אפשרות להצגת מכלול היבטי האירוע לשם הוכחת מסוכנותו, בייחוד בעת הזו בד ממסוכנותו ונפיצותו של האירוע, אף בעומדו לבדו, עוצמת הסיכון הגלומה בו מתחזקת  עשרות מונים, מקום בו מדובר בעיר מעורבת כדוגמת חיפה, שמרקם חיי התושבים בה הינו עדין ורגיש ממילא בעיתות שיגרה, ולבטח בעת בה אנו מצויים כיום. כל אירוע כאמור, עלול לההיפך, כמעט על אתר, לאירוע נפיץ שאת גודלו והשלכותיו דומה שלא יקשה לצפות. 
ה. אף אם היו טעמים סבירים שעל יסודם התקבלה ההחלטה האמורה, בטוחני שתסכימי עמי שמידתיותה לא נבחנה כראוי ולא ביכרו מציאת פתרון חלופי שיגלם הפחתה משמעותית של פוטנציאל נפיצות האירוע לנוכח מסוכנותו הברורה. שקילת השיקולים נגועה, לדידי, בחוסר סבירות מובנית, אך חמור מכך - "הפתרון" שנמצא, בדמות הותרת העגינה בתחומי העיר חיפה, שבימים אלו נתונה תחת איומים הרי גורל, הוא בעליל בלתי מידתי, ואין הוא עומד בכל מבחן מנהלי לתמיכת תקינותו. 
ו. אבקש להרחיב ולפרט בפניך, להלן, את הרקע והעובדות לחששו המוצדק של ראש העיר בנושא, ולבקשך, לנוכח אלו, ליתן הנחיותיך הנדרשות לביטולה של ההחלטה על אתר: 1. למותר לציין, כי ראש העיר חיפה, מר יונה יהב, חרד, ובצדק רב, לשלומם של תושבי עירו, על כל גווניהם והוא עומד על משמר מרקמה העדין והרגיש של עירנו הייחודית, ומשום כך, הוא חרט על דגלו את חשיבות החיים המשותפים של כלל העדות והדתות בעיר, תוך הקפדת יתר על שמירת הדו-קיום והסטטוס קוו בין העדות והדתות השונות שקבעו את משכנן בעיר חיפה. 
2. אשר על כן, ערך ראש העיר, מיוזמתו, פנייה עוד במהלך חודש מאי 2024 למר הנגבי, היועץ לביטחון לאומי וראש המטה לביטחון לאומי, על מנת לוודא שהמשט הצפוי להגיע לחופי ישראל בחודשיים הקרובים, לא יעגון בחופי העיר חיפה. 
3. בשתי שיחות שונות, שקיים ראש עיריית חיפה עם ראש המל"ל, שב והדגיש זה האחרון, כי גם אם בסופו של יום יגיע המשט למרחב המים הטריטוריאליים של מדינת ישראל, אזי הוא יפעל לכך שהעגינה של המשט לא תהא בחופי ונמלי חיפה. 
4. בנסיבות אלו, ברי מה רבה היתה הפתעתו, שעה שקיבל לידיו את מכתבו של ראש המלייל, הנושא תאריך 21.5.24 (שהגיע רק ביום 16.6.24), לפיו החלטת המטה לביטחון לאומי הינה להנחות את עיריית חיפה להיערך להפניית ספינות המשט לעגינה בנמל המפרץ בחיפה, וזאת בהתאם להמלצת כלל הגופים המקצועיים (רספין, חניי ומשרד הביטחון).
מותר לציין, כי הנימוקים ו/או המסמכים ו/או האסמכתאות ו/או הפרוטוקולים ו/או חוות הדעת ו/או ההמלצות שעמדו בבסיס החלטה לעיל לא הוצגו ו/או הובאו כלל לערוך וידיעת עיריית חיפה, וראש העיר לא התבקש ליתן עמדתו בנושא, טרום קבלת ההחלטה, העומדת, כאמור, בניגוד מוחלט להבטחתו המפורשת של ראש המל"ל, באופן שהוצבנו בפני החלטה מוגמרת, שלא שותפנו בהליך קבלתה ועמדתנו לא נדרשה וכמובן לא נשמעה. 
מעבר לעובדה שפרטים עובדתיים חיוניים, לרבות בדבר המיקום המדויק אליו עתיד להיות מוסט המשט, לא מצויים כלל בידיעתנו, ואין בידנו כל אפשרות ממשית להיערך לאירוע כנדרש, ברי שאי תקינותו של ההליך זועקת לשמיים, ומעידה מאליה על נפסדותה ועל רשלנות הליך קבלתה, העלולות לגרור - בסבירות גבוהה מאד - לסיכון של ממש, שאחריתו מי ישורנה. 
בטוחני שאת שותפה לחשיבות תקינות קבלת החלטות, בייחוד בעת הזו, ולאור אירועי ה- 7 באוקטובר, ונדמה לעתים שלא למדנו דבר, ועולם כמנהגו נוהג, והחלטות מתקבלות מעל ראשם של הרגולטורים הנדרשים, התושבים העתידים להיות מושפעים באופן ישיר מן ההחלטה, הרשות המקומית הממונה - על אורגניה - ונציגי הביטחון המקומיים, באופן המשמיע בקול ברור את נפסדות ההחלטה. 
כבר ביום 17.6.24, יום למחרת קבלת מכתבו של מר הנגבי, השיב מר יונה יהב בהאי לישנא : "אני חוזר ואומר, כפי שאני עושה בכל במה ובכל הזדמנות, חיפה היא מעורבת, אשר דו קיום קיים בה למעלה ממאה (100) שנים. מניסיוני הרב בניהול עיר מורכבת בחיפה, עולה כי קיים חשש ממשי שהבאת המשט לחופי חיפה, עשוי להוביל למהומות בעיר, וזאת על יד גורמים מחוץ לעיר אשר יפעלו ללבות את הרוחות, ואף חמור מכך לפגיעה ממשית בנפש".
מכתבו של ראש עיריית חיפה מיום 17.6.24 מצ"ב כנספח "ב". 9. כאן המקום להזכיר את ההפגנות של הגופים הנצים בעיר חיפה, אלו הפרו-פלסטינית מצד אחד, ואלו של ארגון "בצלמו וארגוני ימין אחרים מצד שני. במהלכן של הפגנות אלו נרשמו עימותים קשים ומסוכנים של המפגינים זה עם זה ועם המשטרה, שהובילו לפגיעות בגוף של משתתפים משני צדי המתרס ולוו בשורה של מעצרים
אנו עדים, בחודש האחרון, לעלייה חדה בעצימות העימותים, התפשטותם למרחבי שכונות מגורים ולפגיעה אקוטית בסדר הציבורי, כך שהפגנות שקטות שאפיינו לעתים את המרחב הציבורי, שינו פניהן לאירועי אלימות נרחבים ומפושטים בעלי מסוכנות גבוהה ביותר. 
לסיכומם של דברים, 1. עשיתי כל שבידי כדי להמחיש בפניך את חומרתו ומסוכנותו הממשית של האירוע. 2. עמדתו הנחרצת של ראש העיר חיפה, האמון על הבטחת ביטחונם ושלומם של תושבי העיר, הינה שיש לפעול לביטולה המיידי של ההחלטה, ולהסטת כל חלופת עגינה נבחנת מהעיר חיפה - חופיה ונמליה. 
3. הותרתה של ההחלטה על כנה תוצאתה אחת בלבד - יצירה מודעת וודאית של סיכון ממשי לביטחון הציבור ולשלומו. זה אך מתחייב, כי החלטה כאמור משמיעה מאליה את נפסדותה, שעה שלא קדם לה כל הליך של שיתוף הרשות המקומית שבתחומה צפויה העגינה לצורך הבטחת קיומה של היערכות מסודרת ומעמיקה בנושא. 
5. בטוחני כי תמצאי שאדני בקשתי מעוגנים בהוראות הדין ומתחייבים לרבות במציאות חיינו הנוכחית, ואולם, היה ותמצאי כי אין באמור לעיל כדי להובילך לביטול ההחלטה, אבקש כי תנחי את מקבלי ההחלטות להעביר לעיוננו, ללא כל דיחוי, את כלל המסמכים ו/או האסמכתאות ו/או הפרוטוקולים ו/או חוות הדעת ו/או המלצות של רספיין/חני משרד הביטחון שעמדו בבסיס ההחלטה שבנדון. 
6. אבקש כי תעשי שימוש בסמכותך, ותורי על השהיית ההחלטה וזאת עד למתן זכות טיעון לראש העיר חיפה ועל כינוסו של דיון דחוף בפנייך לבירור הנושא ולהסדרת הליך בחינתו. 
7. אבקש כי תנחי את כל הנוגעים בדבר להידרש להנחיית עיריית חיפה, מעתה ואילך, בכל התפתחות בנושא שבנדון".
תגובות לכתבה(36):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 29.
    נורבגים
    רונן 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל נורבגי שיחליף אותו יהיה ברכה
    סגור
  • 28.
    מה עניין ראש העיר בסוגיות ביטחוניות
    איתמר 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה עניין ראש העיר בסוגיות ביטחוניות ארציות, ולמה הוא שולח מכתב ליועמשית ? מה עניינה בכלל ? אם היה אדם רציני ולא פופוליסט היה שולח מכתב לשר הביטחון, מבקש דיון דחוף, שקט, ענייני עם ראשי המערכת , ולא רץ ליועמשית ולעיתונות, מתי יתחילו נבחרי הציבור לטפל באזרחים במקום בעצמם, בפרסומם העצמי, ובפוליטיקה , על זה נאמר מושחתים נמאסתם
    סגור
  • 27.
    זה אמיתי שהאופציה קיימת בכלל ???
    יהודי 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה השלב הבא עגינה של ספינת מלחמה איראנית ? חלם !!! בהובלת הבג"ץ שונא היהודים וראשיו שישפטו במהרה בימינו אמן !
    סגור
  • 26.
    משט
    אלי שטרית 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    יהב מה אתה פונה למנובלתהזאתפושעת שונאת ישראל יש ממשלה בישראל
    סגור
  • 25.
    להטביע
    מיכה 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    צריך להטביע את המשט לפניי שיגיע לחיפה!!
    סגור
  • טען עוד
  • 24.
    כל הכבוד לראש העיר חיפה מר' יהב
    ישראלי גאה 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כידוע הנורווגים שונאי ישראל המה, כל מטרתם היא לגרום לתגובה אלימה מצד ישראלים כדי להראות לשונאינו,כאילו אנחנו מחרחרי המלחמה, אין לאפשר לשום משט משום מדינה להגיע לישראל בתקופת המלחמה, במקרה שאכן לא תשתנה ההחלטה הלא הגיונית, על ראשם של המנהיגים תיהיה התוצאה.
    סגור
  • 23.
    לא יהיה כלום כי אין כלום. גם התיקים תפורים וגם המשט (ל"ת)
    יהודה 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 22.
    לאיים בהטבעה שלהם
    סא"ל מיל. 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מי ששןלח פרובוקציןת לתוך מלחמה עלול להיפגע. די לזלזל בישראל וביהודים. נורבגים מפגרים.
    סגור
  • 21.
    תפנה לממשלה הנבחרת כמו שמקובל בדמוקרטיה
    שאול 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    3 5
    היועמ"שית אינה המנהלת של המדינה.
    סגור
  • היועמשית העוינת לממשלה היא פשוט חייבת להיות מפוטרת (ל"ת)
    יגון שאולה 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 20.
    משאט נורווגי
    איציק 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    2 1
    במקום להלחיץ את ציבורחיפאי.פשוט לגרש את נורווגים.מוטב שיעשו את הפגנות אצלם בבית.
    סגור
  • 19.
    המקום היחיד שבו תיבחן נכונה נאמנותו של הערבי הישראלי
    גרוס אלי 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 3
    זה בדיוק מה שצריך לקרות על מנת שנעמיד במבחן אמיתי את נאמנותם של ערביי חיפה לחיים משותפים
    סגור
  • מישהו פה חי בסרט
    דונלד 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    תגיד לי אתה עיוור או טיפש? ראינו את ה''נאמנות'' שלהם מחזיקים דגלי ''פל0טין" במושבה הגרמנית בכל הזדמנות שיש
    סגור
  • 18.
    יהב והמשט מנורבגיה.
    פינחס. 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מגילת המגילות ועילת העילות.
    סגור
  • 17.
    יהב והמשט מנורבגיה. (ל"ת)
    פינחס. 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    בגץ נגד המשט
    גידוס 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מכתב המסכן התורן..
    סגור
  • 15.
    מ.חורב
    שרה 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שיצטרפו ישר למפגינים בחורב ממתינים להם בשמחה
    סגור
  • 14.
    יפה מאוד
    חיפאי 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יונה, כל הכבוד תרחיק מאיתנו כל רשע כזה, דרך אגב יש מלא חזירים בבורלא.
    סגור
  • 13.
    משט מחאה מול אוסלו
    חוני 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הגיעה העת למשט מחאה מול נורבגיה ללמד את הליצנים האלה לקח
    סגור
  • 12.
    המלל ומיארה - מיותרים
    חלם 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ראש העיר צריך להורות לנמל שלא להרשות לספינה לעגון בו.
    סגור
  • 11.
    שריפת המשט תהיה תגובה ציונית הולמת (ל"ת)
    משה 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    10 1
    סגור
  • ואז ישראל תועלה על טיל
    קול 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 2
    הפעם בצדק עקב פשעי מלחמה. עדיף לתת לה לעגון בתל אביב.
    סגור
  • 10.
    אפשר עוד?סיפור לילה לפהי השינה ?
    שלמה 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מה כל בבתבכיינות הזו ? אדוני ! זוכר את במרמרה ? אל תפחד
    סגור
  • 9.
    גרוש כול ערבי חיפה (ל"ת)
    גבר 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    4 8
    סגור
  • 8.
    מהומה בחיפה
    שלמה 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 6
    יונה יהב גיבור גדול על חזירי הבר ,חסרי הישע הכול יתפוצץ בפנים בקרוב חיפה ,תותקף במאות טילים ניראה אך,,הוא יגיב הזקן המחורבן שרצח אלפי,,חזירי בר חסרי ישע במשך עשרים שנה ועדיין ממשיך אלוהים ישלם לך בגדול
    סגור
  • הזייה
    ישראל 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יותר ישוב לאנשים כמוך חזירי הבר על פני בני אדם, ועוד זה נראה לך אפילו מין הומניזם כזה, שוויוני. הזויים.
    סגור
  • טוב, סתמי! (ל"ת)
    שמפו 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    יכולים להטביע את המשט בצורה מסתורית (ל"ת)
    בב 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 6.
    דגלי פלסטין
    אבי כהן 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 3
    זאת מימלא העיר שמניפים בה הכי הרבה דגלי פלסטין אז היא העיר הכי מתאימה לאוניה של פלשתינים
    סגור
  • 5.
    בלגן בנמל המפרץ בחיפה
    ישראל עמיחי 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כרישי הנדל״ן העירו ומינו אותו לראש העיר בכדי לגמור את כול הנקודות הירוקות האחרונות בעיר, כמו במעונות גאולה וגבעת זמר, מנסה בכול דרך לטשטש את מעשיו הפרטיים, כמו שניסה לפגוע בתיפקודה של ראשת העיר ,העיר מלוכלכת ומזוהמת וכול הביובים זורמים לחופי רחצה
    סגור
  • 4.
    זה דווקא יתן הגנה לנמל חיפה והזדמנות לפתוח סוף סוף
    אבימלך 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 3
    במלחמה להשמדת חיזבאלה ולבנון.
    סגור
  • 3.
    האם היועצת היא הרשות המבצעת?
    איש תם יושב אוהלים 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    7 0
    האם זו שאלה של חוק? מה ליועצת ולסוגיה הזו? המדינה אבדה את דרכה לא הכל שפיט. לשם כך יש שר ביטחון, שר לבטחון פנים וראש ממשלה שאמורים לנהל את העניינים.
    סגור
  • היא הזרוע הביצועית של שלטון בג״צ. (ל"ת)
    משה 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • מציאות קשה
    שי 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    על פיה יישק דבר
    סגור
  • 2.
    לא רלוונטי
    לא רלוונטי 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מי רוצה פה את הנורווגים?? הם יכולים לשוט ללבנון או לתימן לפגוש את החברים שלהם
    סגור
  • 1.
    אתם מעסיקים כתבים או מתמללים?
    אורן 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מה זה הדבר הזה? לזה קוראים כתבה?
    סגור