בארץ

צבי סוכות: "אף אדם בישראל לא יודע לגייס את החרדים"

על גיוס החרדים לצבא ("אין אף אדם בישראל שיודע לגייס את הציבור החרדי מהיום למחר"), מה לדעתו בן גביר צריך לעשות בטיפול באלימות המשטרתי, ועל הקרב בטוויטר מול הבן של אייל ברקוביץ' ("הייתי בהלם מאיך שזה התפוצץ") חבר הכנסת צבי סוכות בריאיון
דורון בלוך |  8
צבי סוכות (צילום יונתן זינדל פלאש90)
חבר הכנסת צבי סוכות ממפלגת הציונות הדתית, נחשב לקולני ודומיננטי במשכן הכנסת, למרות גילו הצעיר והוותק הפרלמנטרי הלא רב שלו. סוכות משמש כיו''ר ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון לענייני יהודה ושומרון, ובעבר גם שימש כמנכ''ל מפלגת עוצמה יהודית. בראיון ל-ice עונה חבר הכנסת סוכות על השאלות הבוערות, ומספר באופן אישי מעט על עצמו בתוף הקלחת הפוליטית.
מה דעתך על מתווה נתניהו לעסקה לשחרור החטופים וסיום המלחמה?
אין לי מושג מה הפרטים שלו. אם הוא כמו שהציג נשיא ארצות הברית הוא נוראי.
זאת אומרת שלא הציגו לכם פרטים נוספים? שמעת עליו רק דרך התקשורת?
בדיוק. ובמידה והוא יעבור כפי שהציג ביידן, כמו שהצהרנו, לא נהיה יותר חלק מהממשלה.
אתה מכוון לתפקיד שר בעתיד? יש איזה משרד שקורץ לך?
כרגע לא. אני חדש בכנסת, ואוהב את הכנסת, יש לי עוד הרבה דברים לעשות בכנסת. אני בן שלושים ושלוש, החיים עוד לפניי. אני לא ממהר לשום מקום.
 
אתה מגיע מתוך הציבור החרדי, גדלת שם, ולכן אולי דווקא אתה יכול יותר להבין את הציבור הזה. מה דעתך על כל נושא גיוס החרדים?
אני חושב שתורה וצבא זה דבר שהולך יחד, אנחנו במלחמה וצריכים הרבה חיילים, כמה שיותר, בצורה הפשוטה והטבעית. לצערי הציבור החרדי לא נמצא במקום הזה. אבל אני לא חושב שמה שיביא אותו לשם זה סנקציות. זה הולך לעשות להיפך. צריך לעשות תהליך ארוך לשילוב החרדים במדינת ישראל. זה אירוע שהיה צריך לקרות לפני שבעים שנה, ולא קרה. ואנחנו צריכים שהוא יקרה, אין לנו ברירה.
השינוי צריך להיות בכל הרבדים במדינת ישראל, השינוי צריך להיות גם בצה''ל וגם במקומות אחרים, שצריכים לקדם ולהתאים את עצמם לאורך החיים החרדי במקום לכפות עליהם דברים שמנוגדים להשקפת העולם שלהם, כמו אירועים בהפרדה ושאר הדברים מהסוג הזה. זה דבר שגורם להרבה מאוד ניתוק. כנ''ל בצבא. אתה רוצה שבחור ישיבה ילך לצבא אבל אז אתה אומר שאסור לו לצאת כשנותנים לחיילת לשיר. זאת בעיה הדברים האלה.
 
כיום הרמטכ''ל מדבר על צורך קיומי. לעכשיו. איך זה מסתדר עם תהליך שילוב ארוך?
אם היה כפתור שהיה אפשר ללחוץ וכל החרדים היו מחר בצבא, הייתי לוחץ עליו בלי לחשוב פעמיים. אני פשוט לא חושב שיש. אין אף אדם בישראל שיודע לגייס את הציבור החרדי מהיום למחר. אף אחד לא יודע לעשות את זה. גם אם תשלח את מצ''ח לכל הישיבות לא תקבל בתמורה את כל הישיבות בצבא. הם פשוט ילכו לכלא. צריך כיום לעשות תהליך שילוב כמה שיותר מהר. האמירה כאילו אפשר לגייס את החרדים מהיום למחר היא אמירה פשוט פופוליסטית.
יש דברים שלדעתך הקואליציה טעתה בהתנהלות שלה במהלך המלחמה? שבדיעבד היית עושה אחרת?
אני לא חבר קבינט. יש הרבה דברים שהייתי עושה אחרת. אבל אני מגבה את מה שקיים.
אתה מציג את נושא האלימות המשטרתית כנושא שקרוב אליך, נושא שתחת תחום האחריות של שר שאתה נחשב מאוד מקורב אליו, מה לתפיסתך השר בן גביר צריך לעשות בנושא?
השר בן גביר במשך כל כך הרבה שנים גם חווה בעצמו את האלימות המשטרתית. מול העיניים שלי ראיתי איך מרביצים לו בעבר, והוא גם מכיר כל כך הרבה תיקים אז זה נושא שקרוב לליבו מאוד. אני חושב שהדבר הנכון שצריך לעשות זה תהליך שצריכים לעבור כל השוטרים שנמצאים בקצה בסיטואציות רגישות, ולעבור היכרות עם הציבור שאיתו הם מתמודדים.
היכרות מעמיקה, זאת אומרת גם עם המגזר החרדי, גם עם כל מגזר בארץ שהם עובדים מולו. גם אם זה מול המפגינים של קפלן. הם צריכים להכיר את האנשים שהם עובדים מולם. בסוף זה תמיד הופך להיות אירוע טעון שאתה צריך להשתמש בכח, להזיז אנשים מהכביש, שזה לגיטימי לגמרי, אבל מכאן ועד לאירוע שמתפתח לאירוע טעון בדברים שלא ראויים, לזה צריך איזושהי היכרות ואיזושהי אמפתיה בסיסית.


''צריך היכרות ואמפטיה בסיסית''. ח''כ סוכות בצעדת הדגלים בירושלים. קרדיט: דוברות
את מי מהאופוזיציה אתה כן מעריך?
את כולם. חוץ מהסיעות הערביות. באמת את כולם, אני לא סתם אומר, אני חושב שהם אנשים טובים בסך הכל. חוץ מהסיעות הערביות שהן תומכות טרור ויש שם אנשים שצריכים לשבת בכלא.
לפני כמה ימים הבן של אייל ברקוביץ', ליאור, צחק עליך בטוויטר, על השם צבי, ואתה בתגובה עקצת בחזרה עם תמונה של אייל וצבי, כעריצה על שם אביו אייל. כמה הטוויטר והרשת תופסים אצלך מקום? 
לצערי לא נמצא שם מספיק. הייתי רוצה להיות יותר, אבל אין לי זמן, היום שלי עמוס מאוד. אני אוהב את הטוויטר, אוהב לגלוש, אוהב לקרוא ולהתווכח, ואוהב ללמוד מאנשים שחושבים אחרת ממני. לצערי היום שלי כל כך עמוס וזה רק מחריף וגובר.
בציוץ עם ברקוביץ' זה היה על הדרך כשהייתי בצפון, צייצתי כשנכנסתי לפגישה, וכשיצאתי הייתי בהלם מאיך שזה התפוצץ.

הציוץ של חבר הכנסת. מתוך X
עשה חשק לעוד?
לא ממש. זה דברים שעשיתי על הדרך.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    הגדרה של גיוס!!!!
    אנצי 06/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גיוס זה כאשר אנשים לבנים שולחים אנשים שחורים להילחם באנשים צהובים,כדי להגן על מדינה שהם לקחו מהאנשים האדומים-ג'יימס ראדו על מלחמת וייטנאם!!!!
    סגור
  • 7.
    במלחמת מצווה!!!!
    אנצי 06/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במלחמת מצווה כולם יוצאים.גם חתן מחדרו וגם כלה מחופתה-חז"ל!!!!
    סגור
  • 6.
    כו. רבקו.
    סלטיקס 06/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפחות תעשו שרות לאומי
    סגור
  • 5.
    מדהיםהצבי והאייל !עם איי קיו ענק כזה ארצה לראותו בממשלה (ל"ת)
    שירי 06/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    זה הטעות של צבי סוכות!!!!
    אנצי!!!! 06/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא שלא מסוגלים לגייס חרדים,פשוט המערכת לא רוצה לדעת שהמעשה יפרק את הממשלה ולכן לא מוכנה להתמודד עם ההשלכות.אבל,כולם יודעים שברגע שיהיה רגע מכונן יקרה 1 מ-2 אירועים:או שכולם יתגייסו או שהחרדים יברחו.כך שנראה אותם מתמודדים בנכר בלי מדינה!!!!
    סגור
  • 3.
    אדון צבי ״אין לי אמון בצבא״ סוכות
    איתמר 06/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתם הפוליטיקאים הפכתם למפעל מחזור של מילים, כל הכתבה הזאת יותר ארוכה מהביוגרפיה שלך. אדון צבי סוכות אתה צריך לנסוע לתאילנד להתנחל שם לפני שארגוני פשע נוספים ילמדו להקים מפלגה ולהפוך את עורם כמוך.
    סגור
  • 2.
    הרצחתם וגם ירשתם? תהיו שווים בחובות ותקבלו זכויות
    חרד להיות חרדי 06/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תתגייסו את עצמכם לשמור על עצמכם במובלעות ההתנחלויות ותמנעו את האסון 7 באוקטובר הבא
    סגור
  • 1.
    אף חייל יהודי שאהב המדינה לא יכול לשרת בצבא. כדי לשרת מ (ל"ת)
    שרה 06/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור