משפט

רגעי הכרעה: שופטי בג"ץ ידונו בעילת הסבירות בשלישי הקרוב

דריכות במערכת הפוליטית לקראת העימות המתקרב בין הממשלה לבג"ץ כבר ביום שלישי: בית המשפט העליון בעתירות נגד הכנסת והממשלה. האם נראה החלטות של הכנסת שבג"ץ יפסול? | לוח הזמנים המלא

דוד זולדן | 
גלי בהרב מיארה, בנימין נתניהו, אסתר חיות (צילום פלאש 90/ גדעון מרקוביץ, יונתן זינדל)
מתחמם הקרב בין הכנסת לבית המשפט העליון שעולה שלב לקראת רצף של דיונים בבג"ץ בשורת עתירות שהוגשו נגד החלטות הכנסת והממשלה.
ביום חמישי שעבר (7 בספטמבר) התקיים הדיון בעתירה נגד שר המשפטים יריב לוין סביב סוגיית אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים, העתירות הוגשו ע"י סיעת יש עתיד והתנועה לאיכות השלטון. העתירות אילצו את לוין לכנס את הוועדה ולהפעיל אותה לטובת בחירת שופטים חדשים, כאשר על הרקע הזה קיים ויכוח חריף על הייצוג המשפטי. לוין דרש ממיארה ייצוג עצמאי, לאור העובדה שהוא לא היה מרוצה מהעמדה שגובשה ע"י היועמ"שית שנעתרה לבקשתו.
ביום שלישי הקרוב (12 בספטמבר) יתכנס לראשונה ובאופן תקדימי הרכב מורחב של 15 שופטי בית המשפט העליון לדיון על העתירות שהוגשו נגד החוק לצמצום עילת הסבירות, כאשר השאלה המרכזית היא: האם בג"ץ יתערב באופן תקדימי בתיקון חוק יסוד שאושר במליאת הכנסת.
בסוף החודש (28 בספטמבר) בג"ץ צפוי לקיים דיון מורחב בעניין חוק הנבצרות, לאחר שהתקיים דיון ראשוני בחודש שעבר אך הוחלט להרחיב את ההרכב ל-11 שופטים. בנוסף בג"ץ כבר הוציא נגד החוק צו על תנאי, ודרש מהמדינה תשובה בנוגע לטווחי החוק – האם תהיה מידית או רק עתידית, בממשלה הבאה.
יש לציין כי גם במקרה הזה מדובר בהתערבות בתיקון חוק יסוד – שעלול להוביל להתנגשות חזיתית בין המערכת הפוליטית למערכת המשפטית.
 
בנוסף, אמור להתקיים החודש הדיון בעתירה נגד כהונת ראש הממשלה בנימין נתניהו, בטענה שהוא מפר את הסכם ניגוד העניינים המשפטי עליו חתם, ולכן על היועצת המשפטית לממשלה להוציא אותו לנבצרות.
ובנושא אחר שקצת חורג מסוגיות הרפורמה: בשבוע שעבר הוגשה עתירה נגד ההחלטה להקים את ועדת הבדיקה הממשלתית לעניין פרשת הרוגלות "פגסוס", וגם על סוגיה בוערת זו זה צפוי בקרוב דיון בבג"ץ.
כהונתה של השופטת אסתר חיות בתור נשיאת בית המשפט העליון יסתיים באמצע חודש אוקטובר, ועד כה טרם ברור מי ימלא את התפקיד אחריה, לאחר שהשר לוין מסרב לכנס את הוועדה. המחליף לפי שיטת הסניוריטי הוא השופט יצחק עמית, אך הקואליציה לא מעוניינת למנות אותו, אפילו שופט העליון יוסף אלרון הציג את מועמדתו באופן תקדימי ותיתכן דרמה בתרחישים שונים שעוד מוקדם לצפות אותם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה