משפט

עוקץ מכירת הדירה נחשף: כך ניסה להחזיר חובות לשוק האפור

עוקץ שכונת הארגזים: מכר נכס שאינו שלו לשלושה רוכשים שונים כדי לכסות חובות בשוק האפור
מערכת ice |  3
משכנתא (צילום shutterstock)
תושב תל־אביב מכר נכס ברחוב שבט בשכונת הארגזים שבדרום תל־אביב, לשלושה רוכשים שונים, ואת התמורה העביר, דרך ילדיו וגרושתו, לגורמים בשוק האפור. כמו כן, ניסה האיש למכור את הנכס לרוכש נוסף, וכל זאת על סמך מסמכי ארנונה הרשומים על שמו, מבלי שיש לו שום חזקת חוקית על הנכס.
הפרשה נחשפה בשורה של בקשות אותן הגישה עו"ד גלית שוקרון, שמונתה כנאמנת לנכסי האיש, אשר הורשע וריצה עונש מאסר בעבר במסגרת הליך פשיטת הרגל שאליו נקלע.  עו"ד גיא סרוסי, המייצג את אחד מקורבנות העוקץ, מציין כי הליך פשיטת הרגל של תושב תל־אביב האחראי על תרגילי העוקץ, הסתיים בהפטר מותנה, אך בשל חשיפת התנהלותו, במכירת נכס שאינו שלו, ביקשה הנאמנת להורות לו ולבני משפחתו להעביר את כל הכספים שאותם קיבלו לקופת הכינוס – ומשם לנושיו.

בבקשותיה של הנאמנת היא מציינת שהגיע אליה מידע לפיו במאי האחרון מכר החייב את הנכס לאדם אחר תמורת סכום של 330 אלף שקלים. לדבריה, בצו ההפטר שקיבל מצוין בפירוש שכל הכספים והזכויות השייכים לו ולא דווחו במסגרת הליכי הפש"ר, יועברו מיד עם גילוים לקופת הכינוס. לדברי עו"ד סרוסי, הנכס אותו מכר העבריין כלל לא שייך לו. "סבו של החייב ומשפחתו פלשו אל הנכס לפני שנים, ועקב כך הוצא נגדם פסק דין לפינויו" מציין עו"ד סרוסי. לדבריו, העוקץ לא פינה את הנכס, ומשום כך חייבה אותו עיריית תל־אביב בארנונה בגין שימוש בנכס.
באמצעות מסמכי הארנונה, טוען עו"ד סרוסי, הצליח האיש לשכנע את מרשו להפקיד בידיו כ-330 אלף שקלים בעסקת מכירה מפוברקת. הדבר נודע לנאמנת לאחר שקורבן העוקץ גילה כי מדובר בתרגיל עוקץ. ביולי 2022, בעקבות ביצוע המכירה הראשונה, פנתה הנאמנת בבקשה דחופה לביהמ"ש המחוזי בתל־אביב כדי שיורה על השבת הכספים לקופת הכינוס, ויאסור כל דיספוזיציה בנכס. 
כב' השופט אילן דפדי, קיבל את בקשתה והורה לפושט הרגל להימנע מביצוע כל פעולה בכספים שהתקבלו בתמורה לנכס. כמו כן, הורה לו השופט דפדי לדווח לנאמנת, לאלתר, היכן נמצאים הכספים, ולהעביר אליה את מסמכי הדיווח לרשות המיסים שהוצאו בעקבות העסקה. לדברי עו"ד סרוסי, בכך לא תמו מעלליו של תושב האחראי על תרגילי העוקץ. לדבריו, האיש פנה לקורבנות נוספים - בני זוג תמימים מאזור המרכז, ומכר להם את אותו נכס, הפעם עבור 828 אלף שקלים. 
עקב ביצוע תרגיל העוקץ הנוסף, פנתה הנאמנת לאחרונה לביהמ"ש המחוזי בבקשה נוספת, ובה היא דורשת את השבת הכספים גם מתרגיל עוקץ זה לקופת כינוס הנכסים, לאחר שכספים אלה, לטענתה, הועברו לחשבונותיהם של שני ילדי העוקץ ולגרושתו. 
הנאמנת הדגישה בבקשתה כי רוב חובותיו של החייב נוצרו בחוסר תום לב כתוצאה ממעשים פליליים, שבגינם אף הורשע ונדון למאסר בפועל. עתה, לדבריה, חרף כך שתלויה ועומדת נגדו בקשה לצו מאסר נוסף, הוא ממשיך לפעול ולפגוע בצדדים נוספים, ולראיה, הוא אף ניסה לבצע ניסיון נוסף, שלישי במספר, למכירת הנכס.
הנאמנת מציינת בבקשתה כי "מדובר בחייב מתוחכם שנדרשת בעניינו פעולה מהירה ויעילה, כדי למנוע חשש של הברחת כספים". כמו כן היא מדגישה, כי בכספי התמורה לנכס שהתקבלו עד כה, בסכום של יותר ממיליון שקלים, יש כדי לסייע בפירעון החוב שיצר החייב אצל נושיו.
בתגובת החייב לבקשה להוצאת צו מאסר נגדו, הוא טוען, כי מכירת הנכס לרוכש הראשון התבצעה, מאחר שסבר כי הוא יכול לעשות כן, מכיוון שהנכס רשום על שמו בעירייה. לדבריו, כאשר התברר לו כי אינו יכול להעביר את הנכס על שם הרוכש, הוא החזיר לו במזומן חלק מהסכום וחלק אחר העביר לקבלן שהתעתד לבנות בשטח. 
לדברי עו"ד סרוסי המייצג את קורבן תרגיל העוקץ הראשון – דבריו אלה של העוקץ רחוקים שנות אור מן האמת. "הוא מעולם לא השיב, ואפילו לא שקל, למרשי" טוען עו"ד סרוסי. באשר לטענת הנאמנת, לפיה בני משפחתו של שימשו עבורו צינור להברחת הכספים, טוען החייב, כי ילדיו ניתקו עימו כל קשר בשל מעשיו, והוא עשה שימוש בחשבונותיהם ללא ידיעתם והסכמתם, באמצעות האפליקציה והכרטיס הדיגיטלי של "פפר", שאפשר לו לעשות כן.
באשר למכירת הנכס לרוכשים הנוספים, טוען החייב, כי מדובר בעסקה מותנית שבוצעה לאחר ביטול העסקה עם הרוכש הראשון, וכי סיכם עימם כי יחזיר להם את כספם. לדבריו, הוא לא עשה זאת עד כה, מאחר שנאלץ לשלם חובות לנושים בשוק האפור, שמאיימים על חייו ועל חיי משפחתו. גם בקשתה השנייה של הנאמנת, עו"ד גלית שוקרון, התקבלה לאחרונה על ידי השופט דפדי מביהמ"ש המחוזי בתל־אביב.
כמו כן, התקבלה לאחרונה בקשה שלישית של הנאמנת, לפיה הצליח העבריין לעקוץ קורבן שלישי בסכום של למעלה מ-360 אלף שקלים. בכסף הוא רכש רכב ב.אמ.וו יוקרתי לאחד מקרובי משפחתו. גם בקשה זו של הנאמנת התקבלה ע"י השופט דפדי. עו"ד גיא סרוסי, המייצג את קורבן תרגיל העוקץ הראשון, פועל עתה להשבת הכספים למרשו. לדבריו, מרשו נפל בפח שטמן לו העוקץ, ואם בית המשפט ייענה לבקשת הנאמנת לנכסיו, ויעביר את הכספים לנושיו, יקבל מרשו חזרה לידיו סכום זעום ביותר.
לדברי עו"ד סרוסי, על פי חוק חדלות פירעון (פש"ר), כל הכספים שנצברים במהלך הליכי חדלות הפירעון מופקדים בקופה שנקראת "קופת נשייה", עליהם מופקדים נאמנים, הממונים על ידי בית המשפט. כספים אלה מחולקים, בתנאים מסוימים, לנושים שתביעות החוב שלהם אושרו על ידי הנאמנים, במסגרת הסדר הנושים. על פי רוב, בראש רשימת הנושים נמצאים הבנקים וחברות האשראי, כשיתר הנושים נדחקים אל סוף התור, ומסתפקים בחלק זעום מכספי החוב.
בימים אלה עומד עו"ד סרוסי להגיש לנאמנת בקשה להשבת מלוא הכספים שנגזלו ממרשו. בבקשתו  ידגיש עו"ד סרוסי כי יש להחריג את הכספים שקיבל החייב מהרוכש שנעקץ, שכן חוב זה נצבר לאחר שהחייב היה כבר נתון בהליך שפיטת רגל. "היות ומדובר בכספי גזל מתרגיל שהתבצע במהלך היותו של העבריין פושט רגל, אין להתייחס אל הכספים הללו כאל שאר נכסיו, אלא כאל כספי גזל לכל דבר ועניין, ואלה אמורים לעבור במלואם לקורבן העבירה" טוען עו"ד סרוסי. כאמור, הפרשה כולה נדונה בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל־אביב.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הערת אזהרה בטאבו
    אבי נפתלי 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמה אפשר להיות נאיבי , קונה שרוצה לרכוש נכס , משאיר בנאמנות צ׳ק אצל עורך הדין עד לאחר רישום הערת אזהרה בטאבו , קונים יותר מדי נאיביים ( דרך אגב , אני מכיר מישהו שרוצה למכור את מגדל אייפל בפריז , אולי אפשר לעניין את הקונים במחיר מציאה )
    סגור
  • 2.
    מאז שהעבירו את חוק ההפטר של חייבים או נוכלים מפחיד
    קשקש 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המדינה הכשירה את האפשרות לרמות בלי הגבלה .חייבים לבטל את החוק ולהחזיר את החוק הישן שהחוב רובץ על החייב כל חייו. פחות נוכלים
    סגור
  • 1.
    לא הבנתי
    שרון 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אנשים קונים נכס בלי עו''ד ?
    סגור