משפט

"קשרים למאפיה הרוסית": הפיצוי הענק שיקבל מיכאל צ'רנוי

איש העסקים יקבל את פיצוי של 1.5 מיליון שקל המדינה לאחר שבתחילת שנות ה-2000 הואשם בכך שניסה לעזור למאפיה הרוסית להשתלט על חלק ממניות בזק
מערכת ice |  5
מיכאל צרנוי
בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע היום (חמישי) כי מדינת ישראל תפצה את איש העסקים מיכאל צ'רנוי ב-1.5 מיליון שקל. הפיצוי מגיע בעקבות תביעה שהגיש בעלה לשעבר של ניקול ראידמן ב-2020 בגובה 8 מיליון שקל נגד המדינה בטענה שהתרשלה כלפיו בעצם הגשת כתב האישום נגדו בפרשת בזק - פרשה בה הוא ואיש העסקים גד זאבי זוכו לחלוטין. 
על פי כתב האישום שהוגש ב-2002, צ'רנוי פעל יחד עם זאבי לרכוש במשותף כ-20% ממניות בזק. הנאשמים צפו כי צ'רנוי לא יוכל לקבל היתר משר התקשורת להחזיק במניות, ולכן הוסכם ביניהם כי חלקו של צ'רנוי ברכישת המניות יהיה חסוי, ואילו זאבי יוצג כלפי הרשויות כאדם היחיד העומד מאחורי הרכישה. זאת, כאשר למשרד התקשורת חשוב היה לקבל שקיפות מלאה בעניין המחזיק במניות בזק, מסיבות ביטחוניות.
בתחילת שנות ה-2000 פורסם כי המשטרה חושדת שהמאפיה הרוסית מנסה להשתלט על בזק ושמו של מיכאל צ'רנוי הוכתם. כאמור, ב-2015 זוכו השניים מכל אשמה. 
הסדר הפשרה הושג בין המדינה (משרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים) שיוצגה על ידי עו"ד עדי אברונין לצ'רנוי שיוצג על ידי עוה"ד ירון קוסטליץ ויואב סגל ממשרד קוסטליץ ושות' ואושר היום על ידי השופטת רחל ברקאי, שציינה כי היא "מברכת על הסדר זה ונותנת לו תוקף של פסק דין". בהסדר הפשרה מצוין כי הסכום ישולם לפנים משורת הדין ומבלי להודות באחריות או בטענה ו/או בעובדה כלשהי. סכום הפשרה כולל בתוכו שכר טרחת עו"ד ומסלק את מלוא דרישותיו ותביעותיו של צ'רנוי כלפי המדינה.
בכתב התביעה טען צ'רנוי כי "כתוצאה ממעשיה ומחדליה של המדינה כלפי צ'רנוי, שלא כדין, הפך מיכאל צ'רנוי מאחד האנשים העשירים בישראל וברוסיה, אשר הונו האישי נאמד - בין היתר ע"י המדינה עצמה - במיליארדי שקלים, לאדם שהיקף עסקיו צומצם באופן משמעותי, ומעמדו ועושרו רחוקים מאוד משהיו".
עוד טען שהתמשכות ההליך פגעה באופן בלתי הפיך בשמו הטוב, שההליך פגע ביכולתו לנהל את עסקיו, ו"גרם בפועל לכך שגורמים בכירים בחו"ל ובהם בנקים, עסקים ואנשי עסקים, סירבו לתת לו שירותים ועמדו על ניתוק הקשרים המסחריים עימו". עוד טען כי הוא שילם 16 מיליון שקל כשכר טרחה למשרד עו"ד י. וינרוט בגין ניהול הגנתו בהליך הפלילי.
מנגד, המדינה ביקשה לדחות את התביעה נגדה וטענה כי "הטלת אחריות נזיקית על המשטרה או על הפרקליטות עלולה להרפות ולהרתיע את הרשויות מלבצע את תפקידן על פי חוק". עוד טענה המדינה כי "העובדה שצ'רנוי שילם לטענתו סכומים מופרזים בעבור ייצוג, אין בה כדי לחייב את קופת הציבור לשאת בסכומים אלו". המדינה הוסיפה כי אף שבית המשפט הפלילי זיכה את צ'רנוי מהעבירות שיוחסו לו, "לא נפלה כל רשלנות בניהול ההליך נגד צ'רנוי המקימה לו זכות לפיצוי מהציבור".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    וצי מהפרקליטות ומעאכת המשפט המושחתת ישלם מחיר ?
    יואב בן צרויה 04/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ישאו באחריות בפרקליטות ויטפטרו יפוטרו כמו שמתרחש בכל תחום בו עובד מתרשל וגורם נזק אדיר ?
    סגור
  • 4.
    זה הכוח של מערכת המשפט המעווותת
    חיים 04/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עכשיו תבינו למה לבגץ והיועצת אסור לשלוט במדינה מה שלא מוצא חן בעניייהם הם מפילים אותך משפטית עכשיו תראו את כל הפעולות הגרועים שהם עשו נגד מי שהפריע להם
    סגור
  • 3.
    13 שנים עינוי דין לשווא
    זיוה 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברור שהמדינה צריכה לפצות את צ'רנוי !
    סגור
  • 2.
    אדם שילם מליונים והפסיד מליארדים בגלל המדינה ומקבל 1.5
    מושיקו 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בושה...אם הפרקליטות מודה שעשתה טעות וגרמה לכזה נזק.על מנת לא להרחיק עשירים מלהשקיע בארץ צריך לפצותו בכול הסכום של מילארדים...זה הזוי שמאשימים אותו שלקח יצוג יקר מה ששילם צריך לקבל...או לפצותו בקריאה על שמו דברים כמו כביש 6 יקרא כביש צרנוי..או לקרוא שם עיר על שמו כמו ששינו את נצרת עלית לנוף הגליל ככה נתניה יכולה לשנות את שמה לצרנויה
    סגור
  • 1.
    לכתב
    כדורי 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה זה משנה מאפיה שמאפיה רוסיה מדינה מאד עשירה ואלה שגרפו חלק מהעושאר ברחו למדינות המערב עם הכסף מה חשבתם שהם ציונים שבאו לפה מאהבת המדינה היצחקתם אותי והאמת אני כן רוצה לדעת את המסלולים להעברת כסף למערב ולהגירה למדינות המערב אבל ברור שהסיכוי אפסי כי אני לא יודע רוסית ואולי אם אשלם להם הרבה כסף יסבירו לי איך עושים את זה
    סגור