משפט
הסודות של גנבי הרכב בישראל נחשפים: כך עובדת השיטה
גנבי הרכב בישראל כבר מזמן הפכו למיומנים ומתוחכמים מתמיד. בתשעת החודשים הראשונים של 2022 נרשמה עלייה של 155% בניסיונות הגניבה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. אז איך פועלת השיטה?
גנבי הרכב בישראל כבר מזמן הפכו למיומנים ומתוחכמים מתמיד. בתשעת החודשים הראשונים של 2022 נרשמה עלייה של 155% בניסיונות הגניבה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. חברת פוינטר, שעוסקת באיתור והשבת כלי רכב גנובים, חשפה אתמול (רביעי) את השיטות של הגנבים שהפכו למתוחכמות במיוחד כאמור, ואת הנתונים החדשים לשנת 2022.
"שרשרת גניבת הרכב מתחילה במשפחות בעלות מגרשי הפירוק, אשר מרכזות את ההזמנות לחלפים מהשוק המקומי וממוסכים בישראל. אלה מוציאות הזמנה לכלי הרכב המבוקשים על פי סוג, דגם ולעיתים גם צבע. חוליות הגנבים אשר מגרש פירוק המכוניות נמצא איתן בקשר, מקבלות את ההזמנה ויוצאות לשטח לחפש אחר הרכב המתאים", הסביר אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר.
אחרי שהרכב מאותר ונפרץ על ידי "הטכנולוג" של החוליה תוך שימוש במשבש GPS שכבר "מככב" ב-90% מסך גניבות המכוניות, נכנס אליו הנהג שמוביל את הרכב הגנוב כמה שיותר מהר למגרש הפירוק שנמצא בערי מקלט ושטחי ההפקר של הרשות הפלסטינית.
מסלול נוסף שעושות המכוניות הגנובות הוא כזה שבו פועלים הגנבים כעמצאיים. ברוב המקרים הם פונים לגניבת כלי רכב נפוצים במיוחד בשיטת פריצה שמכונה "דאבל" - פריצה לבית ולקיחת מפתחות הרכב. במקרים כאלו מגיעים הגנבים לאזורי הפירוק של כלי הרכב ושם מנהלים משא ומתן מול בעלי המגרשים ומוכרים את הרכב למרבה במחיר. אופציה שניה בה הם בוחרים היא איתור פרטי התקשרות עם בעל הרכב - באמצעות מסמכים שנותרו ברכב ויציעו לו לקנות את המכונית בחזרה, לעיתים במחיר מפתה מאוד כדי לחסוך את ההתנהלות מול חברות הביטוח - ההמלצה החד משמעית היא לא להתפתות לעסקאות האלו.
עוד ב-
כל העלייה הזו בניסיונות הגניבה והגניבות בפועל קורים במקביל למה שמכונה "שובר גלים" אותו מבצע מתגלגל שלכאורה היה אמור לצמצם משמעותית את הכניסה של גנבי הרכב. המסקנה העגומה היא שאחת מן השתיים - לגופי הביטחון יש את היכולת הסלקטיבית למנוע חדירה של מפגעים אבל לא של גנבים ולאחרונים הם מאפשרים להיכנס, או שעם כל המאמץ בשטח, ההשקעה הטכנולוגית ועיבוי הכוחות - קו התפר פרוץ לגמרי.
גם המיקומים מהם נגנבות המכוניות מוכיחים כי פעילות נחושה היא המענה הטוב ביותר לתופעה. אזור השרון שהיה אזור אסון בו התרחשו 38% ממקרי הגניבות ירד ל-25%. אזור המרכז לעומת זאת עלה מ-24 ל-32%. בשפלה עלו אחוזי הגניבה מ-9 ל-13%, באזור הצפון חגיגה עם זינוק של מ-5 ל-11%. ירושלים נותרה ללא שינוי עם 7% ואזור הדרום ירד מ-17 ל-12%. בפילוח של גניבות לפי ערים מתגלה נתון עגום במיוחד - הערים הגדולות הן מגרש המשחקים של גנבי הרכב - רבע מגניבות הרכב מרוכזות ב-3 ערים - תל אביב, פתח תקווה וירושלים.
גם המיקומים מהם נגנבות המכוניות מוכיחים כי פעילות נחושה היא המענה הטוב ביותר לתופעה. אזור השרון שהיה אזור אסון בו התרחשו 38% ממקרי הגניבות ירד ל-25%. אזור המרכז לעומת זאת עלה מ-24 ל-32%. בשפלה עלו אחוזי הגניבה מ-9 ל-13%, באזור הצפון חגיגה עם זינוק של מ-5 ל-11%. ירושלים נותרה ללא שינוי עם 7% ואזור הדרום ירד מ-17 ל-12%. בפילוח של גניבות לפי ערים מתגלה נתון עגום במיוחד - הערים הגדולות הן מגרש המשחקים של גנבי הרכב - רבע מגניבות הרכב מרוכזות ב-3 ערים - תל אביב, פתח תקווה וירושלים.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(6):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
5.גניבת מכוניותשפן 10/2022/12הגב לתגובה זו0 0והנה שיטה פשוטה הרבה יותר בלי יותר מדי קומבינות . נהג גרר ערבי ישראלי רשאי להיכנס עם תעודה כחולה ליהודה ושומרון , מסתובב ועובר ליד רכב יוקרתי שנירכש לפני ימים אחדים , איש לא שואל במרכז ת״א מדוע הרכב מועלה לגרר . חוצים ליהודה ושומרון ומוכרים אותו במזומן במקום לסוחר מקומי שתמיד מוכן לקנות המועדפים הן BMW ומרצדס . הגרריסט מקבל במקום 30 אלף עבור BMW ו-40 אלף עבור מרצדס . העסק זורם ללא בעיות . והיה והגרריסט ניתפס המחיר עבורו הוא שלוש שנות מאסר . הסידור נוח לכולם לבעל הרכב המפוצה , למדינה שמכניסה רכב חדש וגובה הר של מיסים , חברת הביטוח מרוויחה ״קצת פחות״ וכולם מרוצים . המחיר בשטחים הוא כפול מהמחיר לגרריסט . למדינה אין ענין לעצור את התופעה (גם לפלסתינים מגיע מכוניות בהנחה ) . בעבר היה גוף משולב משטרה חברות הביטוח ועוד כמה גנבים ישראלים . הם תפסו מכוניות רבות אבל העסק נסגר . אפילו בעל הרכב מוותר בשמחה על רכבו גם אם מקבל בונוס מג׳יבריל רג׳וב.סגור
-
4.הטיפולים בשטחים יותר זולים (ל"ת)Mtlk 10/2022/11הגב לתגובה זו0 2סגור
-
3.חוק לנו יאמאין להשתמש בחלקים יד שניה בגלל זה גונבים אתא.א.חיפה 10/2022/09הגב לתגובה זו2 0מטומטמים היהודים להוציא חוק שרק תיקוני רכב עם חלקים חדשים ולא משומשים מי דיאסר מוסך יסגר המוסך לא יתכ גונבים רכב רק בגלל חלקים והרס עצום של מכוניות נורא!!!סגור
-
2.מסקנה איתוראן ופוינטר זה בזבוז (ל"ת)מוטי בר-נס 10/2022/08הגב לתגובה זו2 0סגור
-
1.חוק האוסר על שימוש בחלקי חילוף משומשים יביא סוף למחדל (ל"ת)גם גם 10/2022/06הגב לתגובה זו10 0סגור
-
חוק האוסרפורח אורח 10/2022/11הגב לתגובה זו1 0בכל מדינה בעולם מותר לתקן עם חלקים משומשים ולצערי הרב חלקים חדשים אורגינלים המחיר שלהם הוא אסטרונומי במקרה אני מכונאי ויודע כי היה לי מוסך אבל אפשר גם להשיג חלקים חדשים במחירים סבירים!! ולא חלקים גנובים או שמיוצרים בסין!!!!!סגור