משפט

טובת הנאה לעד המדינה? הפרקליטות נדרשת לתשובות

משפט רונאל פישר דן הבוקר בשאלה האם בכירי מח"ש הבטיחו לעד המדינה ערן מלכה שרישיון העו"ד שלו לא יישלל. עורכי דינו של פישר טוענים כי אם טענתו של מלכה נכונה, יש לכך השלכה על המשפט מאחר ומדובר בטובות הנאה שקיבל עד המדינה שהוסתרו מההגנה ומבית המשפט
מערכת ice | 
רונאל פישר (צילום רונן פדידה)

סוגיה חדשה ודרמטית במשפטם של פרקליט הצמרת לשעבר רונאל פישר ופרקליטת מחוז תל אביב לשעבר רות דוד. עד המדינה בפרשה, קצין החקירות לשעבר ערן מלכה, טוען כי במסגרת המשא ומתן טרם חתימתו על הסכם עד מדינה, הבטיחו לו בכירי מח"ש בעל פה, ללא כל תיעוד כתוב, כי לא יבקשו לשלול את רישיון עורך הדין שלו לאחר שיסיים לרצות את עונש המאסר שהוטל עליו בפרשה, כך על פי גלובס.
 


עורכי דינו של פישר טוענים כי אם טענתו של מלכה נכונה, יש לכך השלכה על המשפט מאחר ומדובר בטובות הנאה שקיבל עד המדינה שהוסתרו מההגנה ומבית המשפט.

פישר מואשם שקיבל מקצין המשטרה ערן מלכה מידע מחקירות משטרתיות אודות לקוחותיו. לפי כתב האישום, המידע הועבר לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה או בתמורה לכך שהצדדים ישכרו את שירותיו של פישר.
מלכה ששימש כקצין ביחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית בלהב 433 של המשטרה הורשע במסגרת הסדר טיעון בכך שסחר במידע מודיעיני משטרתי מתוך חקירות בתמורה לשוחד ולטובות הנאה. הוא הודה כי קָשר קֶשר עם פישר, עורך דין בעל שם וקשרים ענפים, שבמסגרתו לו מידע מחקירות סמויות וגלויות, התראות לגבי מעצרים צפויים.
הטענה של מלכה עלתה בהליך המשמעתי שנפתח נגדו באוגוסט 2021 בבית הדין של לשכת עורכי הדין בבקשה לשלול ממנו לצמיתות את רישיונו. זאת לאחר שמלכה, שריצה 7 שנות מאסר בפרשה, שוחרר ביולי 2019 ורישיון עו"ד הוחזר לו.
השופט משה סובל מבית המשפט המחוזי המנהל את ההליך מאז 2015, קיים היום בצהריים (ד') דיון בעניין. בדיון השתתפו פישר ועורך דינו אלי פרי, דוד - שהשתתפה יחד עם עורך דינה באמצעות שיחת וידאו, עורכת דינו של מלכה ימימה אברמוביץ' ועורך דינו של יאיר ביטון הנאשם בתיק.
כזכור, רישיונו של מלכה הושעה באופן זמני במהלך ניהול ההליך הפלילי נגדו. עם מתן פסק הדין נגדו בערעור בשנת 2016 הסתיימה ההשעיה. מלכה ריצה עונש מאסר ממושך ושוחרר כאמור ביולי 2019. לאחר שחרורו ומאחר ולא הוגשה נגדו קובלנה להשעיית רישיונו, הוא קיבל את רישיונו חזרה.-
בדיון שהתקיים היום בבית המשפט המחוזי בתל אביב עורכי דינו של פישר, פרי וראש לשכת עורכי הדין אבי חימי, גילו על טענתו של מלכה בנוגע לרישיון עורך הדין שלו, לראשונה בפרסום של העיתונאי זיו קריסטל באתר "פוסטה" לפני כשבועיים.
 

הגילוי של הסנגורים הוביל לתגובה חריפה שלהם לבית המשפט שבה נטען כי ההגנה מזועזעת, וכי אם הטענה של מלכה נכונה מדובר "בהסתרה כה מהותית כה חמורה וקשה שבבסיסה כוונת מכוון להסתיר מההגנה ובית המשפט טובת הנאה מרכזית". הגילוי הוביל לשורת דיונים ולקבלת התיק המשמעתי מבית הדין.

היעדר תיעוד כתוב על משא ומתן שנוהל עם מלכה הוא בניגוד להנחיה לתיעוד. השופט סובל שמע את הטענות של שני הצדדים וקבע כי אכן היה נדרש לתעד את המו"מ אך המשמעות תידון בהמשך.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה