משפט

נתניהו הבטיח נכס יוקרתי לפוטין, והשופט סיבך את בנט

בוטל הרישום של רוסיה כבעלת חצר כנסיית אלכסנדר בעיר העתיקה בירושלים. ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, סייע לרשום את הרוסים כבעלי הזכויות כמחוות תודה על שחרור נעמה יששכר. מי יהיו כעת הבעלים של האתר?
מערכת ice |  2
ולדימיר פוטין (צילום ויקיפדיה, vecteezy)
השלכות המלחמה הקשה בין רוסיה לאוקראינה מתגלגלות כעת אל המגרש הפוליטי בישראל. השופט מרדכי כדורי מבית המשפט המחוזי בירושלים ביטל את רישום המקרקעין של "חצר כנסיית אלכסנדר" על שם ממשלת רוסיה. חשוב להדגיש כי מדובר במקרקעין רגישים מאוד בעיר העתיקה בירושלים. המקרקעין ידועים כחצר כנסיית אלכסנדר נייבסקי, אשר רשומים בפנקסי המקרקעין העות'מאניים על שמה של הממלכה הרוסית המפוארת.
הרקע לרישום רוסיה כבעלת הזכויות באתר החל לפני כחמש שנים, כאשר ממשלת רוסיה הגישה עוד באוגוסט 2017 בקשה לרישומה כבעלת הזכויות במקרקעין. באוקטובר 2020, ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, נרתם לסייע למהלך ולמעשה סלל את הדרך עבור רוסיה בנושא, כמחווה ולכאורה אף כתמורה על שחרור הצעירה נעמה יששכר מהמעצר ברוסיה, בפרשה שהסעירה אז את המדינה.

החקיקה המנדטורית קבעה כי "לא יבורר ולא יחולט על ידי שום בית משפט בישראל כל משפט או עניין הקשורים במקומות הקדושים או בבניינים הדתיים או במקומות הדתיים בישראל או בזכויות או בתביעות הנוגעות לעדות הדתיות השונות בישראל". סמוך לקביעה, קיבלה המפקחת על רישום המקרקעין את בקשת הממשלה הרוסית ורשמה את אותה כבעלים הרשמיים חצר אלכסנדר. הממונה על מרשם המקרקעין דחה עררים שהוגשו על הרישום וקבע כי הפדרציה הרוסית, כלומר ממשלת רוסיה, היא מדינה ממשיכה.
חלק מהמתנגדות לרישום הבעייתי לכאורה, טענו כי הבקשה לחידוש רישום היא חלק מרכזי בעסקה שהתגבשה בין ממשלת ישראל לבין הפדרציה הרוסית, בקשר עם שחרורה של נעמה יששכר מבית הכלא ברוסיה, לאחר שנכלאה, שוב לכאורה, משיקולים פוליטיים בלבד.
השופט כדורי התייחס לרגישות הדיפלומטית בנוגע לרישום המקרקעין, ובפסק דין ארוך ומנומק קבע כי מכיוון שנתניהו קבע כי המקרקעין הם מקום קדוש כהגדרתו, הגורם המוסמך לקבוע מי הבעלים של האתר הקדוש אינו בית המשפט אלא ממשלת ישראל, שתצטרך להכריע בסוגיה.
 
המשמעות הברורה היא כי הנושא נתון כעת לשיקול דעתו של ראש הממשלה הנוכחי, נפתלי בנט, זאת בעיצומה של המערכה הקשה בין רוסיה לאוקראינה, כאשר סנקציות קשות מוטלות על הרוסים מדי יום במגוון היבטים – מכלכלה ועד ספורט.
חרף הבעייתיות הברורה בנושא, החלטת בית המשפט לבטל את הרישום האמור לא מותירה בידיו של בנט ברירה, אלא להכריע לגבי זהות הבעלים החדש במקרקעין החשוב הממוקם בעיר העתיקה.
את ארגון Orthodox Palestine society of Holy Land שהגיש את הערעור, ייצגו עורכי הדין שי גימלשטיין, אילן גולוד וישראל קליין ממשרד ש. הורוביץ ושות'.  
עו"ד שי גימלשטיין, שותף במשרד ש. הורוביץ ושות', מסר: "ההחלטה מסכלת את ניסיון ההשתלטות הבלתי חוקי של הפדרציה הרוסית על חצר אלכסנדר, שאינה שייכת לה, ועל כך יש לברך. ההחלטה לא התייחסה אמנם לשאלת הזכויות המהותיות בנכס, אולם העובדות המשפטיות וההיסטוריות הן ברורות וחד משמעיות, ולכן אנו משוכנעים כי כל בירור אובייקטיבי, בבית משפט או בפני צוות שרים, יסתיים במסקנה הבלתי נמנעת כי מרשינו, ארגון ה-OPS שבראשותו ניצב מר ניקולאי וורנוצוב הופמן, הוא הבעלים החוקי היחיד של חצר אלכסנדר".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    עוד מקרה שנתניהו סיבך אותנו ובני צריך לחלץ (ל"ת)
    אוהד ביבי לשעבר 03/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    זו הדוגמה הראשונה להסכמים שנעשים בסתר ומשאירים צרות
    סימבה 03/2022/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל מי שמתלהב מההסכמים החשאיים של נתניהו, שיבין שמאחרי הסכמים כאלה עומדות הבטחות שהן אסון עתידי למדינה. מי שלא מבין זאת הוא פשוט טיפש. כל הסכם עם גורם חוץ שנתניהו חתם עליו וכלם התלהבו, צריך לדעת שהוא טומן בחובו צרות
    סגור