משפט

האם ראש ממשלה לא יכהן מעל 8 שנים?

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער הגיש תזכיר חוק על הגבלת כהונה ל-8 שנים בטענה לריכוז כוח מופרז בידי המחזיק בתפקיד זמן ממושך. סער: "מחויבות להגבלת כהונה היא חלק ממצע תקווה חדשה ונכללה גם בקווי היסוד של הממשלה"
אביחי דלאל |  1
שר המשפטים, גדעון סער (צילום אבשלום ששוני, פלאש 90)
סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, גדעון סער הגיש היום (שלישי) תזכיר חוק, חוק היסוד הממשלה, בו  הוא מציע להגביל את כהונת ראש הממשלה ל-8 שנים בלבד. לטענתו, התפקיד של ראש הממשלה במשך זמן רב יכול להוביל לריכוז מופרז של כוח בידי אדם ולכן יש להגביל אותה.
בתזכיר החוק שהוגש, סער מסביר את מטרת החוק כהגבלת ריכוז כוח מופרז בידי המכהן: "מטבע הדברים כהונה ממושכת בתפקיד רב עוצמה זה עלולה להוביל לריכוז מופרז של כוח בידי האדם שמכהן בו, ולכך עלולות להיות השלכות מזיקות. הגבלת תקופת הכהונה המרבית, כפי שמוצע בתזכיר החוק, נועדה לתחם בזמן את ההשפעה המזיקה של ריכוז עוצמה מופרזת בידי אדם אחד. במצב שבו תקופת הכהונה המרבית אינה מוגבלת כלל, בהחלט ניתן להלום מצב שבו ראש הממשלה ישקיע את מרצו בהבטחת בחירתו מחדש. לעומת זאת, במצב שבו ידע ראש הממשלה כי תקופת כהונתו מתוחמת בזמן, כפי שמוצע, צפוי כי מיקוד פעילותו יהיה בקידום העשייה הממשלתית למען הציבור". 
"חבר הכנסת אשר כיהן בתפקיד ראש הממשלה שמונה שנים, בין ברציפות ובין שלא ברציפות, לא יהיה כשיר עוד לכהן כראש הממשלה" מציע שר המשפטים והוסיף "ביום שבו תסתיים תקופת שמונה השנים יראו את הממשלה כאילו התפטרה מתפקידה, ובהתאם להוראות חוק היסוד, הדבר יוביל לפתיחה בהליכים להקמת ממשלה חדשה. במנין התקופות לא תבוא בחשבון התקופה שבה כיהן חבר הכנסת באופן זמני ומוגבל בזמן כממלא מקום ראש הממשלה בשל נבצרותו הזמנית של זה. למען הסר ספק יובהר כי כהונה בתפקיד ראש הממשלה החלופי בממשלת חילופים אינה בגדר כהונה כראש הממשלה לענין ההסדר המוצע בתזכיר החוק. תחולת התיקון לא תהיה רטרואקטיבית".
כלומר התיקון לחוק היסוד לא יחול על תקופות שבהן כיהן אדם כראש הממשלה טרם כניסת התיקון לתוקף. לענין חישוב תקופת הכהונה המרבית של ראש הממשלה המכהן בעת כניסת החוק לתוקף, ימנו רק את חלקה של תקופת הכהונה שאחרי יום התחילה.
שר המשפטים התייחס ואמר: "המחויבות להגבלת כהונה היא חלק ממצע תקווה חדשה ונכללה גם בקווי היסוד של הממשלה. שלטון ממושך מדי מביא עימו ריכוז כוח וסכנת השחתה ולכן נכון לכלול בחוק היסוד את עקרון הגבלת הכהונה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    גם הליקוקים של דוד אלחייאני לא יעזור לך ! (ל"ת)
    אסף 10/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור