משפט
לאחר ההפסד בתביעה הייצוגית: זה הצעד שאגד תעשה עבור בעלי המוגבלויות
הסדר פשרה בתביעה הייצוגית שהגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נגד חברת אגד יחייב אותה להתקין בכל האוטובוסים של החברה מערכת טכנולוגית חדשנית לטובת אנשים עם מוגבלות בשמיעה בנוסף למערכת הכריזה
חברת אגד תתקין בכל האוטובוסים של החברה מערכת טכנולוגית חדשנית לטובת אנשים עם מוגבלות בשמיעה בנוסף למערכת הכריזה, כך סוכם במסגרת הסדר פשרה שהושג בעקבות תביעה ייצוגית תקדימית שהגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים ושני אזרחים שפנו אליה, בשמם של 45 אלף אנשים עם מוגבלות, בשל הפרות מתמשכות של אגד בביצוע חובת הכריזה באוטובוסים העירוניים בירושלים.
באוגוסט 2017 הגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ושני אזרחים נוספים תביעה ייצוגית נגד חברת אגד, בשל הפרות מתמשכות של חברת האוטובוסים בביצוע חובת הכריזה באוטובוסים העירוניים בירושלים. התביעה, שהייתה התביעה הייצוגית הראשונה שהגישה המדינה וביקשה לייצג 45 אלף אנשים עם מוגבלות, הוגשה בעקבות תלונות שהועברו לנציבות ובהמשך לסדרה של בקרות מדגמיות שערכו מפקחי הנציבות, בהם נמצא כי מתוך 570 פיקוחים התקיימו הפרות בכ-30% מהמקרים (156 מקרים נפרדים של הפרות). לאחר הגשת התביעה, ביצעה אגד שורת פעולות שהביאו לכריזה סדירה באוטובוסים שלה.
על רקע זה, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והמבקשים ניהלו משא ומתן ממושך עם אגד, שלאחריו הוסכם לסיים את התביעה הייצוגית בהסדר הפשרה. במסגרת ההסדר, אגד התחייבה להמשיך ולהקפיד על קיום חובת הכריזה באוטובוסים שלה, וכן להקים, להתקין, ולהפעיל במשך 5 שנים מערכת טכנולוגית חדשנית, בכל האוטובוסים שהיא מפעילה בכל הארץ, אשר תאפשר תמיכה מלאה בצרכי הנגישות של נוסעים עם מוגבלות.
המערכת תאפשר לאדם עם מוגבלות קבלת מידע תחבורתי אישי ומעודכן לטלפון הנייד, לרבות 'כריזה אישית', ובנוסף תאפשר לו לסמן לנהג האוטובוס המתקרב לתחנה שיש אדם עם מוגבלות הממתין לו ועליו להקפיד במיוחד לאסוף אותו. כחלק מפעילותה, המערכת גם תבצע מעקב אחר קיום החובה. מערכת זו תסייע למנוע מצבים בעיתיים שעליהם מתלוננים אנשים עם מוגבלות, ובפרט אנשים עם מוגבלות בראייה, כגון הקושי לזהות את האוטובוס המתקרב או יציאה מהירה מדי של הנהג מן התחנה, בפרט כאשר מגיעים מספר אוטובוסים יחדיו.
המערכת החדשה תפעל במסגרת פיילוט של שלושה חודשים, במהלכם היא תיפתח לאנשים עם תעודת עיוור, ולאחר מכן תורחב בהסכמה של הנציבות, משרד התחבורה ואגד. המערכת תוקם ותופעל במימון מלא של אגד, בעלות של מיליוני שקלים, ולהקמתה קדמו סדרה ארוכה של מפגשים בשיתוף הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. יש לציין כי המערכת תוכל לעמוד בהמשך לרשותו של משרד התחבורה, שאם יבחר בכך יוכל להעביר אותה גם לשימוש מפעילי התחבורה הנוספים במשק.
אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "נגישות בתחבורה הציבורית היא נדבך הכרחי ביכולתם של אנשים עם מוגבלות להשתתף בכל תחומי החיים באופן עצמאי ושוויוני. משמצאנו כי חובת הכריזה אשר נקבעה בחוק לא מומשה על ידי אגד החלטנו להגיש תובענה ייצוגית. זו התובענה הייצוגית הראשונה מסוגה שמוגשת על ידי גוף ציבורי. כתוצאה מהתובענה הושגה הנגשה באוטובוסים, וההסכם שגובש יוביל להקמה של מערכת טכנולוגית נוספת שתאפשר נגישות רבה יותר לאנשים עם מוגבלות. נמשיך לפעול באמצעות כלי האכיפה והתביעה להבטחת שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בישראל". הסדר הפשרה טעון אישור של בית המשפט המחוזי בירושלים (כב' השופטת ג' כנפי-שטייניץ; ת"צ 37237-08-17).
עו״ד דורון טאובמן שייצג את אגד בהליך מסר בתגובה: "אגד הייתה שותפה מלאה להסדר הפשרה והיא מברכת על השגתו. אגד מחויבת ורתומה באופן מובהק ובלתי מתפשר לקידום נגישות בתחבורה הציבורית והיא רואה זכות גדולה בכך שאנשים עם מוגבלות נהנים משירותיה באופן שוויוני ונגיש. אגד הקפידה לכרוז בתחנות האוטובוסים והמערכת החדשה שהיא גיבשה תהווה תוספת הנגשה משמעותית לא רק בתחנה אלא לאורך המסלול כולו, לרווחת הנוסעים".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה