משפט

מדריך לחיילים: להילחם בטרור - בלי להסתכן בתביעה משפטית

אז מה צריך לדעת כדי להילחם בחמאס, לנצח, וגם לחזור הביתה בשלום? עו"ד אייל בסרגליק, מומחה למשפט פלילי וצבאי, לשעבר עוזר ראש מדור חוק ושיטור של הצבא, עושה סדר במותר והאסור
עו"ד אייל בסרגליק | 
צהל בעזה (צילום דובר צה"ל)
חיילים רבים נמצאים בחוד הלחימה, וגם מוצאים את עצמם בסיטואציות מורכבות של לחימה בסביבה של בלתי מעורבים. המחבלים יודעים ליצור ולנצל סיטואציות מורכבות, כדי לעשות שימוש באזרחים כמגן אנושי. חייל שנמצא בסיטואציה של לחימה, מוצא עצמו בדילמות אנושיות ומשפטיות מורכבות מאד. לפניכם המדריך לחיילים.
אני מקפיד על הוראות הפתיחה באש ככתבן וכלשונן, האם זה אומר שאני מוגן מבחינה משפטית?
לא, הוראות פתיחה באש הן גמישות ומאפשרות הפעלת שיקול דעת, ודורשות כדי לפתוח בירי, זיהוי אמצעי כוונה ויכולת. סיטואציות מבצעיות יכולות להשתנות, והלחץ והפעילות המבצעית בשטח יכולות להוביל למצבים שגויים, או לפרשנות שגויה של המצב. לרוב, הסיטואציה איננה שחור או לבן המתאימה במדויק ללשון החוק, אלא בתחום אפור הדורש פרשנות. לכן אם היית מעורב בסיטואציה מורכבת, מומלץ בטרם מתן גרסא, להתייעץ עם עו"ד צבאי מנוסה, כדי להימנע מהליך משפטי מורכב ומהפללה עצמית.
כמי שמייצג חיילים 21 שנים, שימשתי כעוזר ראש מדור חוק ושיטור בעבר, וכמייצג של אלאור אזריה, אני יודע מהפרקטיקה שהוראות פתיחה באש עברו שינויים, תיקונים, ונעשה מאמץ להתאים אותם לסיטואציה המורכבת ואף אני סייעתי בכך. זאת במיוחד אחרי מקרים שהיו, ובהם גם המקרה של בראל חדריה ז"ל. ועדיין, אי אפשר להגיע להוראות שמונעות דילמות בשטח.

צילום: אילן בשור​
כחייל אני נמצא בחוד הלחימה, חוויתי כבר מספר התקלויות. מה הדברים שאני צריך להיזהר כדי לא להיחשד בהפרת טוהר הנשק?
הקפדה על הוראות פתיחה באש זה תנאי הכרחי אך לא מספק. יש לפעול לירי אזהרה (באויר ואחכ לרגל), טרם ביצוע ירי למרכז הגוף כדי לנטרל וגם זאת רק לאחר זיהוי כאמור של כוונה אמצעי ויכולת וסכנה מוחשית מיידית. יש להפעיל שיקול דעת מירבי, ולפעול בצורה חכמה.
במהלך הלחימה נדרש להיכנס לבתים ואני פוגש בהם הרבה בלתי מעורבים, מה חשוב לעשות כדי להגן על עצמי משפטית?
ככלל, יש להישמע להוראות המפקדים באשר לנהלי פתיחה באש, בהקשר של בלתי מעורבים, אשר יכולים להיות מעורבים. ככל שיש אי מעורבים שלא נמצאים בעשייה הטרוריסטית, הרי שאין לפגוע בהם, אולם יש לוודא, שאין מדובר במחבלים פוגעים. כמובן שיש להבהיר להם במי מדובר, שמדובר בחיילי צה"ל, ושמדובר בפעילות מתוחמת. יש להיזהר גם מפגיעה מיותרת ברכוש, ולפעול שהנזק יהיה מוגבל בהתאם לצרכים המבצעיים. 

יריתי במחבלים במהלך התקלות, ובה גם נהרגו אזרחים. מה אני צריך לדעת לקראת התחקיר הצבאי?
צריך לשים לב, שלמרות שלכאורה מתוארת סיטואציה שמשבשת חקירה פלילית, שכן מתנהל תחקיר, הרי שהתחקירים יכולים להתנהל בד בבד עם החקירה, כשמטרת התחקיר הוא לשפר את יכולת הצבא, ללמוד ולהפיק לקחים, ומטרת החקירה היא למצוא האם קיימת עבירה פלילית בביצוע המעשה, מי ביצעה וככל שיש צורך להעמידו לדין.
בתחקיר המצב יותר קשה - חייל מקבל פקודה, לענות לתשאול, הוא לא בפני איש מרות, אין לו את הזכות להיוועץ עם עו"ד או לשתוק. הוא חייב לציית לפקודה והדבר הזה יכול לשמש כנגדו. לעומת חקירה, שבה לחשוד, יש את הזכות לשתוק ולהיוועץ בעורך דין. לכן, אין ללכת לתחקיר צבאי לפני שעוברים היוועצות הכנה מדוקדקת מעו"ד צבאי מיומן, כדי להימנע מהפללה עצמית.
ישנן סיטואציות בהן לא בטוח האם החשוד שממול הוא חמוש עם כוונות זדון, או אזרח. אני חושש שהוא יתקרב וישלוף נשק, אך גם חושש מטעות בגלל רגישות יתר שלי. 
כאמור, יש לוודא כוונה אמצעי ויכולת וסכנה מוחשית מיידית, שבלעדיהם אין לפתוח בירי מנטרל, וגם זאת לאחר ביצוע ככל שניתן, של ירי אזהרה, אויר ורגליים, בטרם ירי למרכז מסה. במקרה של סכנת חיים מוחשית מיידית, זיהוי אמצעי כוונה ויכולת מספיק.
אם עמדתי בכל כללי הפתיחה באש, האם זה אומר שאני חסין מפני תביעות בחו"ל?
לא, אבל סביר להניח, שהמערכת המשפטית הצבאית תגן עליך ככל שעמדת בכללי פתיחה באש. יתרה מכך גם אם אין לי כל אחריות פלילית על פי חוקי מדינת ישראל אין זה אומר שלא יתבעו אותי בחו"ל או על ידי בית הדין הפלילי בהאג.
האם יועיל לי מבחינה משפטית לתעד במצלמה גו-פרו את כל הפעילות הצבאית שלי? והאם יכולים למנוע ממני לתעד?
ככלל, בניגוד לשוטרים, לא כל החיילים בפעילותם המבצעית נמצאים עם תיעוד של מצלמת גו פרו. יש מצבים שלמים, שהם מצבים אפורים, שבהם תיעוד שכזה, גם יכול להפריע ואף להפליל. ככל שלא מבוצעת כל עבירה או חריגה משמעתית - מצלמה לא תפריע ואף תוכיח חפות. אולם אם מבוצעת חריגה שכזאת, הרי שהבאת לתביעה/לצד שכנגד את ראיית הזהב כנגדך.
ככל שחובה על חייל להיות עם המצלמה מכוח שירותו, הרי שממילא, יצטרך להיות עם המצלמה כפי שחוייב בפקודה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה