משפט

משחטת העוף עברה על החוק: זו הסיבה שנסגרה מיידית

צו הפסקה מינהלי שהוציא המשרד להגנת הסביבה בשיתוף פעולה עם איגוד ערים לאיכות הסביבה יהודה כנגד משחטת עוף הבירה במישור אדומים הוביל לתיקון הליקויים באופן מהיר; המשרד והאיגוד יעקבו אחר יישום הדרישות ויפעלו בכל האמצעים העומדים לרשותם להבטחת השמירה על הסביבה 
מערכת ice | 
משחטה (צילום פלאש90)
המשרד להגנת הסביבה הוציא באחרונה צו הפסקה מינהלי למשחטת עוף הבירה הפועלת באזור התעשייה מישור אדומים. הצו הוצא בשיתוף פעולה עם איגוד ערים לאיכות הסביבה יהודה, בעקבות הפרות סביבתיות חמורות ומתמשכות שנמצאו בפעילות המשחטה. בעקבות הוצאת הצו, תיקנה חברת הדס סברינה בע"מ, בעלת המשחטה, את מרבית הליקויים והתחייבה לבצע את כלל הוראות המשרד והחוק. המשרד והאיגוד ימשיכו לעקוב אחר הנושא עד להשלמת המהלך. 
מסיורים ומפעולות פיקוח של נציגי המשרד ושל איגוד ערים לאיכות הסביבה יהודה עלו הממצאים הבאים, שהובילו להליך אכיפה ולהוצאת הצו: פעילות ללא רישיון עסק: המשחטה פועלת ללא רישיון עסק מאז שנת 2021, דבר המונע פיקוח ואכיפה נאותים של הוראות סביבתיות. חריגות חמורות בשפכים: בין אפריל 2023 למאי 2024 ערך האיגוד מספר דיגומים במסגרת תכנית הניטור של עיריית מעלה אדומים, שהעלו חריגות של מאות ואף אלפי אחוזים מהערכים המותרים להזרמת תמלחת ומזהמים אחרים למערכת הביוב. חריגות אלו עלולות לפגוע משמעותית בתפקוד מכון טיהור השפכים ובאיכות הקולחים.

טיפול לקוי בתמלחת: מאז ינואר 2024 המשחטה פעלה ללא פתרון חוקי ומוסדר לתמלחת. לפיכך עלה חשש לפינוי תמלחת בדרכים לא מוסדרות ולא סביבתיות, מה שעלול לגרום לזיהום סביבתי נרחב. במשחטה התרחשו מספר אירועים חריגים, כולל שפיכת דם מחוץ לעסק, סתימות במערכת הביוב עקב נוצות ופסולת עופות, וריכוזי מלחים גבוהים בפסדים שהועברו למתקן מחזור. בנוסף, בסיור שנערך במארס 2024 נמצאו ליקויים רבים, כולל משטחי תפעול סדוקים, טיפול לקוי בשפכים, היעדר תיעוד נדרש, ותחזוקה לקויה של מתקני טיפול בשפכים.
תמלחת היא תוצר לוואי של תהליך המלחה בשחיטה כשרה, המכיל ריכוזים גבוהים של מלחים. בשל ריכוז המלחים הגבוה, תמלחת אינה מתאימה להזרמה למערכת הביוב הרגילה או לסביבה, שכן היא עלולה לפגוע בתהליכי טיהור השפכים, להזיק לצמחייה ולהמליח קרקעות ומקורות מים.  למרות התראות חוזרות ונשנות והזדמנות שניתנה בשימוע, המשחטה לא הצליחה להציג פתרונות מספקים לבעיות הסביבתיות או לספק הסברים מניחים את הדעת לליקויים שנמצאו. 
לפיכך נסגרה המשחטה באמצעות צו ההפסקה למשך מספר ימים, וכתוצאה מכך פעלה לתיקון יסודי של הליקויים בתשתיות המשחטה ובתפעולה, והתחייבה למילוי כלל דרישות המשרד. עקב כך הוחלט על התליית הצו, אשר תוקפו יתחדש ככל שתימצא שוב הפרה של הדרישות הסביבתיות. המשרד והאיגוד ידאגו למעקב צמוד אחר יישום הדרישות ויפעלו בכל האמצעים העומדים לרשותם להבטחת השמירה על הסביבה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה